Gå til innhold

Hvilke objektiv skal jeg beholde?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt endel de siste ukene, men nå må jeg ta noen valg.

Har følgende:

Sigma 30mm f/1.4

Tamron 17-50mm f/2.8 (versjonen uten VC)

Canon 10-22mm

Canon 17-55mm IS

Canon 15-85mm IS

Canon 70-300mm IS (ikke L)

Canon 70-200mm f/4

Canon 17-85mm

Canon 28-135mm

Disse skal uansett selges:

17-85

28-135

Tenkte også å selge 70-300 IS (70-200 f/4 er skapere).

Spørsmålet er mer:

Skal jeg beholde 15-85 og selge 17-50, 17-55 og 10-22?

Eller beholde 17-55 og 10-22 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer vel strengt tatt an på hva du liker å ta bilde av eller om du er ute etter spesielle uttrykk. For min del hadde jeg kun beholdt 17-55 IS og solgt resten da jeg ikke er så veldig opptatt av verken ekstrem vidvinkel eller mye tele. Så hadde jeg kjøpt noe lyssterk fastoptikk, kanskje 28/30mm + 85mm.

Edit: Så ikke at du hadde 30mm, den hadde jeg beholdt.

Endret av Zahl
Lenke til kommentar

Kommer veldig an på hva du prioriterer - autofokushastighet, lysstyrke, brennviddeomfang, bildekvalitet etc.

Vil også anbefale litt selvkritikk under objektivkjøp - helt ærlig - fem normalzoomer??

Ville solgt 17-85 og 28-135. Ville solgt en av 17-50 og 17-55.

Ville vurdert om jeg hadde hatt bruk for både 15-85 og 2.8-normalzoom - om du ville komme til å bruke begge eller om den ene skulle selges.

Ville vurdert om IS var viktig eller ikke til telezoom.

Lenke til kommentar

Kommer veldig an på hva du prioriterer - autofokushastighet, lysstyrke, brennviddeomfang, bildekvalitet etc.

Vil også anbefale litt selvkritikk under objektivkjøp - helt ærlig - fem normalzoomer??

Ville solgt 17-85 og 28-135. Ville solgt en av 17-50 og 17-55.

Ville vurdert om jeg hadde hatt bruk for både 15-85 og 2.8-normalzoom - om du ville komme til å bruke begge eller om den ene skulle selges.

Ville vurdert om IS var viktig eller ikke til telezoom.

Autofokushastighet er ikke så viktig. Lysstyrke og bildekvalitet er viktig.

Jeg liker godt 10-22mm, pga brennvidden, selv om den ikke er ekstremt skarp.

Men objektivene var jo så billige! Nesten alle er kjøpt brukt, bortsett fra 70-200 f/4 som er kjøpt på salg hos fotovideo :)

Lenke til kommentar

Dette blir veldig smak og behag. Hadde jeg vært i dine sko ville jeg solgt de i fem rødt og beholdt de fire i grønt.

Sigma 30mm f/1.4

Canon 10-22mm

Canon 17-55mm IS

Canon 15-85mm IS

Canon 70-200mm f/4

Canon 17-85mm

Canon 28-135mm

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Solgt alt sammen, og kjøpt et annet merke? :p

Jeg er vel et sted i samme leia som Trondster og Simen1 - lista til Simen1, men behold også 15-85mm for de gangen du skal ha med deg kun et objektiv. Men for meg er ikke lystyrke et absolutt krav...

Kan ikke huske at min 10-22mm var så veldig uskarp. Du har ikke fokusfeil på den?

Lenke til kommentar

Kan ikke huske at min 10-22mm var så veldig uskarp. Du har ikke fokusfeil på den?

Jeg var kanskje litt upresis. Den er ikke uskarp, men bærer litt preg av at det er en vidvinkel med fortegning osv på spesielt 10mm. Noe som jo i grunnen er å forvente.

Lenke til kommentar
17-55mm er såpass mye bedre enn 17-50 at tamronen fint kan selges.

Tamron 17-50 er knallbra optisk, omtrent jevnt med Canon sin 17-55. Jeg ville valgt 17-55 på grunn av bildestabilisering, raskere autofokus og fordi det ryktes at AF-motoren på tamronen feiler litt ofte. Tamron har på sin side fordelen av lavere vekt og pris. I T34 sitt tilfelle betyr det mer penger i kassa fra bruktsalgene.

Når det gjelder 15-85 så er det litt smak og behag. Personlig vil jeg mye heller ha f/2,8 over hele fjøla enn de ekstra millimeterne i begge ender.

Lenke til kommentar

Tamron 17-50 er knallbra optisk, omtrent jevnt med Canon sin 17-55. Jeg ville valgt 17-55 på grunn av bildestabilisering, raskere autofokus og fordi det ryktes at AF-motoren på tamronen feiler litt ofte. Tamron har på sin side fordelen av lavere vekt og pris. I T34 sitt tilfelle betyr det mer penger i kassa fra bruktsalgene.

Når det gjelder 15-85 så er det litt smak og behag. Personlig vil jeg mye heller ha f/2,8 over hele fjøla enn de ekstra millimeterne i begge ender.

Vel, jeg vil klassifisere Tamronen som god optisk, men det stopper der. Jeg er ikke videre imponert over autofokus, ytelse på full åpning eller kvalitet på den lange enden. Det er faktisk nesten så jeg lurer på om Tamronen min har fått seg en smell. Enten det, eller så har jeg blitt bortskjemt av macroen som faktisk er knallbra optisk.

Uansett - jeg ville tatt 17-55mm over Tamronen når som helst, både grunnet IS og fordi den er hakket bedre enn Tamronen, og ikke minst - skarpere ved f/2.8.

Som deg ville jeg heller valgt lysstyrke over de ekstra 33mm'erne man får med 15-85mm.

Lenke til kommentar

Vel, jeg vil klassifisere Tamronen som god optisk, men det stopper der. Jeg er ikke videre imponert over autofokus, ytelse på full åpning eller kvalitet på den lange enden. Det er faktisk nesten så jeg lurer på om Tamronen min har fått seg en smell. Enten det, eller så har jeg blitt bortskjemt av macroen som faktisk er knallbra optisk.

Kan være en kombinasjon av begge deler. Jeg har hatt to stk. Tamroner (don't ask), og syntes de var rimelig bra. Makro-objektiver har en tendens til å være uforskammet skarpe, så da blir man fort bortskjemt.

Uansett - jeg ville tatt 17-55mm over Tamronen når som helst, både grunnet IS og fordi den er hakket bedre enn Tamronen,

og ikke minst - skarpere ved f/2.8.

IS er egentlig grunn nok - resten er bonus.

Som deg ville jeg heller valgt lysstyrke over de ekstra 33mm'erne man får med 15-85mm.

Jeg hadde nok ikke valgt enten eller; jeg hadde gått for begge to. Jeg har vært ute å reist med en del forskjellig utstyr, og de gangene jeg har måttet reise lett, så er en utvidet zoom som 15-85m vært mye mer nyttig enn en 17-50mm. Har ikke hatt behov for noe særlig mer enn 85mm i den lange enden, men 50-55mm blir fort for snaut.

Lenke til kommentar

hvis du vil bli kvitt fortegninger osv, gå inn på http://www.dxo.com og se om kamera objektiv kombinasjonene er støttet av programvaren dxo optics pro, og kjøp denne hvis.... det er en av de aller beste programvarer for oppretting av objektiv/bildebrikke feil +++

ellers støtter jeg de fleste over her, de som er merket i grønt i en av postene over ser ut til å være bra valg....

husk at det er mer en kamera + objektiv som skal til for å få det resultatet du er ute etter... gode øyne, teft og ett godt program for etterbehandling er vel så viktig...

anbefaler deg også å satse på ett par gode lysterke fast brennvidde objektiver innenfor det området du fotograferer mest...

lykke til med valgets kvaler.

Endret av StoltHD
Lenke til kommentar

I grunnen et noe underlig spørsmål, for kun du selv vet hva du kan ha bruk for.

Men 2 råd:

1. Start tankene uten objektiv og tenk nøye over hva du vil ha bruk for til din fotografering - velg så det/de objektivene som så vil bli brukt - støvsamlere og kjekt å ha er bare bortkastete penger. Er folk nøkterne og tenker fornuftig er det svært ofte ikke mange objektivene de egentlig har bruk for.

2. Slutt å kjøpe objektiver du ikke har bruk for.

Tor

Lenke til kommentar

Dette blir veldig smak og behag. Hadde jeg vært i dine sko ville jeg solgt de i fem rødt og beholdt de fire i grønt.

Sigma 30mm f/1.4

Canon 10-22mm

Canon 17-55mm IS

Canon 15-85mm IS

Canon 70-200mm f/4

Canon 17-85mm

Canon 28-135mm

Støtter dette forslaget.

Husk å selge objektivene separat. Objektiver er vanskelig å selge som pakke.

Ellers så skal 15-85 være et bra objektiv, men tror jeg kanskje ville beholdt 17-55 IS.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...