Gå til innhold

Hvor god er skjermen på iMac?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe en 27" iMac, men jeg lurer på hvor god skjermen er i forhold til pc-skjermer. Er det noen som vet omtrent hvor den legger seg kvalitetsmessig når den settes opp mot pc-skjermer? Har det blitt gjort noen tester på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på å kjøpe en 27" iMac, men jeg lurer på hvor god skjermen er i forhold til pc-skjermer. Er det noen som vet omtrent hvor den legger seg kvalitetsmessig når den settes opp mot pc-skjermer? Har det blitt gjort noen tester på dette?

Den er bedre enn det meste av PC-skjermer folk bruker, selv de som er langt mindre. Skal du ha en like god PC-skjerm må du fort opp i 5 000 kr. Personlig liker jeg ikke den "blanke" overflaten, men det er meg.

Lenke til kommentar

Sjermen er helt utrolig fantastisk god :new_woot:

Hehe, høres ut som Mr Steve himself ;)

Kan jeg bruke Cinema Display på PC? Har mini DVI i skjermkortet (HD 6870), men ønsker meg rimelig heftig oppløsning.

Spill tror jeg blir så som så med, i grunn minimalt.

Beste 27", er det fra Apple? :)

Lenke til kommentar

@Andylove: Nei, faktisk er Dell Ultrasharp U2711 en vel så bra skjerm og den koster 2 - 3 000 kr mindre (ca 5 000 kr). Begge er IPS, samme oppløsningen, Dellskjermen har USB HUB med 4 USB utganger (3 på Apple), bedre fargerom (10 bits kontra 8 bits), matt panel, minnekortleser (8-1), bedre regulering (høyde/vinkel), og mengder av tilkoblinger ellers (DisplayPort, 2 stk DVI, HDMI, VGA, Compostitt, Component og Lyd inn). Den er tyngre og ikke like elegant og har ikke LED-baklys (noe som spiller liten rolle for kvaliteten - faktisk motsatt fordi vanlig LED-baklys reduserer mulig fargerom i forhold til CCFL).

Jeg har Dell Ultrasharp U2711 på kontoret og en nabo i kontorfellesskapet har Apple 27''. Vi begge mener faktisk min skjerm er den beste arbeidskjermen, ikke minst bedre total fargegjengivelse og mindre reflekser grunnet matt panel. Samme ser jeg på omtrent alle tester, Dellskjermen slår Apple 27'' og er nesten i klasse med Eizo sin til nesten 11 000 kr (Både Nec og Eizo sine 27'' er bedre enn Apple sin skjerm - men dyrere)

Du har vel ellers DisplayPort utgang på skjermkortet ditt (relativt standard på HD 6870 så vidt jeg vet) - på skjermer med 2560 x 1440 bør man bruke DisplayPort som er laget for skjermer med så høy oppløsning og mer enn 8 bits fargerom. Apple skjermen bruker kun mini-DisplayPort.

For en som har MacBook etc er Apple 27'' Cinema Display et godt valg grunnet tilkobling tilpasset MacBook (en samlet ledning med MagSafe, mini-DisplayPort og USB)

Både Fujitsu, Samsung og HP har 27'' til under 6 000 kr med IPS (Samsung har PLS). Disse tre har også pivotfunksjon. Men jeg har ikke sett noen tester av disse, men finnes sikkert på nettet.

Konklusjon: Beste 27'' er ikke fra Apple

• Liker 3
Lenke til kommentar

Helt spesifikt så lurte jeg på hvor god den var sammenlignet med f.eks Dell Ultrasharp U2711.

De bruker akkurat det samme IPS panelet - men for å svare helt nøyaktig.

- Dell U2711 har bedre fargerom - da bruken av LED baklys reduserer fargerommet i Apple sin skjerm. Så for en fotograf etc som trenger Adobe RGB så har Apple sin noen mangler

- Apple er litt mer nøyaktig på fargene

- Glassplata gjør at Apple sin skjerm virker litt klarere og med mer punch - men med bakdelen at den har tydelige reflekser. Noe U2711 ikke har.

De fleste tester jeg har lest anbefaler Dell over Apple, men vi snakker om marginale forskjeller.

Lenke til kommentar

For en som har MacBook etc er Apple 27'' Cinema Display et godt valg grunnet tilkobling tilpasset MacBook (en samlet ledning med MagSafe, mini-DisplayPort og USB)

Riktig, men vel og merke for de som ikke har Macer med Thunderbolt.

Har man Thunderbolt i Macen, burde man kjøpe Apple 27" Thunderbolt skjerm grunnet bedre (eksterne) tilkoblingsmuligheter på skjermen og en slippe USB-kabelen inn i Macen.

OT: Føyer meg i rekken og sier at Apple skjermene er av det bedre slaget! :)

Endret av Trussl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...