Gå til innhold

bygge "NAS"

atwater

Anbefalte innlegg

Feil minne - hovedkortet bruker vanlig DDR3 minne (Ikke SO-DIMM). Så det oppsettet vil ikke virke i det hele tatt. Vil også anbefale deg å bruke prisguide.no eller prisjakt.no. Du skal klare å komme nesten 200 kr lavere og allikevel bruke bare en butikk om du bruker noe annet enn Komplett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil minne - hovedkortet bruker vanlig DDR3 minne (Ikke SO-DIMM). Så det oppsettet vil ikke virke i det hele tatt. Vil også anbefale deg å bruke prisguide.no eller prisjakt.no. Du skal klare å komme nesten 200 kr lavere og allikevel bruke bare en butikk om du bruker noe annet enn Komplett.

For få dette billigere, så måtte jeg i tre forskjellige nettbutikker, altså en vare pr nettbutikk.

Lenke til kommentar

Netshopxl.no - handlelista med 2 GiB korrekt minne, kr 2 140 + frakt (ikke samme merke minne, men Patriot)

Deal.no - 2 158 + frakt (ikke samme merke minne)

Poenget mitt er ikke at du ikke skal handle på Komplett, men at det er lurt å sjekke andre butikker. Når det gjelder minne spiller det ingen rolle hvilket merke du kjøper.

Lenke til kommentar

Freenas fungerer fint, har selv kjørt det her hos meg, i tillegg til både HomeServer fra Microsoft og NAS fra både Netgear og Qnap. (store Qnap løsninger)

Jeg har vært meget godt fornøyd med alle, Microsoft Homeserver og Qnap sine løsninger var veldig raske i mitt gigabit nett her hjemme. Noen ganger så får jeg tilgang på litt hardware, å da tester jeg ut sakene. Det siste jeg nå fikk tak i var 2 stk Microservere fra HP, disse koster ca 2000 kr stykket. Disse har plass til 4 stk disker som standard. Når jeg fikk disse så hadde jeg prøvet ut en NAS software som heter OpenMediaVault. OpenMediaVault er visstnok ett resultat av att noen av folkene bak Freenas har gått ut og startet opp med Utviklingen av OpenMediaVault, fordi Freenas er på veg til å bli en mer bedrift orientert løsning. Openmediavault har ett grafisk grensesnitt og flere og flere funksjoner kommer til etterhvert, via plugins

Disse små maskinene fra HP og OpenMediaVault så overfører jeg filer i nær gigabit fart her hjemme. Disk kontrolleren i disse maskinene takler 6 stk disker, men den har bare 4 skuffer for disker + 1 stk 51/4 dvd brønn. I den ene maskinen har jeg satt inn 4 stk disker i skuffene, pluss att jeg kastet ut DVD brenneren og satte inn en skuff til disk nummer 5. Så nå kjører den OpenMediaVault via minne pinne i den INTERNE usb porten, og 5disk raid5.

Maskinen er veldig stille og bruker lite strøm...

Verdt en titt hvis man har 2000 kr å bruke på en kuul liten boks som kan gi mye gøy for pengene.

Rart ikke flere har funnet OpenMediaVault enda, helt klart værdt en titt, siden den er gratis. www.openmediavault.org

Nå høres jeg ut som en skikkelig fanboy av openmediavault, å det er jeg kanskje på veg til å bli :)

post-140624-0-56747700-1323298329_thumb.jpg

Endret av nutts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De hp microserverne ser jeg går veldig igjen nå også på forumer dedikert for lagring/server hvor vanligvis alle kun har bygget eller kjøpe ferdig-arrays.

Flesteparten putter i en 6x2,5" i 5,25" slotten for ekstra plass.

De kjørte kampanje i usa til 129$ som boostet populariteten endel, så et litt morro bilde med en som hadde ca 16-18stk stående i en reol satt opp som SAN :D

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Hei alle bidragsytere. Dette ble jo en artig tråd med mange forskjellige synsvinkler og forslag, mange gode konfigurasjons-forslag, noen som ikke helt passer sammen men kan brukes med litt justeringer. Artig og kreativt, og fint med de som deler bilder av SIN server :)

Selv bygget jeg meg en mini-ITX server (selv om jeg hadde NAS) etter en diskusjon her der bruker "aleh" delte sin liste der jeg brukte samme deler men med litt mer RAM (ca. et år siden) :

HK: GIGABYTE D525TUD ATOM D525 MINI-ITX

RAM: KINGSTON DDR3 HYPERX 2GB 1333MHZ CL9 (1X2GB)

KAB.: ACE MINI-ITX POLLY RED

Den gang til ca. 1300,- + HDD.

Det har skjedd litt på mini-ITX siden den gang, men billig var dette ihvertfall. Og serveren lever i beste velgående den og gjør seg uunnværlig etter beste evne :thumbup:

Streaming, Arkiv, backup, DSN, VPN, Utorrent, Amule, Minecraft server ++, hva gjorde jeg før da ???

Men en ting er sikkert, ingen NAS til denne prisen kan måle seg med min Mini-ITX når det gjelder å kopiere filer til og fra Gbit nettverket mitt.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Et lite skjermbile av min "GIGABYTE D525TUD ATOM D525 MINI-ITX". Viser headless bilde i VNC og PRTG grapher som kjøres i Wine (windows versjon) for å logge ADSL trafikk, må vite grunnen til høy ping :) Har lagt til Avant hurtigknapper nederst, Conky til høyre (lånt script fra PinguyOS) og Gigolo som holder mapper på NAS'en linket slik at backup av konfigurering på server kan kjøres automatisk (Simple Backup). Andre programmer kjøres som service, som TeamSpeak 2 server, noip2, Hamachi (VPN), Utorrent server, Samba og NoMachine (NX Free Edition for Linux) som gir meg en client login uten VNC (som ikke vises på skjermen).

Jeg griper meg selv i å føle Linux blir litt kjedelig på serveren, det er ikke så mye "vedlikehold", alt fungerer alltid (eller aldri når en ikke setter ting riktig opp) og en går inn med VNC mest bare for den daglige sjekk (som en nerde-kos, hehe)

Ubuntu desktop 11.04, 64 bit kjøres (vil ikke ha Unity og kjerne under arbeid)

post-49100-0-53636400-1323363638_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...