dannad Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Heisann til forumets mange og gode hjelpere! Jeg skal kjøpe komponenter for å bygge en PC og er litt usikker på hvilke deler som burde kjøpes og som passer sammen. Budsjettet mitt er på 16.000 kroner, men jeg har satt av 17 høvdinger som skal ringe julen inn med en skikkelig godbit av en stasjonær PC! Målet er at PC-en skal kunne takle stort sett alle spill på høyeste innstillinger med god FPS. Jeg kjøper meg maskinen først og fremst på grunn av Skyrim (som jeg har ventet på alt for lenge). Når jeg nå dimiterer like før jul skal jeg stoppe innom posthuset og plukke med meg pakken fra "nissen" og iverksette operasjonen. Oppsett så langt (Komplett.no): KABINETT Cooler Master CM 690 II Advanced STRØMFORSYNING Corsair HX 750W HOVEDKORT ASUS Sabertooth P67 PROSESSOR Intel® Core i5-2500K SKJERMKORT ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA MINNE Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB SKJERM BenQ 24" LCD G2420HD HARDDISK Seagate Barracuda® 1TB DVD/ Blu-ray Lite-On DVD/Blu-Ray Reader Tilsammen blir dette på kr: 12.877,00. Noe som mangler? - Trenger jeg kjøling til PC-en? Har tenkt å spille, ikke overclocke. - Vurderer også SSD, anbefalinger? - Har mulighet til å skaffe Windows 7 64 bit hjemme, men vet ikke om det er Home-versjonen. Har det egentlig noe å si? - Tastatur, mus og høytalere har jeg fra før. Om det er noen komponenter som er bedre egnet pga. ytelse, pris eller passer bedre er jeg veldig åpen for forslag. Designet på kabinettet har ikke mye å si for meg så lenge maskinen yter bra og er stille. Jeg blir å holde meg til én skjerm (1920x1080). Jeg har også hørt mye om neste generasjons datakomponenter som kommer til neste år, men jeg tror ikke at jeg klarer å vente til da. Penger er ikke et stort problem og oppgraderinger blir neppe å skje før 2013 (unntatt et mulig innkjøp av et ekstra skjermkort til SLI). Da tror jeg at alle kortene er lagt på bordet og håper at dere har mange gode tips og forslag. Jeg kan ikke veldig mye om PC, men har frukt en del tid utenom tjenestetiden til å lære meg hvordan man skal bygge PC. Noe må man jo lære i Forsvaret? Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Ville ikke kjøpt en så dyr gpu nå like før 7000 serien kommer ut. og jeg ville gått for denne psuen: http://www.komplett....aspx?sku=591222 sparer litt. Edit: PS. det er et gigabyte ga-z68a-ud5 fra 2000 til 1300 på demovar på komplett per nå... Endret 5. desember 2011 av noctua_nh-d14 Lenke til kommentar
dannad Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 Tok en titt på den PSU-en fra Silver Power men produsentens garanti er på 24 mnd. Corsair har en garanti på 60 mnd, noe 200 kroner ekstra er verdt i mine øyner Skulle 7000-serien komme så tidlig som den er spådd, vil det være mulig å benytte seg av Komplett.no sitt 45 dagers åpent kjøp og levere inn GTX 580-en? Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 7970 kommer først. Kanskje i midten av Januar. Får det i norge ca. 1mnd etterpå. det koster ca 3500 og er blir bedre enn 580. Resten kommer senere. Lenke til kommentar
dannad Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 Kanskje jeg da burde holde litt igjen på GPU-en og heller kjøpe et GTX 560Ti? Men vil det holde til Skyrim, det er egentlig alt som betyr noe akkurat nå. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Tok en titt på den PSU-en fra Silver Power men produsentens garanti er på 24 mnd. Corsair har en garanti på 60 mnd, noe 200 kroner ekstra er verdt i mine øyner Corsair har en garanti på 7 år på hele AX-serien pluss HX 750/850/1050. Når en i tillegg kan få en HX 750 billigere enn Silver Power, så ville jeg sett helt bort fra den. CDON selger HX 750 for kr 999 (+49 i frakt). Et annet morsomt poeng ved Silver Power, er at MTBF er oppgitt til 150.000 timer, som er 50% mer enn Corsair og de fleste andre har. Det setter 2 års garanti i ett noe merkelig lys. http://cdon.no/elektronikk/corsair_power_supply_750w_hx_atx%2c_eps12v%2c_ps%252f2%2c_modular-13149413?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_no Lenke til kommentar
dannad Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 Er enig ei57, litt merkelig lys på den garantien der ja ^^, Jeg ønsker å kjøpe alle komponentene fra samme forretning slik at alle delene kan sendes samlet og kommer frem samtidig. Men ellers på oppsettet, tror du alt passer sammen og vil dra spillene jeg mater den med veldig bra? Har enda en del penger til overs til å kjøpe bedre komponenter om det trengs, i tillegg sikler jeg også på SSD til å lagre OS-et på. Jeg setter mye pris på den gode hjelpa så langt! Lenke til kommentar
Pungrotta Crash Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Kanskje jeg da burde holde litt igjen på GPU-en og heller kjøpe et GTX 560Ti? Men vil det holde til Skyrim, det er egentlig alt som betyr noe akkurat nå. GTX 560Ti vil fungere greit til Skyrim. Tenker meg at du kan kjøre det greit på medium, kanskje high også Mhv Quattro123 Lenke til kommentar
dannad Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 Kanskje jeg da burde holde litt igjen på GPU-en og heller kjøpe et GTX 560Ti? Men vil det holde til Skyrim, det er egentlig alt som betyr noe akkurat nå. GTX 560Ti vil fungere greit til Skyrim. Tenker meg at du kan kjøre det greit på medium, kanskje high også Mhv Quattro123 Aha, men da er det ingen tvil om at jeg vil gå for GTX 580. Skyrim må nytes på max Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Siden ny gen skjermkort er rett rundt hjørne å du kunne tenkt deg å spille skyrim i mens, så kan du jo kikke litt på AMD HD6870. Dette kortet er best pr krone. Du skal fint kunne bruke dette i mellomtiden. Å dette er også billigere en GTX560Ti. GTX560Ti er ca 5% raskere/bedre en HD6870, men koster mer en det er verdt sånt sett viss du bare skal ha det i mellomtiden. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Du finner langt billigere ram også. Spar inn litt penger der og kjøp en ssd. Du KAN IKKE kjøpe ny pc uten å ta med ssd nå. Crucial M4 128GB er jo topp. Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Komponentene dine passer sammen, hvordan de takler spill vet jeg ikke (spiller aldri). Jeg ser dog ingen grunn til å kjøpe Dominator, når du får like godt spec'et ram til under halve prisen, som i tillegg kan kjøres på 1.5V. Jeg er heller ingen fan av cpu-kjølern til Intel, den kan med fordel kastes til fordel for et eller annet som skrus fast i hovedkortet. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=640645 Lenke til kommentar
dannad Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Jeg snakket litt med en av kompaniets PC-frelste og han anbefalte at jeg kjøper Asus GTX 580 fordi han har et selv og det drar alle spill på fullt. Og skulle jeg oppgradere til AMD senere, vil han kjøpe Asus-kortet av meg (for å kjøre SLI) til nesten samme pris som jeg kjøper det for... Da blir det GTX 580 tydeligvis Edit: Takk for forslag! Da blir det billigere RAM, og så skal SSD legges til. Skal oppdatere lista og se hvordan jeg ligger an så langt. Edit 2: Da ser lista slik ut foreløpig: KABINETT Cooler Master CM 690 II Advanced STRØMFORSYNING Corsair HX 750W HOVEDKORT ASUS Sabertooth P67 PROSESSOR Intel® Core i5-2500K SKJERMKORT ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA MINNE Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 SKJERM BenQ 24" LCD G2420HD HARDDISK Seagate Barracuda® 1TB DVD/ Blu-ray Lite-On DVD/Blu-Ray Reader SSD Crucial m4 SSD 2,5" 128GB KJØLING CoolIT VANTAGE A.L.C. Totalt så langt kr 14.550,00 Endret 5. desember 2011 av dannad Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Ser veldig bra ut Anbefaler deg sterkt å vente med HDD til prisene synker. Må du ha 1tb nå eller trur du at du kommer til å klare deg en liten stund med SSDen? Lenke til kommentar
dannad Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 HDD-prisene suger, det vet jeg og jeg ønsker å vente litt med det, men jeg trenger plassen en HDD kan gi... Begynner å bli fornøyd selv med oppsettet nå, og siden det enda er mer plass i budsjettet mitt vil jeg også gå til innkjøp av et nettverkskort eller adapter. Men jeg er litt usikker på hovedkortet, er det bra og fremtidssikkert? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Velg et annet hovedkort. Da du har valgt vannkjøling til CPU. her har du et bedre valg: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638733 og her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626381 Liker best Z68 serien, siden du har intregrert skjermkort uttak fra hk. Dette er kjekt å ha til en senere tid. Lenke til kommentar
dannad Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 Takk for tipset! Jeg velger da ASUS P8P67 PRO B3 pga. gode kommentarer fra fornøyde kunder I tillegg har jeg byttet ut skjermen fra BenQ til en bedre modell fra samme produsent. KABINETT Cooler Master CM 690 II Advanced STRØMFORSYNING Corsair HX 750W HOVEDKORT ASUS P8P67 PRO B3 PROSESSOR Intel® Core i5-2500K SKJERMKORT ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA MINNE Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 SKJERM BenQ 23,6" LED XL2420T HARDDISK Seagate Barracuda® 1TB DVD/ Blu-ray Lite-On DVD/Blu-Ray Reader SSD Crucial m4 SSD 2,5" 128GB KJØLING CoolIT VANTAGE A.L.C. NETTVERK D-Link DWA-140 Wireless N USB adapter Totalt sett ligger alt nå på kr. 16.369,00 og det er fremdeles innenfor grensa. Jeg er fremdeles åpen for forslag da bestillingen ikke blir å skje før i kveld. Noen som vet om denne PC-en vil kunne dra alle spill på maks? Da snakker jeg om Crysis, The Witcher 2, S.T.A.L.K.E.R. og Metro 2033 med overkommelig FPS. Klarer nemlig PC-en disse spillene, vil den nok klare Skyrim uten problem Lenke til kommentar
amd-amd Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Kanskje jeg da burde holde litt igjen på GPU-en og heller kjøpe et GTX 560Ti? Men vil det holde til Skyrim, det er egentlig alt som betyr noe akkurat nå. GTX 560Ti vil fungere greit til Skyrim. Tenker meg at du kan kjøre det greit på medium, kanskje high også Mhv Quattro123 PS! jeg kjører skyrim på Ultra med AMD 965 BE og GTX 560 TI med bra flyt - så tror nok det går ok. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) En ting å si, sjekk på dustin.no om du får det billigere. tipper du sparer noen kroner på dette Endret 6. desember 2011 av sveibuen Lenke til kommentar
Pungrotta Crash Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Dustin er en god del billigere og bedre enn Komplett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå