Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av 3år gamel pc

Anbefalte innlegg

Hei. Håper noen kan hjelpe meg her.

Jeg har en PC som nå begynner å dra litt på årene. Jeg er student og har litt stramt budsjett. Jeg ønsker å kunne spille Skyrim og Battlefield 3 med god flyt på high/medium-instillinger. Vil jeg kunne gjøre dette ved kun å investere i 8Gb minne, eller bør jeg ha et nytt grafikkort i tillegg?

Her er maskinen min slik den er nå (ca. 3 år gammel):

Prosessor: Q6600 2,4GHz

Hovedkort: Asus Maximus Formula

Skjermkort: 2x HD 3870 i CrossFire

PSU: 750W Corsair (et eller annet)

Minne: 2Gb DDR2 ram

Noen invendinger? Er det dumt å oppgradere en PC som er så gammel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne maskinen vil jeg ikke si akkurat er en utmerket kandidat for oppgradering. Det meste i den er vel på vei til å bli utdatert egentlig.

Det eneste jeg kan se som en rimelig ok løsning måtte være å:

1 - Overklokke CPU (det er relativt ok mulighet for på Intel chipset og den CPUen. Burde ikke være så vanskelig å nærme seg 4Ghz)

2 - Kjøpt nytt skjermkort som står i stil til den (nå overklokkede) CPUen. Noe sånt som en GTX560Ti ville gjerne passe bra, og er rimelig. PS: siden poenget er å holde kostanden lav her, og du ikke uansett trenger et veldig high-end kort så er det smart å sjekke bruktmarkdet. Det er mange som selger i disse dager pga. oppgraderinger, og det er mange kort til salgs i akkurat den ytelsesklassen du bør se etter.

3 - Mer ram. 2GB er alt for lite. 4GB må du ha. 8GB vil neppe egentlig ha stor effekt på spill da de fleste spill ikke bruker enorme mengder ram - til og med spill med enormt omfang slik som Skyrim (bruker gjerne 7-800MB normalt og opp mot 1200MB med masse mods). 8GB ram er dog fint til annet bruk og koster normalt så lite at det er verdt å ha det likevel - men det spørs om ikke DDR2 er nå blitt utfaset i såpass grad at prisen faktisk er betydelig dyrere enn på DDR3 (det skjer med alle minnetyper etterhvert som de er i ferd med å utfases). Hvis det nå er blitt dyrt så kan du altså egentlig klare deg bra med 4GB (har ikke sjekket hvordan markedet på dette er nå).

Denne komboen ville nok fungere til det du ønsker. Det vil nok ikke kjøre Skrim og BF3 på fullt, men om du er ok med medum settings så burde dette dra ting rimelig bra, for ganske minimal investering om du ikke er keen på å kjøpe et helt nytt oppsett enda. Det må nevnes at spesiellt BF3 ser faktisk nesten identisk ut på medium som det gjør på ultra utrolig nok... (selv om det kjører mye fortere på medium).

Det hele står og henger på CPU overklokken dog. Uten dette så vil ikke CPU henge med i svingene med det nye skjermkortet i det hele tatt og hele systemet vil lide for det pga. den store flaskehalsen. Det er naturligvis stor forskjell der å kjøre på stock 2.4Ghz eller nærmere 3,8Ghz (som burde være oppnåelig med en ok kjøler). Hvis du ikke er komfortabel med å overklokke eller ikke tror at du kan gjøre det så får jeg ikke dette puslespillet til å gå opp-i-opp. Da måtte du trådd til med en full oppgradering av hele kjernesystemet (CPU+RAM+hovedkort+skjermkort) for å nå den typen ytelse du er ute etter.

EDIT: for å gi en idè om hvorfor jeg mener det er nødvendig med nytt skjermkort i alle tilfeller så ta en titt her for sammenligning mellom HD3870 og GTX 560Ti. Direkte sammenligning er desverre ikke tilgjengelig - men du kan sammenligne HD3870 med GTX460 og så se på GTX460 relativt til GTX560Ti. Du får en viss idè om hvor utdatert de kortene du har er ;)

http://www.anandtech.com/bench/Product/179?vs=156

http://www.anandtech.com/bench/Product/330?vs=315

Et GTX560Ti kort koster til referanse heldigivs ikke mer enn rett over 1500kr.

http://www.prisjakt.no/category.php?k=v1820&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Sjekk som sagt brukmarkdet for gode tilbud i denne klassen da det er godt markdet for slike kort nå brukt.

PS: tilsvarende kort fra AMD(tidligere ATI) er selvfølgelig også et fullgodt alternativ. Jeg bare snakker om Nvidia pga jeg har mest personlig erfaring med disse kortene i senere år.

Håper dette hjalp.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for et raskt og utfyllende svar Stigma :thumbup:

1. Jeg har tidligere overklokket CPU'en min til 3.6Ghz, men det begynner å bli en stund siden nå. Om jeg husker riktig, så trenger man teknisk sett kun å øke klokkefrekvens, samt øke volt til CPU? Jeg får se om jeg finner overklokkingsguiden til HW.

2.WoW! Ser utifra de linkene til anandtech at grafikkortene mine begynner å bli litt utdaterte ja:P GTX 560TI ser ganske bra ut mtp. pris/ytelse. Har kikket litt på finn.no, men finner kun folk som selger pakkeløsninger/hele pc'er.

3. DDR2 har begynt å bli dyrt virker det som :(

8Gb 800Mhz DDR2 = 900,-

8Gb 1333Mhz DDR3 = 339,-

Men jeg kan jo nøye meg med 4Gb.

Så med en overklokket CPU på ca. 3.8Ghz, 4Gb ram og GTX 560Ti så vil jeg kunne spille disse spillene med relativt god flyt i medium/high-grafikk?

Lenke til kommentar

Det er litt mer å tenke på i overklokkingenenn bare det - men socket775 var mye brukt til overklokking og har utmerkede guider du kan følge. Det er bare å søke google så finner du mange som er langt mer detaljerte enn det jeg selv kunne fått til å forklare her.

Jeg så nok for meg denne utviklingen på DDR2 ja...

Ja, som sagt så tror jeg dette vil dra nymoten spill inkl. BF3 og Skyrim rimelig bra så lenge du ikke sikter mot å kjøre på de høyeste instillingene. Det er vanskelig å si stort mer enn en dette - det blir jo bare en hode-regnet estimering fra min side. Skal du ha noe mer konkret så må du enten google litt rundt etter bechmarks av noe lignende eller spørre på forumet om det er noen som har et lignende setup du kan sammenligne mot.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det er litt mer å tenke på i overklokkingenenn bare det - men socket775 var mye brukt til overklokking og har utmerkede guider du kan følge. Det er bare å søke google så finner du mange som er langt mer detaljerte enn det jeg selv kunne fått til å forklare her.

Jeg så nok for meg denne utviklingen på DDR2 ja...

Ja, som sagt så tror jeg dette vil dra nymoten spill inkl. BF3 og Skyrim rimelig bra så lenge du ikke sikter mot å kjøre på de høyeste instillingene. Det er vanskelig å si stort mer enn en dette - det blir jo bare en hode-regnet estimering fra min side. Skal du ha noe mer konkret så må du enten google litt rundt etter bechmarks av noe lignende eller spørre på forumet om det er noen som har et lignende setup du kan sammenligne mot.

-Stigma

Takker ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...