Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har fåttt innvilget ekstra stipend fra lånekassen

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Fikk en nervesykdom for et år siden som skaper store problemer for meg i dagliglivet. I perioder er jeg frisk, men mye av tiden byr også på sterke smerter. Noe som fører til at jeg må gå på morfinlignende medikamenter for å drepe smertene.

Selv om jeg er syk mye av tiden, gjør jeg det beste for å få fullført studiene. Lånekassen kom med en ny ordning i år. Ekstra stipend på 3200 i mnd til de som er funksjonshemmet eller har nedsatt funksjonsevne. Dette søkte jeg på og fikk det innvilget på grunnlag av arbeidsuførerklæring og spesialisterklæring.

I dag nevnte jeg dette for en av mine medstudenter som jeg jobber sammen med i gruppe. Han synes dette var urimelig og at jeg klarer meg fint i studiene og burde også kunne jobbe. Hva vet han om det?

Han stillte spørsmål som, ja alle har et valg om de vil motta en støtte selv om de har rett på det. Han mente jeg ikke burde tatt imot og takket nei. Denne konklusjonen tok han på grunnlag av at jeg har vert på skolen mesteparten av tiden. Men dette er jo fordi jeg har morfin lignende tabeletter til hjelp. Jeg ble så utrolig provesert og deprimert når han sa dette.

Hvordan kan folk som ikke har peiling på hvilken situasjon du er i, utale seg på en slik måte? Denne sykdommen er kronisk og jeg sliter nok som det er om jeg ikke skal høre på mye dritt fra andre.

Hva synes dere?

Postet av anonym: 4b43ce588840cc6b36a600eb8aa2312c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du nedsatt funksjonsevne som påvirker studiene dine har du selvfølgelig rett på ekstra støtte.

Men hva er det i din situasjon som gjør at du trenger ekstra penger for å klare skoleåret?

Det er nervesykdommen som gjør at jeg ikke kan arbeide ved siden av studiene. Det er vanskelig nok å bare følge studiene i seg selv. Har nevrotiske anfall 1-2 ganger per uke og selv om smertestillende gir en bra effekt. Så er bivirkningene så sterke at jeg går rundt i en kraftig rus og med andre bivirkninger (døsighet, svimelhet, trøtthet osv..) de neste dagene. Dersom jeg ikke hadde tatt smertestillende når jeg får anfall, så kunne jeg ikke gått fremover. Det gjør nemlig så ufattelig vondt.

Dette kan sammenlignes med MS bare forskjell er at jeg har problemer med en nerve som skaper funksjonsforstyrrelse. MS pasienter har problemer flere steder. (Feks både bein og armer).

Jeg føler absolutt ikke jeg gjør noe galt i å motta en slik støtte og ble bare så utrolig slått ut av de kommentarene.

Lenke til kommentar

Støtten du nevner har jo ingenting med om man klarer skolen eller ikke. Det er en støtte til de som ikke klarer å jobbe i tillegg til skolen, pga sykdom/funksjonshemming. Så kommentaren har jo ingen relevans til selve støtten.

Dessverre er verden sånn at om det ikke synes at man er syk, så tror folk heller ikke på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du nedsatt funksjonsevne som påvirker studiene dine har du selvfølgelig rett på ekstra støtte.

Støtten handler ikke om en sykdom påvirker studiene, men om sykdommen påvirker muligheten til å jobbe utenom skolen.

Men hva er det i din situasjon som gjør at du trenger ekstra penger for å klare skoleåret?

Synes dette var et merkelig spørsmål. De som er funksjonsfriske kan ta seg kveldsjobb om de har lite penger. De som ikke har foreldre til å hjelpe økonomisk må ha ekstrajobb for å klare seg, feks i Oslo hvor det er dyrt å bo.

Å ikke ha mulighet til å ta ekstra jobb for å overleve økonomisk pga helsemessige årsaker skaper en urettferdig forskjell på funksjonshemmede og funksjonsfriske.

Selv om en funksjonshemmed ikke trenger ekstra penger p.d.d, så kan han ikke løse dette med ekstra-jobb om dette behovet skulle oppstå senere.

(Funksjonshemmede har forresten ofte ekstra utgifter til lege og medisiner. Selv om det går over til frikort etter en viss sum, så er det trangt å skulle ut med nesten 2000 kun til legeutgifter feks. i løpet av jan-feb-mars før man oppnår frikort.)

Lenke til kommentar

Da ble det straks enda tydeligere at du trenger støtten, når det hemmer mulighetene til å jobbe.

Som du sier Heidi, ser du ikke syk ut er du frisk uansett. Det vet jeg godt fra en arbeidskollega jeg kjenner. Jeg var synlig dårlig psykisk en dag men han ville jeg skulle fortsette ut dagen på jobb. Er alt for mange slike i verden. :/

Heidi: Jeg spurte fordi jeg ikke så hvordan mer penger bedret helsa/gjør skoleåret enklere. Så jeg spurte fordi jeg ikke så hele bildet, og for å bedre forstå situasjonen. Det var ikke ment å være en negativ kommentar på noen måte.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Støtten du nevner har jo ingenting med om man klarer skolen eller ikke. Det er en støtte til de som ikke klarer å jobbe i tillegg til skolen, pga sykdom/funksjonshemming. Så kommentaren har jo ingen relevans til selve støtten.

Dessverre er verden sånn at om det ikke synes at man er syk, så tror folk heller ikke på det.

Det er korrekt det du sier angående jobb og studier. Jeg blir egentlig ganske deprimert av å høre slik negativitet. Greit, men kan ikke se denne nervesykdommen fysisk, utenom når jeg faktsik får anfall. Utrolig hvordan folk forhåndsdømmer med lite / ingen informasjon.

Nervesykdommen kom som en konsekvens av en operasjon så jeg har sak hos NPE også som går.

Etter en lang diskusjon sa jeg bare, du får mene hva du vil. Orker ikke diskutere dette mer med deg.

Lenke til kommentar

Mitt tips er å bare kutte ut kontakt med slike folk,selv om det skulle være en "god venn".

Er du kronisk syk så vil du i perioder trenge alle dine krefter på å komme ovenpå igjen,og da er det ingen vits å kaste bort tid og krefter på slike.

Det vil du nok få mye mer igjen for istedenfor å la slike mennesker komme under huden på deg(ikke lett i praksis,men noen ganger nødvendig).

Vær heller ikke redd for å være egoistisk,orker du ikke noe,så orker du ikke det.

Trenger du hjelp til noe,så be om det.

Lurer du på noe regleverk angående støtte,så finnes det hjelp til det også.

Du kan også kanskje søke på noen legater?

Universitetet har også tjenester som kan hjelpe deg,og mitt tips er å bare benytte seg av alt du trenger,for det er ditt liv det dreier seg om.

Håper virkelig at denne personen som oppførte seg helt motsatt av hva jeg selv personlig gjør, ikke får seg en jobb der han skal ta avgjørelser som påvirker andres liv,for det tviler jeg på at han egentlig er skikket til. :hmm:

Endret av sykkeliten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da ble det straks enda tydeligere at du trenger støtten, når det hemmer mulighetene til å jobbe.

Som du sier Heidi, ser du ikke syk ut er du frisk uansett. Det vet jeg godt fra en arbeidskollega jeg kjenner. Jeg var synlig dårlig psykisk en dag men han ville jeg skulle fortsette ut dagen på jobb. Er alt for mange slike i verden. :/

Heidi: Jeg spurte fordi jeg ikke så hvordan mer penger bedret helsa/gjør skoleåret enklere. Så jeg spurte fordi jeg ikke så hele bildet, og for å bedre forstå situasjonen. Det var ikke ment å være en negativ kommentar på noen måte.

Jeg trodde det stod tydelig forklart i startinnlegget til TS hva det gjaldt, derfor jeg synes spørsmålet var merkelig. Ser jo nå at det ikke står presisert at støtten gjaldt de som ikke kunne jobbe utenom, så beklager. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...