Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fravær på Videregående

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen spørsmål rundt fravær på videregående.

- Kommer det på vitnemålet om man har dokumentert fravær eller udokumentert? Eller samler man bare alt fraværet? Hva er da vitsen med å dokumentere fraværet?

- Man kan fjerne 10 dager fravær hvis man for eksempel har grunner som: helse- og velferdsgrunner, arbeid som tillitsvalgt, politisk arbeid osv.. Men det jeg lurer på er om dette gjelder for hvert år eller av det totale fraværet på slutten av Vg3?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg låner tråden din litt om det går greit:

Noen som har en ide om Hvor mye som er mye fravær på videregående ?

er 15dager på ett skoleår+ ca 10-15timer mye? blir jo 45dager iløpet av videregående og 30-45 timer på 3år..

Liksom, når ville arbeidsgiverne/studiene begynne å bli skeptisk?

Lenke til kommentar

Jeg tror dokumentert/udokumentert fravær kan ha noe med ordenskarakteren å gjøre. Ellers utgjør det ingen forskjell på vitnemålet. Det står antall dager/timer uansett om du har levert egenmelding eller ikke.

Jeg tror det gjelder hvert år, da jeg kjenner flere som var (og er) politisk aktive som ofte var borte en dag eller to i løpet av årene på VGS.

Selv fikk jeg fjernet alt fravær fra tredje, grunnet helse- og velferdsgrunner og deltakelse i større sportsarrangement.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare innskyte at ved fravær (spesielt ved et høyt fravær), så er dokumentasjonen og den faktiske grunnen til fraværet viktig.

Eksempel: En person som blir innlagt på sykehus over lengre tid en gang iløpet av VGS, vil ikke bli belastet for det uansett i senere tid, om grunnen for innleggelsen ikke har noen betydning lenger (/personen er frisk). Det vil stå på vitnemålet, men en arbeidsgiver kan ikke klandre en person for et 'problem' personen fikk tidligere, men som ikke er gjeldende per dags dato.

Edit: Skriveleif..

Endret av Samara
Lenke til kommentar

De 10 dagene som kan fjernes er for hvert år, ja.

Vil bare tipse deg om at Ungdommens Nasjonalforsamling har kommet med et forslag til ny fraværsføring, der fraværet føres opp i kolonner alt etter hva slags type fravær det er, f.eks politisk arbeid, helse, udokumentert (som f.eks skulking) osv. De fleste medvirkningsorganene for ungdom har stilt seg bak dette, og også flere fylkesting.

Ta en kikk på http://www.barneombudet.no/nasjonalforsamling/ om du vil vite mer! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...