paithlezz Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Skal bygge ny pc snart med 1155 socket og i5-2500k. Kommer til å overclocke prosessoren til godt over 4-4.5GHz, samt ha SSD og et high end skjermkort. Trenger derfor ram som er over gjennomsnittet raskt. Nå som DDR3 er så billig, blir det 2x4GB eller 4x4GB. Men jeg er usikker på hvilken ram jeg skal velge. Ser komplett har tilbud på kingston hyperX . Hva tror dere? Det er 1600mhz CL9. Burde jeg satse på bedre latency, cl8, eller høyere frekvens? Har dette noe å si i praksis på pc'ens respons og hurtighet? Fant også disse g.skill brikkene som er spesielt laget for sandy bridge, med 1.5V. Er det viktig å kjøpe 1.5V kontra 1.65V til sandy bridge? Kom med forslag på hva jeg skal kjøpe. Pc'en skal som sagt være så rask som mulig, brukes til gaming, multitasking og masse annet. edit: Kan jeg bruke intel XMP med denne rammen på hovedkortet?link Endret 5. desember 2011 av paithlezz Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 16 GB er mye ram, du bør stille spørsmålet om du virkelig trenger det. Det kan påvirke oc'en negativt. 1600 MHz cl9 gir nok best pris/ytelse. Du kan få noe bedre ytelse med raskere ram, men det er neppe verdt det. Jeg ville valgt et sett som kjører på 1.5V. DDR3 er som du sier veldig billig nå, faktisk så billig at produsentene neppe tjener allverden. De vil nok gjerne erstatte DDR3 med en ny standard, slik at de kan øke marginene. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Ingen vits i å kjøpe noe over 1333 MHz, men det morsomme er at du får såpass billige 1600 MHz sett til samme pris og billigere at man bare kjøper det. Handle 16Gb kitet du, funker like greit og skulle du finne på å herje med virtualisering så er du dekket. Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 16 GB er mye ram, du bør stille spørsmålet om du virkelig trenger det. Det kan påvirke oc'en negativt. 1600 MHz cl9 gir nok best pris/ytelse. Du kan få noe bedre ytelse med raskere ram, men det er neppe verdt det. Jeg ville valgt et sett som kjører på 1.5V. DDR3 er som du sier veldig billig nå, faktisk så billig at produsentene neppe tjener allverden. De vil nok gjerne erstatte DDR3 med en ny standard, slik at de kan øke marginene. Virkelig synd ikke kingston hyperx har 1.5V i samme sett, bare corsair vengeance som ar det på komplett? Er ikke noe corsair fan, hadde egentlig tenkt på kingston, crucial eller g.skill. Men g.skill rammen jeg linket til har jo ganske høye kjølere, sammenlignet med kingston hyperX. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Det er ikke noe problem med 1.65V DDR3 minne på Sandy Bridge - les Intels whitepapers . Har selv 2x4GB XMS3 1.65volts 1600mhz CL9 ( man må bare ikke gå over denne spenningen ). Men når det er sagt bør man jo kjøpe 1.5volts om man finner rett match , tilgjengelighet og pris. Edit: Når det gjelder Corsair XMS3/Vengeance 2x4GB 9-9-9-24 1600mhz 1.65v minnet er disse spesifisert for 1.5v med 1333mhz i JEDEC SPD programmeringen. 1600mhz 1.65v kun i Intel XMP profil. Det samme gjelder for 16GB Kingston HyperX settet du har i første post ( KHX1600C9D3K4/16GX) http://www.valueram.com/datasheets/KHX1600C9D3K4_16GX.pdf JEDEC SPD profil JEDEC standard 1.5V VDDQ = 1.5V 667MHz fCK for 1333Mb/sec/pin XMP profil 1600mhz med 1.65v Endret 5. desember 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Det er ikke noe problem med 1.65V DDR3 minne på Sandy Bridge - les Intels whitepapers . Har selv 2x4GB XMS3 1.65volts 1600mhz CL9 ( man må bare ikke gå over denne spenningen ). Men når det er sagt bør man jo kjøpe 1.5volts om man finner rett match , tilgjengelighet og pris. Edit: Når det gjelder Corsair XMS3/Vengeance 2x4GB 9-9-9-24 1600mhz 1.65v minnet er disse spesifisert for 1.5v med 1333mhz i JEDEC SPD programmeringen. 1600mhz 1.65v kun i Intel XMP profil. Det samme gjelder for 16GB Kingston HyperX settet du har i første post ( KHX1600C9D3K4/16GX) http://www.valueram.com/datasheets/KHX1600C9D3K4_16GX.pdf JEDEC SPD profil JEDEC standard 1.5V VDDQ = 1.5V 667MHz fCK for 1333Mb/sec/pin XMP profil 1600mhz med 1.65v Så med andre ord, du ville kjøpt kingston rammen hvis jeg vet jeg kommer til å få problem med kjølingen på de andre brikkene som f.eks vengeance, pga høye heatsinks? Og jeg kunne aktivere XMP med den og asus maximus iv gene-z hovedkortet? Syns minne er så avansert Endret 5. desember 2011 av paithlezz Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Nå får du lavprofil av Corsair også, men det finnes også andre alternativ. G.skill har også low power, men det er vel bare Multicom som fører det merket. For noe tid tilbake, kunne en få nokså godt betalt for å sjekke forskjellige butikker og se hva de har å tilby. Prisjakt.no er god til å sortere minne, men det kan være mangelfullt når det gjelder utvalg. Butikkene er eledinge når det kommer til å single ut en spesifikk mengde og hastighet. Når det gjelder 1.5V Vengance, så er det bare tull at den krever 1.65V på XMP-1600. Har et sett (cmz8gx3m2a1600c9) i denne PC'en, og der står det 1.5V. Jeg ville dog vært forsiktig med å aktivere XMP i BIOS uten å sjekke spenninger etterpå. Jeg har et Asus P6T Deluxe V2, som jeg gjorde det på. Heldigvis så jeg over settingene etterpå og reddet sannsynligvis kortet fra den sikre død. Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Nå får du lavprofil av Corsair også, men det finnes også andre alternativ. G.skill har også low power, men det er vel bare Multicom som fører det merket. For noe tid tilbake, kunne en få nokså godt betalt for å sjekke forskjellige butikker og se hva de har å tilby. Prisjakt.no er god til å sortere minne, men det kan være mangelfullt når det gjelder utvalg. Butikkene er eledinge når det kommer til å single ut en spesifikk mengde og hastighet. Når det gjelder 1.5V Vengance, så er det bare tull at den krever 1.65V på XMP-1600. Har et sett (cmz8gx3m2a1600c9) i denne PC'en, og der står det 1.5V. Jeg ville dog vært forsiktig med å aktivere XMP i BIOS uten å sjekke spenninger etterpå. Jeg har et Asus P6T Deluxe V2, som jeg gjorde det på. Heldigvis så jeg over settingene etterpå og reddet sannsynligvis kortet fra den sikre død. Hva ville du valgt da? Har egentlig bare lyst på low profile minne, men kunne gjort unntak hvis jeg fant 1.5V MED cl7-8. Men er usikker:s edit: G.SKILL Quad Channel KIT 16GB G.SKILL Sniper Special Edition, 8GB Kan noe av dette være noe? Faen at de ser så stygg ut sammenlignet med kingston hyperX Endret 6. desember 2011 av paithlezz Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Av de to ville jeg nok valgt den minst iøynefallende, Sniper. Den ser jo nesten ut til å være low profil også. Angående lavere latency, så har jeg ett sett 1600, cl7, som alt annet likt, yter ca 2% bedre enn cl9 på relativt minneintensive oppgaver som kverner 24/7. For normal bruk, er det neppe verdt å betale dobbel pris. Jeg hadde ikke kjøpt de brikkene om prisen hadde vært vesentlig høyere enn cl9 i kjøpsøyeblikket. Legger ved en link som viser hva prisjakt kommer opp med for 1.5V, 1600 MHz. http://www.prisjakt.no/category.php?k=980#rparams=l=s79752601 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå