kozmic Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Hei Jeg har startet å studere og trenger en bærbar maskin. Jeg ser meg nødt til å ha en bærbar maskin med Centrion teknologi, hovedsakelig pga batteri kapasiteten. Så jeg lurer på, er det mulig å skaffe en bærbar data med Centrion teknologi til under 10 000 kr ? Hvis ikke må jeg gå høyere opp i pris, for jeg bare må ha centrion Lenke til kommentar
knut Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Det finnes kun et par løsninger. Dell Inspiron 500m og Tundra 1555 er gode alternativer. Lenke til kommentar
skamor Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Kan anbefale Dell Inspiron 500m basert på egen erfaring. Med et ekstra mediabay-batteri har du strøm nok til en lang skoledag. Dessuten er den stille og lett. SXGA-skjerm er min preferanse - lyssterk og skarp, men det er jo selvfølgelig en smakssak... Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 HeiJeg har startet å studere og trenger en bærbar maskin. Jeg ser meg nødt til å ha en bærbar maskin med Centrion teknologi, hovedsakelig pga batteri kapasiteten. Så jeg lurer på, er det mulig å skaffe en bærbar data med Centrion teknologi til under 10 000 kr ? Hvis ikke må jeg gå høyere opp i pris, for jeg bare må ha centrion Siden du bare må ha centrino, vet du faktisk hva det er? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 men, er de RENE Centrino maskiner? trudde de enda lå på 15-17.000,- Lenke til kommentar
JMW Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 HeiJeg har startet å studere og trenger en bærbar maskin. Jeg ser meg nødt til å ha en bærbar maskin med Centrion teknologi, hovedsakelig pga batteri kapasiteten. Så jeg lurer på, er det mulig å skaffe en bærbar data med Centrion teknologi til under 10 000 kr ? Hvis ikke må jeg gå høyere opp i pris, for jeg bare må ha centrion Siden du bare må ha centrino, vet du faktisk hva det er? Og siden du tydeligvis vet det, kan du jo fortelle resten av verden også da kanskje.... :wink: Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Centrino og student høres ikke helt bra ut samme men. Her blir det fort dyrt. Hvis det kun er batteri kapasitet du tenker på kan du vel fint finne maskiner med tilsvarende levetid hvis ytelsen ikke er så viktig. Muligens og jmf eldre modeller. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 HeiJeg har startet å studere og trenger en bærbar maskin. Jeg ser meg nødt til å ha en bærbar maskin med Centrion teknologi, hovedsakelig pga batteri kapasiteten. Så jeg lurer på, er det mulig å skaffe en bærbar data med Centrion teknologi til under 10 000 kr ? Hvis ikke må jeg gå høyere opp i pris, for jeg bare må ha centrion Siden du bare må ha centrino, vet du faktisk hva det er? Og siden du tydeligvis vet det, kan du jo fortelle resten av verden også da kanskje.... :wink: 1stk Intel® Pentium® M CPU 1stk Intel 855 Chipset med Intel Extreme "skjermkort" 1stk Intel Wireless PRO WLAN Har du de 3 tingene i laptopen har du en Centrino maskin. Mangler du en av dele har du det ikke. Lenke til kommentar
JMW Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 1stk Intel® Pentium® M CPU 1stk Intel 855 Chipset med Intel Extreme "skjermkort" 1stk Intel Wireless PRO WLAN Har du de 3 tingene i laptopen har du en Centrino maskin. Mangler du en av dele har du det ikke. Takk... Lenke til kommentar
knut Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 1stk Intel® Pentium® M CPU 1stk Intel 855 Chipset med Intel Extreme "skjermkort" 1stk Intel Wireless PRO WLAN Har du de 3 tingene i laptopen har du en Centrino maskin. Mangler du en av dele har du det ikke. Det er nesten riktig. Det er ikke nødvendig med Intel 855G brikkesettet (altså integrert Intel Extreme skjermkort). Det går fint med et vanlig 855 brikkesett og et annet skjermkort, f.eks. mobility radeon og geforce go. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 1stk Intel® Pentium® M CPU 1stk Intel 855 Chipset med Intel Extreme "skjermkort" 1stk Intel Wireless PRO WLAN Har du de 3 tingene i laptopen har du en Centrino maskin. Mangler du en av dele har du det ikke. Det er nesten riktig. Det er ikke nødvendig med Intel 855G brikkesettet (altså integrert Intel Extreme skjermkort). Det går fint med et vanlig 855 brikkesett og et annet skjermkort, f.eks. mobility radeon og geforce go. Intel Extreme display er vel en del av chipsettet, spørsmålet er bare om produsenten av en laptop velger å bruke det "skjermkortet" eller om de legger til et anna, men ja. Enig at jeg forumlerte meg feil. Lenke til kommentar
knut Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Intel Extreme display er vel en del av chipsettet, spørsmålet er bare om produsenten av en laptop velger å bruke det "skjermkortet" eller om de legger til et anna, men ja. Enig at jeg forumlerte meg feil. Det finnes to varianter av 855 brikkesettet, det ene har det innebygde skjermkortet, og det andre er uten. Les f.eks. her: Intel 855 familien Lenke til kommentar
SuperMorten Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Over til det som faktisk var temaet her... anbefalinger på centrino maskin. Personlig ville jeg gått for Tundra 1555 som dere nevnte i sted eller Elitegroup Green C1400. Begge disse har gjort det bra i test. Eneste minuset med Tundra 1555, er oppløsningen på skjermen. 1024*768 kan fort bli litt lite på en 15". Elitegroup har derimot et mye bedre skjermkort med en oppløsning på 1400x1050, og det bør jo holde i massevis. Tenker faktisk på å kjøpe meg den fra Elitegroup, men hvis det er noen andre som har noen gode forslag, så skriv i vei. Et annet bra alternativ kan oxo være cinet Smartbook 1100. Eneste minuset er at den koster litt mer... Lenke til kommentar
skamor Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Men sa du ikke at et av kriteriene dine var pris < 10.000,- i det første innlegget ditt? Lenke til kommentar
nomercy15 Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 eh..se på hoved sia til HW.no...der er det en centrino maskin til 13k Lenke til kommentar
nomercy15 Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 ops sorry trodde max var 15k Lenke til kommentar
larseko Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Centrino og student høres ikke helt bra ut samme men. Her blir det fort dyrt. Hvis det kun er batteri kapasitet du tenker på kan du vel fint finne maskiner med tilsvarende levetid hvis ytelsen ikke er så viktig.Muligens og jmf eldre modeller. Det at en maskin skal være en god studentmaskin har ikke bare med pris å gjøre, men også hvor passende den er til bruk på lesesal, forelesninger etc. Da er centrino en stor fordel i forhold til batterilevetid og støynivå. Også trådløst kan være kjekt, siden fler og fler læresteder har dette på enkelte områder. Det kan selvfølgelig være et poeng å kjøpe eldre maskiner uten plagsom viftestøy, men skal man gå ned i pris og kjøpe vanlige billigmaskiner med skrivebordsprosessorer etc., blir det fort en elendig studentmaskin. Jeg vet ikke om du finner rimeligere maskiner enn f. eks. Dell 500m med like god batterikapasitet. Jeg tviler. Batterilevetiden til centrinomaskinene overgår alle gamle laptops (kanskje med unntak av noen high-end-ultraportable?). Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Centrino og student høres ikke helt bra ut samme men. Her blir det fort dyrt. Hvis det kun er batteri kapasitet du tenker på kan du vel fint finne maskiner med tilsvarende levetid hvis ytelsen ikke er så viktig.Muligens og jmf eldre modeller. Det at en maskin skal være en god studentmaskin har ikke bare med pris å gjøre, men også hvor passende den er til bruk på lesesal, forelesninger etc. Da er centrino en stor fordel i forhold til batterilevetid og støynivå. Også trådløst kan være kjekt, siden fler og fler læresteder har dette på enkelte områder. Det kan selvfølgelig være et poeng å kjøpe eldre maskiner uten plagsom viftestøy, men skal man gå ned i pris og kjøpe vanlige billigmaskiner med skrivebordsprosessorer etc., blir det fort en elendig studentmaskin. Jeg vet ikke om du finner rimeligere maskiner enn f. eks. Dell 500m med like god batterikapasitet. Jeg tviler. Batterilevetiden til centrinomaskinene overgår alle gamle laptops (kanskje med unntak av noen high-end-ultraportable?). Joa, seff. Men det finnes andre laptops en centrino maskiner som har lavt støynivå, effektforbruk og trådløst. Har du en oversikt over batterilevetiden på forskjellige laptoper ? Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Et poeng som bør taes med er at hvis man velger en litt eldre modell for å spare litt penger, kan man jo kanskje også skaffe seg et ekstra batteri for en billig penge. Da kan man jo sørge for å lade begge batteriene om kvelden for så og kunne holde mesteparten av neste skoledag. Men med de stive prisene som det er på batterier til bærbare (pluss at du må bære dem med deg også ), er dette nok lite aktuelt (men kanskje du finner et pent brukt batteri for en rimelig pris?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå