H?rselsvern Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Heisann.. Lurte på om det er noen som har tips til frosne Karmløse dører M/elfunksjon?. Altså, når man tar i dørhåndtaket, så går vinduet automatisk ett hakk ned, slik at døren åpner seg, og når man lukker døren går vinduet automatisk opp i karmen for å tette. Har hatt ett par tilfeller hvor denne funksjonen ikke fungerer særlig bra, grunnet frost - noen som har tips? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Når vinduet går opp, er det en gummi- eller filt-list vinduet tetter mot? Dersom det er gummi, kan du prøve med silikon, den flytende med svamp i enden av flasken synes jeg er bedre enn spray. Hvis det er filt, har jeg ikke annet råd enn å polere toppen av siderutene med glasspolish, slik at de løsner lettere. Hvilken bil er dette? Det kan være at merkeforhandler/-verksted har tips som hjelper for din biltype. Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 Flytende med svamp - ok, skal prøve å skaffe dette. er faktisk ikke helt sikker på hvordan pakning det er, er ihvertfall hardplast rundt pakningen. Bilen det er snakk om er en BMW E81. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 ... den flytende med svamp i enden av flasken synes jeg er bedre enn spray. Denne, for eksempel: http://biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Liststift-silikon-361902/ Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 Skal prøve å skaffe meg en sånn der.. Merkelig at BMW ikke har kommet opp med en løsning på det her, Mini bruker vel det samme systemet tror jeg :/ Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Ja det er vel en funksjon som ikke passer overvettes bra i Norge kan man vel si. Det er hvertfall hva jeg har tenkt om det. Stort sett alle biler har problemer med å få ned vinduer de først 10 minuttene i visse typer vinter-vær, men så er det på den annen side de færreste som ønsker å ha ned vinduet de første 10 minuttene, så problemet er ikke så stort i praksis hos røkla. Jeg så dette første gang på BMW 850 tidlig på 90-tallet, og siden har det vel vært standard på alle cupe-utgavene. (Forsåvidt også andre som Audi A4 cabriolet har det samme, og sikkert fler). Tips jeg har hørt om er å behandle lister og tetninger som allerede har blitt nevnt, og også bruk av de-ice. Mye av problemet er jo at skrapelisten nederst på glass (mellom toppen av dørblad og vindu) fryser fast i glasset, og har bilen feks stått i underkjølt regn kan det sitte godt fast der. Og å hugge det løs med isskrape er ikke særlig skånsomt for skrapelisten. Uansett, jeg har ikke studert hvordan det ser ut på din bil, men jeg mener at den opprinnelige ideen med dette dels var en comfort-greie, at det blir lettere å åpne og spesielt lukke døren når det ikke er lufttett, og for å skåne glasset fra å bli "bøyd" av luft-trykk i det man lukker døren. Isåfall er det ikke verdens undergang å åpne/lukke døren med litt ekstra forsiktighet selv om vindu ikke har gått ned. Går derimot glasset opp i et spor etter lukking, så vil det jo være destruktivt å rive opp døren. Så det kan du jo ta en titt på og vurdere selv. Ellers ville jeg rett og slett tatt en telefon til Stenshagen, og hørt hva deres heteste tips går ut på. Det er definitivt en problemstilling de har årelang erfaring med så du er ikke alene! Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 takk for informativt svar. Tenkte faktisk på dette her når jeg kjøpte bilen ( hos Bavaria), spurte selger som sa at det hadde ikke vært en ting som folk hadde løpt ned dørene for, men det kunne såklart skje, da el system er litt ømfintlig for kulde. Greia er at døren går lett opp, er en slags enveis list, altså den er bøybar utover, men ikke innover om du forstår hva jeg mener, så å få opp døren er ikke ett problem, men å lukke den blir det verre med. Men skal få fikset noe silikon til helgen og se om jeg får løst problemet litt. Har googlet dette og utrolig at det ikke finnes flere spm om dette, men,men Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Tipper at alle som har en slik bil har garasje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå