Inc2000 Skrevet 5. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Sitter i dag på en 600W Mist PSU, som er noen år gml. Jeg har nylig oppgradert til : * Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K 3,4GHz, Socket LGA1155, 8MB, Boxed * ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, BT, EFI * Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin Jeg kjører i tillegg 3 eksterne HDD og 1 intern HDD. Jeg har nå kjøpt meg ett GTX 560Ti kort, men når jeg starter spill med tyngre grafikk (f.eks BF3) så rebooter pc'n. Har sjekket at kortet ikke har noe feil, så har en mistanke om at det ikke er nok strøm tilgenglige. noen som kan bekreftet dette, ute ifra info ovenfor? takk! Endret 5. desember 2011 av Inc2000 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Jeg tviler på at det er PSUen (at den er for svak ihvertfall). Dersom denne kan gi mesteparten av sin totaleffekt i 12volt (hvilket er normalt for de fleste nyere PSUer) så vil du ikke bare ha nok til å drive det oppsettet - men sansynligvis en ganske god margin. For å være sikker på hva din PSU faktisk kan yte så sjekk merkelappen på siden og se hva den faktisk leverer på 12volt. Det er det "eneste" relevante for dagens maskiner da både CPU og GPU trekker sin strøm fra denne spenningen - og det er disse som trekker mesteparten av strømen maskinen forbruker. Jeg har forøvrig mye likt oppsett - en 2500K overklokket til 4,4Ghz for øyeblikket, med en GTX580 (som selvfølgleig bruker et godt hakk mer strøm enn ditt kort) og når jeg har målt med en kill-a-watt måler hva PSUern trekker fra kontakten så er det vel under 400watt mens maskinen stresses (i spill for eksempel). Dette tallet (400watt) er nok ganske unøyktig da jeg bare trekker det fra hukommelsen og det ikke har vært noe jeg spesifikt testet for - men jeg tviler på at jeg tar så feil at det er f.eks. over 500watt (og selv da ville du jo ha en rimelig margin). Du må også ta med PSU effekt-grad på røfft-regnet 80%, så min kill-a-watt måling fra strømkontakten vil ligge rundt 20% høyere enn det som PSUen faktisk gir fra seg av strøm. Jeg skal gjerne teste dette for deg og gi deg et helt konkret tall du kan forholde deg til om du vil om du er usikker. (si spesifikt i fra om du er interessert i at jeg gjør dette) Så begynn med å sjekke hva PSUen din fatisk yter på 12volt - men jeg mistenker som sagt at dette ikke feilårsaken din. At PSUen kan være defekt er jo dog en helt annen problemstilling... -Stigma Endret 5. desember 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2011 Om du vet hvilken revisjon det er på Psu så vil det fortelle oss om Psu'en kan være problemet. Mist sine tidligere revisjoner er kjent for å ha dårlige caps som gjorde at de fikk pryl her på forumet og mange enheter i retur etter hvert som psu'ene begynte å svikte en etter en. 600Watts Mist'en hadde vel ikke akkurat så mye å skryte av heller på 12 Amp om jeg ikke husker helt feil og er det som sagt utgaven fra 2006 vi snakker om så er det definitivt på tide å skifte den ut. Lenke til kommentar
Inc2000 Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. desember 2011 For å være sikker på hva din PSU faktisk kan yte så sjekk merkelappen på siden og se hva den faktisk leverer på 12volt. Det er det "eneste" relevante for dagens maskiner da både CPU og GPU trekker sin strøm fra denne spenningen - og det er disse som trekker mesteparten av strømen maskinen forbruker. På merkelappene på PSU så står det at hver 12v yter 20A. Så siden kortet krevet 38A, så regnet jeg med at når det er 2 kontakter à 20A, så skulle det holde. Det som er merkelig er at når jeg bruker mitt gml grsfikort ; ASUS Radeon HD 5670 1GB GDDR5, så fungere det fint. Kan spille BF3 uten noe problemer. Har kun hatt 1 reboot. Det er når jeg setter inn det nye kortet at problemene starter. Har testet for temp. og ser ikke noe som er veldig skremmende..husker ikke akkurat temp nå... har også testet 3D mark, og samme skjer der..i det grafikk testen skal starte...rebooter pc'n. Om du vet hvilken revisjon det er på Psu så vil det fortelle oss om Psu'en kan være problemet. Mist sine tidligere revisjoner er kjent for å ha dårlige caps som gjorde at de fikk pryl her på forumet og mange enheter i retur etter hvert som psu'ene begynte å svikte en etter en. 600Watts Mist'en hadde vel ikke akkurat så mye å skryte av heller på 12 Amp om jeg ikke husker helt feil og er det som sagt utgaven fra 2006 vi snakker om så er det definitivt på tide å skifte den ut. Pc'n ble kjøpt i 2008, og ut ifra hva jeg har funnet ut skal det være rev. 3 men sitter ikke ved pc'n nå...så ta det med en klype salt ;-P Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Ja, det finnes PSUer som ikke gir mer enn en liten del av sin rapporterte totaleffekt på 12volt. Dette er ikke noe man bør bare annta - så det er definitivt verdt å sjekke opp i. Det tar jo bare 2 minutter uansett da det står rett på PSUen. Skulle det vise seg at PSUen f.eks. bare kan levere 350-400watt på 12volt så vil jo et kapasitetsproblem ikke lenger virke så usansynlig. Jeg avventer at OP sjekker Den ultimate testen vil jo alltid være å teste med en annen PSU og se om problemet forsvinner - men det krever jo at du har en spare liggende eller kan låne en fra en annen maskin, og jeg innser jo det at det er ikke alle som har like mye hardware tilgjengelig EDIT:så du har 2 rails med 20amp hver altså. Selv om det ikke akkurat er imponerende for en PSU med 600watt rating så burde jo dette ligge vel innenfor det du trenger. Symptomene du beskriver høres dog veldig mye ut som et PSU problem - så jeg ville også hatt lignende mistake da. I mitt tilfelle hadde jeg nok testet med en av mindre andre PSUer for å finne ut av det. Det er litt værre å finne ut av det om du ikke har den muligheten. Jeg anntar da at det ikke er bluescreens eller noe sånt - men faktiske spontan-rebooter du beskriver. Disse er ganske typiske å se i tilfeller der PSU er feilårsaken. Gitt at alt er korrekt kablet i forhold til rail-fordelingen så er det i så fall snakk om en defekt i PSU og ikke rent kapasitetsproblem ihvertfall. Du burde ha nok på den fronten. Dobbeltsjekk også at du har koblet railene riktig - altså at du har begge de seperate railene koblet til skjermkortet begge to (dette er mest kritisk da det er det som vil sluke mest strøm). Ikke alle PSUer vil reagere like bra om du prøver å dra alle 40 ampene fra en enkelt rail. Mange har faktisk en felles kilde på tross at det blir opplyst som seperate rails (billigere å produsere dette som regel) - men noen har seperate kilder - og i sistnevnte tilfelle vil det da overbelaste PSU. Sjekk gjerne annebfaling koblingsskjema som fulgte med PSUen om du har det og du er usikker på hvordan du har koblet det opp. -Stigma Endret 5. desember 2011 av Stigma Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2011 Fyr opp Furmark og Linpack samtidig med 5670 inni PCen, blir det reboot er det PSUen. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Revisjon 3 skal være laget med gode Caps (men problemer kan fortsatt oppstå , så ikke ta bort muligheten for at psu'en har noen tekniske problemer) , det som da kan gjenstå er : *Problematisk skjermkort? Test i en annen pc. *Kablingen fra Psu til Skjermkort : Test med andre / nyere kabler, dobbeltsjekk at det går direkte til psu og ikke har noen forgreininger før. Personlig må jeg si at jeg har litt Bias mot Mist psu'er , i en diskusjon for lenge lenge siden så kom det litt fram at de egentlig ikke var bygd for å vare så utrolige lenge og at vi stilte litt for høye krav når det gjaldt Caps siden "No name brands" skulle fint greie seg på 60 - 75C over lengre tid ("Ja Sikkert :'( ). Etter en litt lengre tråd ble dette revurdert og Rev 3 dukket jo selvsagt opp med langt bedre komponenter. I og med du nevnte at du har hatt en BSOD før så har jeg på følelsen av at jeg vet hvor høna sparker i denne saken, men du får nesten teste litt for å forsikre deg om at det faktisk kan være Psu'en. Endret 5. desember 2011 av Malvado Lenke til kommentar
Inc2000 Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. desember 2011 Ja, det finnes PSUer som ikke gir mer enn en liten del av sin rapporterte totaleffekt på 12volt. Dette er ikke noe man bør bare annta - så det er definitivt verdt å sjekke opp i. Det tar jo bare 2 minutter uansett da det står rett på PSUen. Skulle det vise seg at PSUen f.eks. bare kan levere 350-400watt på 12volt så vil jo et kapasitetsproblem ikke lenger virke så usansynlig. Jeg avventer at OP sjekker Den ultimate testen vil jo alltid være å teste med en annen PSU og se om problemet forsvinner - men det krever jo at du har en spare liggende eller kan låne en fra en annen maskin, og jeg innser jo det at det er ikke alle som har like mye hardware tilgjengelig EDIT:så du har 2 rails med 20amp hver altså. Selv om det ikke akkurat er imponerende for en PSU med 600watt rating så burde jo dette ligge vel innenfor det du trenger. Symptomene du beskriver høres dog veldig mye ut som et PSU problem - så jeg ville også hatt lignende mistake da. I mitt tilfelle hadde jeg nok testet med en av mindre andre PSUer for å finne ut av det. Det er litt værre å finne ut av det om du ikke har den muligheten. Jeg anntar da at det ikke er bluescreens eller noe sånt - men faktiske spontan-rebooter du beskriver. Disse er ganske typiske å se i tilfeller der PSU er feilårsaken. Gitt at alt er korrekt kablet i forhold til rail-fordelingen så er det i så fall snakk om en defekt i PSU og ikke rent kapasitetsproblem ihvertfall. Du burde ha nok på den fronten. Dobbeltsjekk også at du har koblet railene riktig - altså at du har begge de seperate railene koblet til skjermkortet begge to (dette er mest kritisk da det er det som vil sluke mest strøm). Ikke alle PSUer vil reagere like bra om du prøver å dra alle 40 ampene fra en enkelt rail. Mange har faktisk en felles kilde på tross at det blir opplyst som seperate rails (billigere å produsere dette som regel) - men noen har seperate kilder - og i sistnevnte tilfelle vil det da overbelaste PSU. Sjekk gjerne annebfaling koblingsskjema som fulgte med PSUen om du har det og du er usikker på hvordan du har koblet det opp. -Stigma Har lagt ved bilde av PSU. Hvilken av tilkoblingen vil dere anbefale at jeg kobler det til? Har desverre ikke noe dokumentasjon, da de har forsvunnet med tiden :-/ Det er ikke noe bluescreen..men en spontan reboot som du skriver...og kun når tyngre grafikk starter opp...ellers virker alt fint.. Lenke til kommentar
Inc2000 Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. desember 2011 *Problematisk skjermkort? Test i en annen pc. *Kablingen fra Psu til Skjermkort : Test med andre / nyere kabler, dobbeltsjekk at det går direkte til psu og ikke har noen forgreininger før. Har hatt kortet inne hos komplett for feilsøk, da de mente det måtte være noe feil med kortet...men de fant ikke noe feil. Når det kommer til kabel, så har jeg kun en 6+2 pin kontakt...så jeg bruker overgangene som fulgte med kortet for å koble den andre kontakten...men det burde jo ikke skape noe problemer? Kortet indikerer med grønne lys at det får strøm på begge kontaktene Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2011 I utgangspunktet bør man unngå å bruke en "skjøt" for å koble til psu'en og heller bruke 2x direkte fra psu'en om det lar seg gjøre. Om dette ikke er mulig så kan man alltids gjøre som du gjør nå men da kan vel problemer oppstå om 12V sine Amps fordeles på flere utganger og ikke helt greier å få opp det man trenger på en enkel utgang. Det finnes dog Psu'er som har dedikerte tilkoblinger som brukes til skjermkort nettopp pga den økte belastningen , jeg har en sånn en med 2x kabelsett. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Har lagt ved bilde av PSU. Hvilken av tilkoblingen vil dere anbefale at jeg kobler det til? Har desverre ikke noe dokumentasjon, da de har forsvunnet med tiden :-/ Det er ikke noe bluescreen..men en spontan reboot som du skriver...og kun når tyngre grafikk starter opp...ellers virker alt fint.. Aha, her er det nok snakk om en enkelt 12volts kilde. Du ser at det er maks 530watt på alle 12volt railene med maks 20amp pr. rail. Da er det nok en delt kilde felles for dem alle (på 44amp). I så tilfelle så skal det ikke bety stort hvordan det kobles - men det mest ideelle er i uansett tilfelle om du kan koble 2 forskjellige av 12volt railene til skjermkortet - og la en annen av dem forsyne CPU (om du ikke har en egen kontakt dedikert til dette på PSUen). Fordel med andre ord belastningen ut over så mange av 12volt kontakene som du kan (uten å koble dem til hverandre altså). Men ja, det er ikke egentlig så mye feil du kan gjøre der i oppkobling sansynligivs når det er en delt felles spenningskilde (og det vil jeg nok annta). -Stigma Endret 5. desember 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 5. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Jeg har 5 stk Mist 1000W og en 800W og har dratt 20%+ igjennom de målt i stikk kontakten så jeg skulle tro den 600W du har bør klare den lasten du har. Men jeg har hatt trøbbel med en av de eldste på SB oppsett der jeg fikk random BSOD selv på stock både med og uten last noe som løste seg når jeg byttet PSU. Det er riktig som Stigma sier at det lønner seg og fordele lasten på de forskjellige railene, jeg vill koblet skjermkortet til 3 og 4 for jeg mener å huske at CPU/HK får fra nr 1. Endret 5. desember 2011 av minhund Lenke til kommentar
Inc2000 Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Da har jeg testet det jeg kan, og får samme resultat. har koblet grafikkort til de forkjellige portene på PSU, og koble fra alt annet enn HHD. Får samme resultat. Ser ikke noe annen utvei her, enn at jeg får gå til innkjøp av en ny CPU og så få vi håpe det løser problemet. Takk for hjelpen til alle som har bidrat :-) Endret 6. desember 2011 av Inc2000 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2011 Da har jeg testet det jeg kan, og får samme resultat. har koblet grafikkort til de forkjellige portene på PSU, og koble fra alt annet enn HHD. Får samme resultat. Ser ikke noe annen utvei her, enn at jeg får gå til innkjøp av en ny CPU og så få vi håpe det løser problemet. Takk for hjelpen til alle som har bidrat :-) Høres ut som en god løsning! En langt mer energibesparrende prossesor vil nok belaste den "råtne" psu'en langt mindre og dermed vil du greie å få til å kjøre stabilt -Pun intended ^_^ Antar selvsagt at det var psu du mente, men kunne bare ikke dy meg. Si ifra om det fikser problemet ditt så blir vi glade! 1 Lenke til kommentar
Inc2000 Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. desember 2011 Da har jeg testet det jeg kan, og får samme resultat. har koblet grafikkort til de forkjellige portene på PSU, og koble fra alt annet enn HHD. Får samme resultat. Ser ikke noe annen utvei her, enn at jeg får gå til innkjøp av en ny CPU og så få vi håpe det løser problemet. Takk for hjelpen til alle som har bidrat :-) Høres ut som en god løsning! En langt mer energibesparrende prossesor vil nok belaste den "råtne" psu'en langt mindre og dermed vil du greie å få til å kjøre stabilt -Pun intended ^_^ Antar selvsagt at det var psu du mente, men kunne bare ikke dy meg. Si ifra om det fikser problemet ditt så blir vi glade! haha...nice one CPU og PSU..same shit Lenke til kommentar
Inc2000 Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. desember 2011 Hei Da kommer en liten oppdatering. Har nå gjort en liten oppgradering, ved å kjøpe meg ny PSU. Har installert en ny 750 W PSU i nytt Kabinett, og flyttet alt over. Nå fungere alt som det skal...Så det er mye som tyder på at min gml PSU ikke holdt mål... Takk for alle tips og hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå