Gå til innhold

Vi elsker visst denne nettleseren

Anbefalte innlegg

Er det bare meg eller det å spille snake i lastende flash filmer noe som har vært innebygd i lang tid? Trykket tilfeldigvis nedover tasten, for å scrolle, og begynte da en omgang med snake. Artig siden jeg sitter på latterlig treigt nett om dagen og video tar litt tid å laste

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker ikke Crome pga hørt så mye om 'spioneringen' deres og selv om jeg liker androide og google, så syns jeg det begynner å bli faremomenter som andre har nevnt. Som muligens pri på youtube f.eks. Google har gått fra den flotte minimalistiske alternative supre søkemotoren, til å vil ha en fot overalt.

Alt kan/skal synkes og man får alt lagret på en plass og man blir så avhengig etterhvert at det er vanskelig å bryte ut for mange tror jeg - personlig liker jeg det ikke.

Så holder meg til Firefox og liker den utmerket. I reserve har jeg Opera.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner veldig godt at Chrome har fått markedsandeler som hakka møkk den siste tiden, er da ikke noe rart heller, siden en stor prosentandel av programmer man laster ned gratis fra nett gjerne er bundlet ihjel med Chrome. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har klikket vekk Crome som alternativ til installasjon av den opprinnelige programvaren.

Samt reklamen hos speedtest.net, der du får levert stor skrikende tekst som -

"SJEKK NETTHASTIGHETEN DIN, SÅ LASTER DU NED EN KJAPPERE NETTLESER!"

En annen ting er at både firefox og Chrome har latterlig mange oppdateringer og de hopper høyere og høyere i versjontall selv om ferskere versjoner omtrent inneholder samme rasket som de gjorde i tidligere versjoner. Hvorfor ikke bare fjerne versjonsnummeret og heller bare kjøre automagiske oppdateringer? Firefox driter jo i store bedrifter som prøver å ha sine egne løsninger, så hvilken forskjell utgjør dette? :p

PS: Jeg bruker IE, opera, firefox og Chrome til forskjellige oppgaver. De gjør alle en grei jobb, men Firefox og Chrome har en fordel der de har mulighet for utvidelser som adblock+ osv for å fjerne uønsket nett trafikk som reklame. Flashblock er også en fin ting. Kjekt å ha installert allerede når man plutselig bruker mobilt bredbånd og har den hersens kvoten å forholde seg til... www.vg.no inneholder allerede over 5 MB per side last i dag. Dette er helt latterlig om man sitter med 5, 6 eller 8 GB kvote/mnd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Chrome er en god nettleser men funker dårlig for utviklere. Firebug er et must og det finnes i Chrome men kan ikke måle seg med Firefox sin. Det finnes også en hel del annet snacks for utvikling til Firefox som gjør den til den ultimate nettleser for utvikling i mine øyne. Men for hvermansen ser jeg godt hvorfor Chrome får så store markedsandeler. Men jeg holder fortsatt fast ved Firefox

Utvikleren i Chrome er mye kjappere og enklere når du lærer deg å bruke den. Bruker den utallige ganger hver dag og ser jo at det går mye kjappere enn med Firebug. (har brukt firebug helt frem til FF 4.0 kom)

Er ikke noe problem å disable RLZ tracking i Chrome(som folk er så livredd for?!).

Chrome er faktisk bedre enn de fleste når det kommer til å støtte standarder og nye teknologier. Bare se på Opera, de mangler en haug av funksjonalitet bare for at JS skal kjøre litt kjappere. Vil nesten ikke nevne form-elementene til Firefox, sier bare ::-moz-focus-inner.

Er enig med at Chrome har mer støtte for CSS3 og HTML5 men Firebug lite og chrome sin innebygde kan ikke måle seg i med Firefox sin. Det er hvertfall slik jeg har opplevd det. Men er nok fullt mulig at den er raskere om du setter deg godt inn i det. Men syntes høyre siden som skal vise css styles er dårlig og rotet. Om DOM inspector er heller ikke noe i Chrome. Trenger du kun og se HTML er det ikke så mye forskjell.

Lenke til kommentar

Dette høres kanskje litt dumt ut... , men jeg finner pokker meg ikke favorittene mine i Chrome.

I IE så kommer de frem når jeg trykker stjernen. I Chrome blir favoritter lagt til når jeg trykker stjernen (på slutten av adressefeltet).

Hvor finner jeg de?

Lenke til kommentar

Enig med mosher !

Funker ikke uten. Og den har alt for få valgmuligheter til utseende og funksjon for mitt bruk.

Og - å telle antall nedlastinger for å avgjøre hvor mange som bruker den blir feil ! Iallfall så lenge goggle prøve å snike den inn overallt. Trur jeg har sletta den i over 100 Pc-er.

Nyskjerrig kan man vel være uten å fortsette å bruke den ?

Lenke til kommentar

Alltid like morsomt å se hvor aggressiv diskusjonen blir når det gjelder snakk om nettlesere.

Jeg er ingen fanboy, men bruker Chrome fordi det passer MEG best.

Firefox, Opera eller IE kan sikkert være bedre alternativer for andre - men jeg foretrekker Chrome.

Når hver fjerde nordmann bruker Chrome antar jeg det ikke er tilfeldig.

Jeg skulle gjerne ha brukt Firefox pga tilpasninger etc - men føler meg aldri "hjemme" når jeg bruker den.

Opera har jeg også testet ut mye opp gjennom årene - men på samme måte som i Firefox fikk jeg altfor MYE funksjonalitet i forhold til det jeg har behov for. Chrome gir meg akkurat det jeg trenger - ikke mindre og ikke mer.

Opera skulle jeg forøvrig gjerne ha blitt fortrolig med, og ser på det som positivt at det er norskutviklet. At under 5% benytter nettleseren virker merkelig ut fra hvor høyt Operabrukere roper når slike diskusjoner kommer opp.

Jeg tror likevel det er lurt at folk tenker på seg selv og bruker det som passer SITT behov. Om det er Firefox, Opera, Chrome eller IE burde jo ikke være så veldig viktig for "oss andre".

Det positive i denne sammenheng er uansett at IE mister markedsandeler. Da med tanke på sikkerhet og brukervennlighet - ikke på bakgrunn av at jeg er imot MS.

Lenke til kommentar

... og det sa du med et smil om munnen - eller ble du provosert?

Tråden her er absolutt ikke noen "versting" - men det er likevel nok av argumenter for og imot de ulike nettleserne - slik det skal være.

Jeg synes likevel det er rart at noe så kjedelig som en nettleser skal være et hett tema.

Jeg bryr meg ikke om hva sidemannen bruker, og bryr meg heller ikke dersom sidemannen mener jeg bruker "feil" nettleser.

Aggressiv i denne sammenheng kan like gjerne være at det fremprovoserer mange meninger på kort tid - ikke nødvendigvis at ordlyden er aggressiv.

Lenke til kommentar

... og det sa du med et smil om munnen - eller ble du provosert?

Tråden her er absolutt ikke noen "versting" - men det er likevel nok av argumenter for og imot de ulike nettleserne - slik det skal være.

Jeg synes likevel det er rart at noe så kjedelig som en nettleser skal være et hett tema.

Jeg bryr meg ikke om hva sidemannen bruker, og bryr meg heller ikke dersom sidemannen mener jeg bruker "feil" nettleser.

Aggressiv i denne sammenheng kan like gjerne være at det fremprovoserer mange meninger på kort tid - ikke nødvendigvis at ordlyden er aggressiv.

Jeg er alvorlig jeg, fordi jeg kjenner meg i liten grad i igejn i beskrivelsen. Jeg synes ikke diskusjonen er spesielt aggresiv i denne tråden, selv om det er "nok av argumenter".

AtW

Lenke til kommentar

Da lar vi det være med det.

Artikkelen omhandler jo ikke om Chrome er bedre enn Firefox og andre - men om hvor mange som bruker den.

Om ikke annet så gir den jo en viss pekepinn til konkurrentene om hva folk vil ha. Håper likevel at de ulike nettleserne kan beholde sine særtrekk så ikke alt blir likt.

Noen liker moren, andre liker datteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...