Redaksjonen Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Skal varsle finanskriser og spredning av sykdommer. Superdatamaskin skal spå fremtiden Lenke til kommentar
Unlimited LTD Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Så... Det er en datamaskin som skal finne svaret på sykdommer, været, og økonomi? Hvorfor kaller de den ikke bare Deep Thought med en gang? Endret 5. desember 2011 av Unlimited LTD Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Store trender kan nok modelleres mer på statistiske prosesser enn man kanskje tror, selv om det enkelte menneske er relativt tilfeldig. AtW Lenke til kommentar
NoShoes Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 om denne bare printer ut "42", må jeg le litt 2 Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Joda, skjønner tankegangen. En stor probabilitetskalkulator. Problemet jeg ser er: Hvordan skal de få datamaskinen til å forstå hva som blir sagt på Facebook/Twitter/osv? Hvis den skal kunne gjøre det de sier den skal gjøre, så må den ihvertfall ha en form for language interpreter som kan lese innlegg og forstå konteksten. Hvis de klarer det, så er det ihvertfall ett steg nærmere AIer. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Vasle Finsanskriser? Mener dere ikke skape finanskriser? 3 Lenke til kommentar
jakols Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Drit i denne maskinen, skal du spå fremtiden kan du vel bare gå for hi-end med en gang. De hadde noen av "Oraklene" fra "Minority report" på salg her om dagen så jeg Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Joda, skjønner tankegangen. En stor probabilitetskalkulator.Problemet jeg ser er: Hvordan skal de få datamaskinen til å forstå hva som blir sagt på Facebook/Twitter/osv? Hvis den skal kunne gjøre det de sier den skal gjøre, så må den ihvertfall ha en form for language interpreter som kan lese innlegg og forstå konteksten. Hvis de klarer det, så er det ihvertfall ett steg nærmere AIer. Fintes allerede programmer som analyserer informasjon fra sosiale nettverk. Programer som foretar produkt/bedrift/merkenavn analyser for bedrifter blir mer og mer vanlig. Burde ikke være altfor vannskelig å lage ett system som kan prøver og forutse sjukdoms spredning og finanskriser, men å få den til å gi bra spådommer vill nok være en jobb som aldri tar slutt. Har selv lagd ett program som prøver å forutse spesifike ting med å automatisk analysere nyhets artikler, og den hadde mer rett en den tokk feil. Lenke til kommentar
Displayname Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Dette er noe Illustrert Vitenskap sikkert kunne ha funnet på å skrive flere sider om. Jeg pleier ikke å kritisere innholdet i artiklene på hardware.no, men burdet ikke fokuset være på "virkelige" nyheter, og ikke utopiske framtidsvisjoner? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Jeg synes temaet er ganske interessant, er det ikke gøy å tenke litt framover om hva man kan få til med datamaskiner og samfunnsutvikling, og ikke bare herje med specs? AtW Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Jeg gleder meg til 2035, når disse maskinene finnes i mobiltelefonene våre og er allemannseie selv i Somaila. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Vasle Finsanskriser? Mener dere ikke skape finanskriser? Om den etter hvert viser seg ha gode spådommer så kan den kanskje få krisa til å komme tidligere, men da blir den helle rikke så stor som om bobla hadde fått tid til å vokse seg enda større. Kanskje det bare blir en liten korreksjon isteden for en krise. Men det kan nokk fort bli problemer om de begynner å bruke data fra finans kriser deres egne varsler har vært med på å utløse for å trene systemet til å varsle om fremtidige kriser. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 hva er vitsen ? Så gode spådommer at det blir omtrent riktige kommer man neppe å klare , til det er det for mange ukjente faktorer. Da hjelper det lite uansett hvor god regnekraft man her Lenke til kommentar
Unlimited LTD Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 hva er vitsen ? Så gode spådommer at det blir omtrent riktige kommer man neppe å klare , til det er det for mange ukjente faktorer. Da hjelper det lite uansett hvor god regnekraft man her Hvis man har god nok regnekraft til å simulere hele verdenen på atomnivå kunne man jo det. Vil ikke stemme 100% av gangene (kvantefysikk) men sansynligheten er jo stor. Så jo, med god nok regnekraft og riktige formler kan man det. Og med mindre regnekraft, og andre formler, kan man få, til en viss grad, gode nok resultater. Uansett så er det ikke slik at et slikt system vil gi et svar: "Renten går opp", men heller "Sansynligheten for at renten går opp er 78%". Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 likevel er feilmarginen ganske stor til stor kostnad. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 likevel er feilmarginen ganske stor til stor kostnad. Man får aldri til ting perfekt på første forsøk, skal man aldri gjøre noe før det kan gjøres perfekt, så kommer man aldri framover. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 likevel er feilmarginen ganske stor til stor kostnad. Man får aldri til ting perfekt på første forsøk, skal man aldri gjøre noe før det kan gjøres perfekt, så kommer man aldri framover. AtW men å oppnå så lite til så stor kostnad ? Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Hvis man skal tenke slik hadde vi ikke utviklet teknologi noe særlig fort. Det koster penger, forhåpentligvis får de gode resultater. Kan diskuteres om dette er det beste samfunnet for teknologisk utvikling, men den esken trenger vi ikke å åpne. Endret 8. desember 2011 av Kaymeerah Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Hvis man skal tenke slik hadde vi ikke utviklet teknologi noe særlig fort. Det koster penger, forhåpentligvis får de gode resultater. Kan diskuteres om dette er det beste samfunnet for teknologisk utvikling, men den esken trenger vi ikke å åpne. Der er jeg ikke ening , man har jo andre satsingsområder å utforske også Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Hvis den kan hjelpe oss til å oppdage spredning av sykdommer og potensielle epidemier tidligere så kan store summer bli spart på lege og sykehus kostnader. Hvis de skal samle alt mulig av forskjellig data for å bruke i sine spådommer så håper jeg at dem lager grensenitt som er tilgjennglelig for alle som gjør det enkelt å få tak i og bruke de forskjellige dataene. Både historiske og realtime data. Hadde likt og kunne lett få tak i makro og mikro (bedrift) økonomi data fra hele verden og i tillegg andre ting som vær data, nyheter og sosiale media meldinger fra ett lett brukbart programmerings grensesnitt. Skal man ha tak i slikt nå så må man lage en mengde forskjellige web scrapere. Om prosjektet får offentlig større burde det være ett krav og offentliggjøre informasjonen de samler inn til bruk for å forutse ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg