Gå til innhold

Bærbar datamaskin til video/fotoredigering

tormi

Anbefalte innlegg

Heisann godt folk!

Jeg har benyttet meg av trådmalen for å lage et oversiktlig oppsett til dere som eventuelt vil hjelpe meg. Here it goes!

Hvor mye penger vil du bruke?

7-10.000 kroner

Hva skal du bruke maskinen til?

Maskinen skal brukes hovedsaklig til videoredigering av vanlig film og hd film. Skal benytte Windows Movie Maker / Win7 64bit. Fotoredigeringsprogramvare som skal brukes vet jeg ikke enda.

Hvilke krav stiller du til maskinen?

Jeg ønsker at maskinen skal være mobil men også god. Ser for meg en 15" eller mer skjerm. Mitt inntrykk er at når man kjøper med 17 tommer så blir maskinene litt store, men uansett så ønsker jeg 15-17" skjerm. Harddisk størrelse holder med 500gb, ram er jeg usikker på hvor mye jeg trenger av til dette formålet men minst 4gb.

I forhold til skjerm, mengde minne og harddisk-plass/hastighet. Har du lite peiling her bør du uansett skrive "rask harddisk" eller "god oppløsning på skjerm" o.l.

Har du noen spesielle krav til design/farge/fysiske mål?

Minst mulig fysisk størrelse men minimum 15" skjerm.

Viktig med støtte for WLAN, flest mulig USB porter og best mulig batterikapasitet om mulig.

Jeg er veldig åpen for forslag her, men bør ikke overstige max prisen på 10.000 så alt for mye.

Endret av tormi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

F.eks ASUS N53SN 15.6" Full HDGeForce GT550,Core i7-2670QM,8GB RAM,640GB HDD,DVD±RW,kamera,BT,W7 Home harddisken trekker litt negativ, men man kan kjøpe SSD disk seperat.

Ellers ser den grei ut, nå kan den nok gjøre en del mere en Windows Movie Maker, men siden du har penger, ser jeg heller fremtiden som et argument her. Så kan du vurdere Pinnacle Studio HD eller Adobe Premiere Pro senere.

Skal du drive med mye konverteringer mellom filtyper er nok stasjonær mest foretrekket uansett.

Skjermkortet er ikke noe særlig for spilling, men det bør gå greit til litt eldre spill.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke hvordan "laptop" prosessorene påvirkes.

Men kanskje over nyttår (Mars/mai 2012) kan man muligens få Intel® Core™ i7-2860QM Processor

(8M Cache, 2.50 GHz) prosessor og Nvidia 560 TI mobile til ca samme pris, men da sier jeg bare kanskje.

Lenke til kommentar

F.eks ASUS N53SN 15.6" Full HDGeForce GT550,Core i7-2670QM,8GB RAM,640GB HDD,DVD±RW,kamera,BT,W7 Home harddisken trekker litt negativ, men man kan kjøpe SSD disk seperat.

Ellers ser den grei ut, nå kan den nok gjøre en del mere en Windows Movie Maker, men siden du har penger, ser jeg heller fremtiden som et argument her. Så kan du vurdere Pinnacle Studio HD eller Adobe Premiere Pro senere.

Skal du drive med mye konverteringer mellom filtyper er nok stasjonær mest foretrekket uansett.

Skjermkortet er ikke noe særlig for spilling, men det bør gå greit til litt eldre spill.

Jeg skal ikke drive med mye konvertering, men det blir noe HD video redigering ja. Kan man jobbe med HD video i Movie Maker forresten? Jeg selv er vant til å bruke Adobe Premiere elements men dette er til jobben og de som skal benytte den vil ha tingene "enklest" mulig for å si det slik.

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke så mye til Movie Maker selv, men er nok bare klippe og lime funksjon altså veldig basic redigering. F.eks legge til effekter, lyssetting etc blir nok vanskelig.

Nå vet jeg ikke hva slags videoformat du trenger, siden det finnes flere (H.264/MPEG-4 AVC, Mov) bare for å nevne noen, begge kan være i full HD.

Programmer i linux f.eks Cinelerra, Blender, Kino kan vel omtrent gjøre det samme.

Så det hvis det er bare enkelt redigering så kunne du i prinsippet kjøpt ennå billigere maskin.

Men husk at laptoper ikke er så fremdtidrettet, i windows 8, kan det bli slitsomt å bruke eldre maskinvare, hvis du vurderer å oppgradere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det skal brukes i jobbsammenheng. Jeg skal ikke bruke fancy videoredigeringsfunksjoner. Men vi har et HD videokamera fra Panasonic + et vanlig SD kamera som vi filmer med og som vi skal rett og slett lage kortere utgaver av det vi filmer. Så alt jeg trenger er mulighet til klipp og lim + evt legge på noe tekst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...