Gå til innhold

Hva er forskjellen på disse hovedkortene?

Bulf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som det er både ATX, E-atx, micro ATX å velge mellom her, så ta den største du får plass til.

Angående billig og dyrt, tror jeg kvaliteten på f.eks ASUS Maximus IV Extreme-Z er høyere på overklokking, men ja man må jo vurdere etter behov og pris.

Skal man ikke overklokke, kan man gå for den billigste, etter å ha lest review, kjedelig hvis hovedkortet er i dårlig kvalitet og maskinen henger seg etter å ha noen usb enhetet tilkoblet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det blir riktig eller feil å konkludere med f.eks sokkel 1366 og 2011 er det mest lønnsomste å gå for et kvalitets hovedkort til overklokking?

Nå bør man også balansere prosessoren/ram med hovedkortet.

Så er neppe vits med en core i3 prosessor og et hovedkort til ca 3000 kr.

Angående i5 2500k ville jeg vurder "Midi range" hovedkort, altså mid i mellom f.eks pris ca 1500 kr for hovedkort og prøvd å finne den med best reviews til den prisen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det korte svaret:

De dyrere kortene har både flere kontakter og mer funksjonalitet/features enn de billigere. Dette er kanskje et litt "d'uh!" svar, men det er egentlig alt man kan si om man skal svare generellt. Konkrete eksempler vil være f.eks. flere S-ata kontakter, støtte eller ikke for SLI osv. Du har også med noen m-atx versjoner på listen. Disse er fysisk mindre, og selv om de har med mesteparten av funksjonaliteten til tilsvarende version i ATX så har de som regel et par færre kontakter. Den største forskjellen mellom f.eks. Z68 pro i m-atx vs atx vil være færre kort-slotter. m-atx er også litt billigere som du ser (naturlig nok pga. det spares på et par komponenter og fysiske materialer i forhold til full-size atx). Det er verdt å få med seg at i generell ytelse så vil alle disse som baserer seg på samme chipset (Z68 i dete tilfellet) være nesten identiske. Forskjellene vil ligge innen et par prosent fra hverandre (og vil gjerne variere tilsynelatende tilfeldig så det er ikke alltid at de dyreste kortene vil ha den ene prosenten overtak i alle scenarioer, ergo er det ikke noe du bør ta med i beregningen egentlig). Jeg vil også legge til at m-atx kort kan være et ypperlig valg selv om du skal kjøre at full-atx kabinett. Har du ikke behov for alle de ekstra kort-slottene så er kortene ellers veldig like med sine storebrødre og koster mindre.

så mye for det "korte" svaret heh... det lange svaret er paradoksalt nok kortere, dog det innebærer litt mer arbeid fra din side:

Skal du virkelig vite hva som er forskjellene må du sammenligne kortene side-ved-side. Heldigivs er det gode oversikts-sider for dette. Du kan ihvertfall begynne med Asus sin side der du kan få en veldig oversiktlig liste side-ved-side av modellene du er interessert i - slik at du kan se hva som er relevant for deg - og dermed velge riktig modell:

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/Intel_Z68

gå der og velg "product comparison" nede i menyen til venstre.

Derfra bør det være ganske åpenbart hvordan du bruker verktøyet.

Tilsvarende verktøy finner du nok også for Gigabyte osv. om du leter - dog jeg vil påstå at kortene mellom de store produsentene egentlig er veldig like, så jeg ville brukt mer tid på å velge riktig modell fremfor å velge riktig produsent. Jeg liker personlig godt Asus, men det er egentlig mest pga. historiske vaner skal jeg fritt medgi.

I en side-ved-side sammenligning av spesifikasjoner så kreves det naturligivs at du har en viss forståelse av hva spesifikasjonene betyr - men det kommer du tross alt ikke unna om du vil gjøre et infrmert valg. Hvis ikke så er det beste du kan gjøre å beskrive ditt bruksområde i så mye detalj som du kan og stole på at annbefalingene du får her er rimelige i forhold til kravene du stipulerer.

Håper dette hjalp :)

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De dyrere kortene har både flere kontakter og mer funksjonalitet/features enn de billigere.

Tja, trenger nødvendigvis ikke å være slik.

kan du nevne et hovedkort uansett platform som har 6x USB 3 (Superspeed), 6x Sata-600 evntuelt Thounderbolt inngang? Men noen forskjeller er det.

Nå finnes det vel kun server hovedkort, som har støtte for å koble eventuelt flere ram/prosessorer på et og samme kort f.eks intel Xeon.

Nå trenger ikke alltid de dyreste å være best, men som regel er prisen av betyning.

Selvsagt kan det være noe f.eks lydkort, nettverkkort, sata porter kan gi lav/høyere kvalitet, men ja tror ikke f.eks lydkort på Crosshair V Formula kan være så veldig mye bedre en HDMI, optisk lydutgangen er nok omtrent likt,så er vel støy på jackutgangen og mulighetene å ta opp fra mikrofon f.eks som spiller litt rolle.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...