paithlezz Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Fant en gammel ide harddisk i en pc fra 2003-2004 elns. Seagate Barracuda 7200.7 160gb. Model: ST3160023A. Siden harddiskprisene er så dyre nå, tenkte jeg å bruke denne i en pc. Kan noen linke meg et IDE til sata adapter som jeg kan bruke. Siden denne er 7200rpm, vil den være mye tregere enn sata 7200rpm hdds? Tenkte å bruke det til OS disk en stund. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Sikker på at du ikke har IDE i den PCen du har nå? Er jo fortsatt relativt vanlig at det er en port på hovedkortet, eller var ihvertfall det for mindre enn et år siden. Uansett, er disken 7-8 år gammel, vil den nok være en god del tregere enn det som er på markedet idag, ja. Dette har ikke bare med interface og rpm å gjøre, men også med datatettheten og hvor effektiv disken er internt på å søke og lese/skrive data. Hvorfor ikke heller benytte de dyre diskprisene som en unnskyldning for å skaffe deg en SSD? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 IDE på nye hovedkort, er nesten borte i dag. Om jeg ikke husker feil mener jeg IDE på laptop er noe mindre en på stasjonær. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Om jeg ikke husker feil mener jeg IDE på laptop er noe mindre en på stasjonær.Jupp, du husker rett. De er pinout-kompatibel med størrelsen på de fysiske IDE-kontaktene er ulik. Det finnes adaptere for montering av 2,5' hdd i en normal pc. 1 Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 Sikker på at du ikke har IDE i den PCen du har nå? Er jo fortsatt relativt vanlig at det er en port på hovedkortet, eller var ihvertfall det for mindre enn et år siden. Uansett, er disken 7-8 år gammel, vil den nok være en god del tregere enn det som er på markedet idag, ja. Dette har ikke bare med interface og rpm å gjøre, men også med datatettheten og hvor effektiv disken er internt på å søke og lese/skrive data. Hvorfor ikke heller benytte de dyre diskprisene som en unnskyldning for å skaffe deg en SSD? Har faktisk ikke ide port på hovedkortet mitt:D Ble litt overrasket selv, kunne ikke bruke dvd/cd rommet:) Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 Hva er forskjellen på ide og ata kobling? HER er bildet av harddisken. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 IDE er det samme som ATA. Dette er gamle betegnelser som har mistet noe av den opprinnelige meningen, og brukes nå om hverandre. http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA#IDE_and_ATA-1 Nå sier man ofte PATA for å skille det fra SATA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå