Mokolotivet Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Det er mange tråder om forslag til nye maskiner, så en til kan ikke skade Det er på høy tid å oppgradere min maskin, da den er 6 år gammel. Noen deler må byttes, og andre kan jeg vente med. Jeg har ikke en spesiell sum å forholde meg til, men liker å kjøpe komponenter hvor jeg får mest for pengene. F.eks er et graikkort til 8000kr ikke aktuelt. Bruksområde Jeg bruker maskinen til spill og fotoredigering. Jeg må ha mye diskplass, så bigtower er et ønske. Har alltid hatt miditower, og de har alltid blitt for små. Jeg har i dag 6 stk sata-disker, og disse er fulle. Jeg har samtidig planer om å kjøre raid1, slik at jeg automatisk tar backup av fotodisken. Så 2 stk 2Tb disker blir nok kjøpt ganske snart i tillegg til hva jeg har. I tillegg blir det en sata til hotswap, og dvd-brenner. Dette skulle vel bli 10 Sata-kontrollere Tanker om hovedkort Jeg ønsker et hovedkort som har UEFI-bios, usb 3.0, og flest mulig tilkoplingsmuligeter til harddisker mm. Hovedkortet må ha plass til SLI/Crossfire, samt minimum 2 pci-kort (gjerne flere). Har behov for disse til ekstra controllere, Wifi, og evt andre ting. Støtte for 3Tb og større disker. Grafikkort Jeg har et gammelt radeon 4890, og har mulighet til å plassere dette i crossfire i påvente av nyåret (har nylig fått et ekstra uten kostnad). Dersom jeg kjøper grafikkort, bør jeg gå for Radeon eller Geforce? Bør jeg gå for Asus eller andre? Pris på grafikkort er ca. 2000kr. PSU Har en Mist 1000w. Har ikke hatt problemer med den enda, så jeg vet ikke om det er behov for å bytte den. Her er noen tanker: CPU: Intel i7-2700K Hovedkort: Vet ikke enda Grafikkort: Vet ikke enda, men BF3 bør gå bra. Kabinett: Xigmatek Elysium Big Tower Viktig med god harddiskplass, kjøling, og mulighet til vannkjøling på prossesor. CPU-kjøler: Vet ikke, men vurderer ferdig vannkjøling. RAM: Ram er billig, men vet ikke om 16Gb er overkill? Endret 5. desember 2011 av Mokolotivet Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Du får helt enkelt ikke et hovedkort for LGA1155 med dine krav. Du må over på LGA2011 for å få plass til en RAID-kontroller i tillegg til mulighet for SLI/CFX. LGA2011 er ikke mye for pengene på noen måte, men du kommer ikke utenom når du skal ha 10 SATA-porter. Jeg tviler også på at du finner et hovedkort som har plass til å kjøre 2x PCI-kort, 2x grafikkort og 1x RAID-kontroller uten å kvele grafikkortene dine fullstendig. Grafikkort til 2000 kr for BF3 er det ett fett om du kjører Radeon eller Geforce de neste månedene, nye 7970 skal komme alene i januar til en ryktet pris på 3500 kr. For å gjøre det helt klart: dagens toppkort GTX 580 klarer ikke BF3 på 1920x1080 med 60fps på Ultra grafikk. Et Elysium har ikke særlig mye kjøleegenskaper, mye løs plass betyr bare at du må ha flere vifter for å gi skjermkortene like mye luft. Lukket vannkjøling koster langt mer enn det smaker med tanke på at luftkjølere er billigere og langt mindre bråkete. En mye enklere løsning vil være å ha to maskiner: en satt til servertjeneste på kablet nettverk med masse harddisker, og en arbeidsmaskin med litt lagring. Du kan klare målet ditt nå, men det vil bråke verre enn en turbojet inntil du får nytt grafikkort og du vil ha en langt mindre fleksibel oppgraderingsvei. Lenke til kommentar
Mokolotivet Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Jeg har kikket litt mer på hovedkort, og er 2011-socket er uaktuelt med mindre noen kaster det etter meg (for dyrt) Jeg har planer om server/nas med tiden, men må nok prioritere ny maskin først. Har alltid hatt midi-tower, og jeg har alltid hatt for liten harddiskplass. Det er årsaken til at jeg nå vil kjøpe et Fulltower. Jeg sitter vel egentlig igjen med 3 spørsmål: Kabinett? Hovedkort? CPU-kjøler? Du nevner at Xigmatek Elysium "http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639235" har dårlige kjøleløsninger. Har du noe forslag til hva det er verdt å kikke nærmere på? Harddiskplass, usb 3.0 er et "must". Er også fint med god kjøling samtidig som den ikke bør høre ut som et jetfly. Når det gjelder hovedkort, vil jeg holde meg til socket 1155, da jeg skal ha en i7-CPU. Det spiller ingen rolle om det er ATX, EATX, XLATX, da jeg skal kjøpe kabinett i samme sleng. Bør jeg holde meg til Asus, eller er det andre gode alternative produsenter? Har kikket litt på: ASUS P8Z68 Deluxe/GEN3 ASRock Z68 Extreme7 GEN3 Er de to hovedkortene et godt alternativ (mht kvalitet)? CPU-kjøler: Kikker fortsatt på det. Men det blir garantert overklokking Tenkte ferdig vannkjøling, men denne her er jo et alternativ: Noctua NH-D14 CPU Kjøler http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=512803#reviews Men leser at enkelte får problemer med ram-brikkene som følge av størrelsen på den kjøleren. Endret 6. desember 2011 av Mokolotivet Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Dårlige kjøleløsninger kommer helt enkelt av at det er mye plass innvendig. Beste luftkjølingskabinettet klassifisert som bigtower er HAF X. Problemet er helt enkelt at større plass betyr større krav til luftflyt og flere vifter som igjen betyr mer støy. Begge hovedkortene du har funnet har noen problemer med dine krav: 8 SATA-kontakter Ikke mulig med 2x PCI-kort sammen med 2x PCIe-grafikkort Ikke mulighet for ekstra SATA/RAID-kontroller på utvidelsesspor grunnet båndbreddeproblemer med plattformen. De er veldig gode hovedkort begge to, men du sliter fordi LGA1155 ikke er laget for et såpass spesielt bygg som du ser på. LGA1155 i seg selv fungerer dårlig med utvidelseskort av typen RAID-kontrollere siden du har 16x PCIe 2.0-por + 4x PCIe-spor på PCHen til utvidelseskort og ekstrafunksjoner på hovedkortet (deriblant ekstra SATA-kontrollere og USB3.0-kontrollere). Med dine krav finnes det ikke et eneste LGA1155-hovedkort som passer grunnet denne begrensningen! En løsning må da bli å gå for LGA1366 hvis LGA2011 er for dyrt. Eller senke kravene til 8x SATA-porter og et PCI-spor. Selv på LGA1366 sliter jeg med å finne kort med mer enn 1x PCI-spor, mest sannsynlig fordi PCI er eldgammelt. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Jeg har ett tips hvis du har 6 fulle disker, rydd og slett det du ikke trenger. 1 Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Hvis du har planer om å overklokke, vil jeg anbefale Corsair H-100 som cpu kjøler. Alternativt hvis du går for luftkjøler'n kan det være lurt å tenke på lav-profil RAM, slik at ikke det blir plassmangel mellom cpu-kjøler og RAM. 1000W psu burde holde. På skjermkortfronten er smaken som baken, jeg synes nvidia og ATI/AMD er like bra/dårlig. Som regel er det drivertrøbbel som gjelder (manglende support for SLI eller "known issue" med et eller annet program). Kan jo være greit å vente til ATI's nye toppkort kommer ut i januar kanskje? Endret 6. desember 2011 av VinterUlv Lenke til kommentar
Mokolotivet Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Jeg har skjønt at jeg må senke kravene til hovedkort for å kunne kjøpe i7-2700k. Hovedkort: - Ønsket om flest mulig satakontrollere består - Mulighet til å kjøre SLI/CF og/eller diskkontroller dersom mulig. SLI/CF er kun midlertidig til over nyåret, så det gjør ikke noe om jeg ikke kan kjøre SLI/CF samtidig med ekstra kontroller. - Dersom HK har WiFi, vil jeg frigjøre en pci-slot. - Z68-serien, da jeg har ønske om å klokke litt. Hvordan er hovedkortene jeg linket til, i forrige post, opp i mot disse kravene? Andre forslag mottas med takk. Og hvilke produsenter bør jeg evt holde meg til (kvalitet på komponenter) Men uansett, så kan det hende jeg bygger en server eller NAS seinere. Så spørsmålet er i grunn forslag til gode hovedkort. Har et ekstra øye til ASRock Z68 Extreme7 GEN3 , så lenge noen vet om det blir brukt gode komponenter i dette, og om det er bra. Kabinett: Jeg har kikket på Cooler Master HAF X, og går nok for denne. RAM Noen forslag til lavprofil ram? Tanken er 16Gb. CPU-cooler Vil jeg få plass til Noctua NH-D14 i HAF X? Regner med det, men må spørre Endret 6. desember 2011 av Mokolotivet Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 (endret) Hovedkort: Ingen Z68 i ATX-størrelse kommer meg bekjent med innebygd WiFi. Z68 Extreme7 har 1x PCI-spor. Med to grafikkort installert og et PCI-kort vil dette fungere greit. Z68 Deluxe har 2x PCI-spor, men da er det umulig å kjøre 2x grafikkort. Med to grafikkort installert og et PCI-kort vil det første grafikkortet støye som juling. Diskkontroller kan du kjøre en type: slik. Bare i ikke forvent mye ytelse. Selv om du senker på kravene til 8x native SATA-porter har du fortsatt et problem med det absurde kravet om 2x PCI-kort. Ditt beste alternativ virker nå å være ASRock Extreme7 siden du har 10x SATA-porter på dette kortet. Da må du også kjøpe en WiFi USB-dongle. Angående RAM, så vil alt passe NH-D14 passer inn i HAF X. Endret 7. desember 2011 av arni90 Lenke til kommentar
Mokolotivet Skrevet 7. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2011 (endret) Hovedkort Når det gjelder hovedkort, så gjør jeg følgende: Jeg dropper tanken om pci, da jeg kan kjøpe en WiFi-dongle ved behov (egentlig bare når nettet mitt er nede.... ). Og pci-harddrivecontroller blir også droppet. Jeg går for NAS/bygger om en gammel pc til linux-server. Så spørsmålet har vel blitt noe slikt som: ASUS P8Z68 Deluxe/GEN3 eller ASRock Z68 Extreme7 GEN3 eller kan noe slikt være tingen? ASUS Maximus IV Extreme B3, Socket-1155 eller andre gode forslag ( en del satacontrollere er fortsatt ønskelig.) AsRock ser bra ut, men folk har forskjellig erfaringer med dette kortet. Virker som om det er en god feilprosent (rett meg gjerne dersom jeg tar feil) Ellers så ser handlekurven slik ut: CPU: i7-2700K CPU-cooler: Noctua NH-D14 Ram: Corsair Vengeance DDR3-1600 16GB eller liknende (lavprofil) Kabinett: HAF X Egentlig mangler jeg bare hovedkortet nå. Grafikkort kjøpes på nyåret når nestegenerasjon har kommet. Med mindre jeg får BF3-ånden over meg og kjøper et eller annet. Men det finner jeg selv Kom gjerne med innspill om det er noe som ikke passer her, men jeg tror jeg skal være innenfor. Nå er jeg snart ferdig med å mase her inne Endret 7. desember 2011 av Mokolotivet Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Med mindre du har planer om å kjøre treveis-SLI/CFX (som fungerer bedre på LGA2011 uansett) eller overklokking på ln2 er alt forbi et P8Z68-V bortkastede penger. Samme med 2700k vs 2600k: Ingenting tyder på annet enn at 2700k er 2600k med et hakk opp på multiplieren (som er opplåst og stopper på 57x uansett modell), ingen gode tegn på binning for bedre overklokking eller lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå