Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Havner kanskje litt feil dette.

Har en "server" stående med win7 som operativsystem.

Har installert ett program som bruker sql der i dag, som database, og alt fungerer på server, men når jeg installerer klient maskinen, så får jeg ikke kontaktet databasen.

Har lagt inn navnet på server'n i config filen, men får opp en feilmelding "loggin user (maskin navn)\gjest failed"

Regner med at dette er ett problem ettersom jeg kjører win 7 som operativsystem på serveren, dette på grunn av null erfaring med windows server, og da velger jeg det jeg er mest kjent med.

Noen forslag til hva som kan være problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Havner kanskje litt feil dette.

Har en "server" stående med win7 som operativsystem.

Har installert ett program som bruker sql der i dag, som database, og alt fungerer på server, men når jeg installerer klient maskinen, så får jeg ikke kontaktet databasen.

Har lagt inn navnet på server'n i config filen, men får opp en feilmelding "loggin user (maskin navn)\gjest failed"

Regner med at dette er ett problem ettersom jeg kjører win 7 som operativsystem på serveren, dette på grunn av null erfaring med windows server, og da velger jeg det jeg er mest kjent med.

Noen forslag til hva som kan være problemet?

Kan det være at serveren/databasen har blokkert eventuelle "remote connections"?

Endret av Nickless
Lenke til kommentar

Dette kommer sannsynligvis av at du bruker feil bruker til å logge på. Det er forskjell på f.eks server\gustav og klient\gustav, selv om de har samme brukernavn. Slik det ser ut for meg, så prøver du å logge på med en lokal bruker på klienten, mot serveren. Serveren har selvsagt ingen som helst mulighet til å vite hvem denne brukeren er, og vil derfor avvise vedkommende. Det du bør gjøre er å f.eks opprette en bruker på serveren, f.eks gustav, for deretter å bruke server\gustav på klientsiden, når du forsøker å logge på.

På samme måte er det også hvis man skal koble opp mot et domene. På Windows-platformen er det slik at klientmaskinen automatisk vil bruke de lokale brukerkontoene om du ikke forteller den noe annet. Hvilket innebærer at om man f.eks skal mappe opp en delt katalog, til en maskin som IKKE er medlem av domenet, så bruker man kommandoen "net use" slik:

net use x: \\ip\share /user:domenenavn\brukernavn-som-har-tilgang-til-katalogen

Hvis man tenker seg brukeren administrator, som er standard både for domene og for klienten, så er disse sett på som to forskjellige brukere, da den ene er lokal administrator på klienten, mens den andre er domeneadministrator.

Lenke til kommentar

Er det snakk om en SQL-pålogging mot Microsoft SQL Server? I såfall kan det skyldes at nettverksprotokollene som standard er deaktivert på MSSQL.

Prøv å aktivere TCP/IP og restart SQL-tjenesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...