Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC slår seg av / restarter seg selv ofte under spilling

Anbefalte innlegg

Jeg kan prøve å skifte psu, men det blir nok ikke før i morgen, men det med BIOS er jo en lettere sak.. Takk for tips!

Bare for å spørre, hvordan skal jeg sette ting i BIOS for å få det slik du vil, og vil jeg gå glipp av noe ytelse ved å forandre? Når jeg samme sammen, så mener jeg at noe av det eneste jeg KANSKJE forandret på var om den skulle kjøre optimalt, eller ha fokus på permormance, eller noe.. Er det DETTE du tenker på?

Takk igjen for all tips og hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er PSU - men faktum at han har samme hovedkort som meg . Og likeledes med flere andre opplevet akkurat det samme.

ASUS P8Z68-V PRO default overklokker både det ene og det andre med default cmos settings takket være ai-tweaker/TPU/TurboV i auto mode.

Har skrevet i et par andre poster om akkurat dette greiene.

Slå det av og prøv med P8Z68-V Pro med stock oppsatt.

Jeg har også dette kortet - men har ikke opplevd det du nevner. Det eneste problemet jeg har hatt medP8Z68 Pro er det kjennte problemet at med auto-overklokking så har den en stygg tendenes til å ville starte opp 2 ganger før den fortsetter inn i windows (et midnre irritasjonsmoment).

Det sagt så er det selvfølgleig en god ting å teste på helt stock settings. Kanskje er det lurt å teste dette først siden det tross alt ikke involverer noe fysisk arbeid og dermed er raskt å sjekke.

-Stigma

Det er ikke alle grafikk kort som liker at bclk OG PCI-E står på 104mhz.

Minnet overklokkes også .

Det er forøvrig også to TPU instillinger å velge mellom (om man har det slått på)

Edit:

Jeg har identiske deler som Bone inklusiv minnet.

Eneste forskjell er et annet HD6950 kort .

Så jeg holder en knapp på at det er ASUS autotuningen som er for aggressiv , akkurat som i mitt tilfelle.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hallo ! Jeg har helt identisk oppsett

2500K

P8Z68V-Pro

2 Disker ( 1 SSD + 1 HDD)

AMD HD 6950 2GB ASUS DCII

Dette funket knirkefritt med en Mist 500W i flere måneder , frem til jeg skiftet den ut , men da "kun" grunnet et superweekend PSU tilbud hos Komplett.

Så det PSU greiene dere nå diskuterer må dere dra lengre ut på landet med.

Unskyld, men fordi om du ikke har hatt et problem med din PSU så utelukker vel ikke det alle mulige PSU problemer...?

Vi diskuterer jo bare her hvilke mulige feilårsaker som kan være bak symptomene han beskriver - og PSU feil har ihvertfall i all tid vært en typisk feilkilde for akkurat dette med spontan-rebooter. Det er ingen her som har konkludert med at dette er eneste mulige løsning. Vi bare annbefaler at dette sjekkes så det kan utelukkes. Jeg ser ikke helt hvordan du kan ha et problem med dette. Det er jo ikke værre enn at det sjekkes i tillegg til den mulige feilkilden du nevner.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er ikke alle grafikk kort som liker at bclk OG PCI-E står på 104mhz.

Minnet overklokkes også .

Det er forøvrig også to TPU instillinger å velge mellom (om man har det slått på)

Riktig som du sier at kortet kommer med litt høyere enn stock BLCK. Dette har jeg ikke oplevd noe problem med enda - men det er riktig at denne instillingen er rimelig sensitivt - så ved tvilstilfelle er det nok det safeste å sette denne på 100mhz blank. Det er lite å hente på å øke blck uansett. Bedre å klokke rent på CPUen i stedet. Det er det jeg personlig gjør - fullt mulig at dette er hvoror jeg aldri har vært borti problemene du nevner. Det skal jeg ikke utelukke.

OP kan gjerne utelukke denne muligheten først rent pga. det er raskest å sjekke.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Holder meg litt unna denne diskusjonen, jeg.. :)

Men, tenker å prøve bios-settingen først.. Men, noen som kan si hva nøyaktig jeg skal sette hva på?

Takk! :) Setter stor pris på deres innspill og velvillighet..

Du kan sette dette direkte i UEFI - men dersom det er bare BLCK instillingen som skal endres så er gjerne det enkleste å gjøre dette via ASUS sitt overklokkingsverktøy dersom du har denne pakken installert. Denne kan endre slike settings on-the-fly og det er bare å redusere BLCK tallet i programmet ned til 100 og trykke save/apply (husker ikke nøtaktig hva knappene der sier, men der er vel noenlunde intuitivt nok til at du forstår det).

Jeg vet ikke om syar mener at det er best å slå tpu helt og om det er relevant til problemet. Da han har egen-erfaring med dette så overlater jeg den annbefaling til ham.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk igjen, skal prøve å fikse nå! :)

Men, spørsmål.. igjen: Hvis alt er OK, at det ikke er noe feil.. den "stresstesten" med FurMark og Prime95, er det da meningen at den kan rulle og gå i "evigheter"!? Eller er det meningen at den skal stresse den til den krasjer!?

Takk!

Lenke til kommentar

Sånn.. nå har jeg trykket på den i midten, min sto på den til høyre (performance), trodde jo det var det den skulle gjøre..

Men, uten at jeg helt tør å hoppe kjempehøyt, så ser det ut til å ha blitt bedre! Jeg kjørte 2 tester på hver 10 minutter (jeg stoppet dem begge selv - vet ikke hvor lenge de skulle ha gått?), uten at PC-en restartet seg selv, ..så YAY! :w00t:

Så, tusen takk alle sammen hjelp og tips!! Jeg har ikke prøvd spill enda, men det var nå et godt tegn dette..

CPU temp lå på 66 grader på det meste, og GPU nådde maks 86 grader, mens den de siste 100 sekundene lå på 85,5 grader, i følge Open Hardware Monitor.

Jeg tok som sagt to tester, og forskjellen var at jeg først valgte Small FFTs i Prime95, så valgte jeg Blend (som jeg hadde første gangen, hvor den restartet).

Spørsmål: Nå når jeg har satt systemet på "normal" (og ikke performance), vil jeg da få en dårligere ytelse!? I så fall er det veldig dårlig!? Bør jeg da bytte hovedkort? Klagerett? I så fall ikke, hva er da poenget med disse innstillingene!?

Takk så meget! :D

Lenke til kommentar

Takk igjen, skal prøve å fikse nå! :)

Men, spørsmål.. igjen: Hvis alt er OK, at det ikke er noe feil.. den "stresstesten" med FurMark og Prime95, er det da meningen at den kan rulle og gå i "evigheter"!? Eller er det meningen at den skal stresse den til den krasjer!?

Takk!

Testene skal kunne gå i all evighet. Et perfekt sundt system skal ikke kunne crashe uansett stressing. Hvis det fremdeles er noe problem så vil disse normalt slå ut ganske fort med feil da de stresser maskinen kunstig mye selv i forhold til krevende spill.

I forhold til de settingene du snakket om i din siste post så justerer de slike ting som BLCK litt opp over normal. Forskjellen er bare mellom "safe" instillinger og "litt mer enn safe som kanskje fungerer greit likevel" instillinger. Det er minimalt forskjell i ytelse å gå på der. Om problemet nå er løst så er det nok bare et komponent i systemet ditt som var litt ekstra følsomt på BLCK instillingen mest sansynlig - så bare du kjører den på 100Mhz så kan du sansynligvis overklokke på normal måte om du ønsker mer ytelse. Det er CPU overklokking det vil være noe betydelig å hente på uansett.

Det er nok neppe noen tegn på feil i produktet sånn sett. Det skal ikke mye økning i BLCK før alle hovedkot vil knele, og Asus har bare vært litt ekstra aggressiv med instillingene sine her tror jeg. 104Mhz (eller er det 103 de brukte?) er ganke på grensen av det du kan forvente at vil fungere som bus-frekvens. De har nok uansett neppe noen garanti for at slike settings vil fungere på alle systemet da det er jo i praksis en form for valgfri overklokking. Ikke noe særlig å bekymre seg over altså :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det er vel ikke bclk overfor cpu i seg selv på 103 eller 104 som er issuet her - men heller det at enkelte PCI-Ex grafikk kort ikke tåler PCI-E frekvensen justert opp særlig mye.

Tidligere ble det omsider lock på PCI bus frekvensen når FSB ble skrudd opp.

Dette med innføring av base clock som også setter PCI-E frekvens likt er et steg bakover i dagens plattformer/brikkesett i så måte.

Vårt DirectCU 2 HD6950 fra ASUS likte iallefall ikke performance instillingene (tror det ble 104 på bclk/pci-e frekvens på vårt).

Overklokke grafikk kort med økt PCI bus frekvens er heller ikke noe man gjør lengre idag.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke bclk overfor cpu i seg selv på 103 eller 104 som er issuet her - men heller det at enkelte PCI-Ex grafikk kort ikke tåler PCI-E frekvensen justert opp særlig mye.

Tidligere ble det omsider lock på PCI bus frekvensen når FSB ble skrudd opp.

Dette med innføring av base clock som også setter PCI-E frekvens likt er et steg bakover i dagens plattformer/brikkesett i så måte.

Vårt DirectCU 2 HD6950 fra ASUS likte iallefall ikke performance instillingene (tror det ble 104 på bclk/pci-e frekvens på vårt).

Overklokke grafikk kort med økt PCI bus frekvens er heller ikke noe man gjør lengre idag.

Hmm, var ikke klar over at den profilen rørte PCI-E busen. om den gjør det så er jo det selvfølgelig også noe som kan forårsake ustabilitet ved relativt små justeringer. Ser ikke helt poenget med å rote med PCI-E busen. Lite å hente på det. Enda en grunn til at det er best å kunne disse tingene og justere dem manuellt ;)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...