Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC slår seg av / restarter seg selv ofte under spilling

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg kjøpte noen nye deler og oppgraderte PC-en min for et par-tre uker siden..

Jeg har spilt Skyrim, Dead Island, SW:TOR og Far Cry 2.

Men, ofte har jeg problemer med at PC-en bare slår seg av / restarter seg selv under spilling.. Jeg hadde et par Crash to Desktop under spilling av Skyrim, som var det jeg spilte aller mest først, men ikke så ofte (ikke mange gangene), og det så ut til at dette ikke var noe særlig uvanlig, så tenkte ikke mer over det (og gjør forsåvidt ikke det nå heller, da det egentlig, med få CTD-unntak, så fungerer det VELDIG så flott hos meg, med MINIMALT av bugs). Så fikk jeg prøve SW:TOR i under "Stress Test Weekend", og det fikk jeg "knapt spille", på en halvtime-time, så slo PC-en seg av en 4-5 ganger, og med veldig lang ventetid når det gjelder server, så var det ikke så mye jeg fikk prøvd.. uansett gikk det ikke lang tid før den slo seg av og startet på nytt igjen, det hadde ikke noe å si om jeg var AFK eller spilte.. greit nok, det var en Beta, min første noen sinne, så regnet med at dette kunne også forklares.. Jeg lastet også ned Dead Island på Steams høstkampanje, og også her har jeg problemer med at PC-en slår seg av.. skjer også nå og da.. leste litt rundt at spillet var småbøggete, men nå begynner jeg å lure.. sist, akkurat nå, så prøvde jeg Far Cry 2, og PC-en slo seg av og restartet seg selv.. Dette skjer kun under spilling.. men, nå begynner det å bli veldig så irriterende!! :(

Intel® Core i5-2500 Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed

Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5
PCI-Express 2.1, 2xDVI, HDMI, DisplayPort, Dual Fa

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5

ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155
ATX, Z68, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/

Dette er de komponentene jeg kjøpte.. PC-en fungerer fint ellers, har kun hatt problemer med de følgende spillene.. har spilt noen få andre også som alt har fungert greit hos, men jeg har ikke spilt de spillene så mange minutter at det har noe å si for noe..

Regner med at ingen kan si hva som er galt bare å se på specs, men lurer på om noen kjenner til disse spillene, om det er de som kan være grunnen til problemet?

Ellers er jeg spendt på om det finnes noe testprogramvare som det er mulig å kjøre for å teste komponentene / stabiliteten!?

Jeg har kjørt 3DMark 11, kun.. det fungerte helt flott..

Siden jeg kjøpte delene og reinstallerte W7 for et par uker siden, er jo slikt sett driverne veldig så nye også..

På forhånd tusen takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags disk har du ?

Slår maskinen seg rett og slett av, eller får du en hard reboot, eller får du en blåskjerm ?

Hva sier windows når du starter opp igjen ?

Har du installert Asus PC-probe slik at du kan overvåke temperaturen på CPU ?

Har du kjørt minnetesteren under oppstart av windows ?

Lenke til kommentar

Strømforsyningen er en Corsair tx750w.

Disken min er en Crucial m4 SSD 2,5" 64GB, SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 415MB/95MB/s (som forresten også er ny. OS-et kjøres fra her), har en Western Digital Raptor X for D: hvor spillene ligger på.

Den får seg vel en Hard Reset.. siden den booter opp av seg selv. Windows sier jo at den ikke har slått seg av på normal måte, og får den sedvanlige 30 sekunders nedtellingen ved oppstart, annet en det så ingenting.

Har ikke installert ASUS PC-Probe.. men, uten at jeg er superduper kyndig, så er jeg ganske så sikker på at temperatur ikke har så mye med denne saken å gjøre, da dette kan skje, spesielt med ST:TOR, uansett hva jeg har gjort.. har også skjedd rett etter start av spillet, hvor jeg ikke en gang gjorde noe, var kun AFK. Poenget mitt er at jeg føler det ikke er sammenheng mellom "hard jobbing" og Hard Reset.

Har ikke kjørt noe minnetest under oppstart av selve Windows, men har jo den når den booter opp helt i starten.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Sånn, nå har jeg testet..

For ordens skyld, så prøvde jeg FurMark 1.9.1, og Prime95 26.6 build 1.

Jeg forandret ikke noe på noen innstillinger, så bare trykket på "Just Run Test(?)" på Prime95, og ett eller annet med Burn-In (mens den sto på 720p) på FurMark.

Jeg skjønte ikke helt hva Prime gjorde, for jeg så ikke at det skjedde så mye.. men, under File, så kunne jeg se at Continue var inaktiv og man kunne trykke på Stop.

Vet ikke helt om det var meningen at den skulle kræsje til slutt, men det gjorde den i hvert fall..

Jeg hadde Fraps på, og tok følgende bilde rett før det PC-en restartet seg selv..

Takk for hjelp, igjen! :)

http://bildr.no/view/1044683

Lenke til kommentar

Sikkert noe som blir for varmt.. den ga seg på 80, eller 81 grader ca.. jeg så 80-tallet, men kanskje når den bikket til 81 så ble det for varmt..

ER dette FOR varmt? SKAL den slå seg av ved denne temperaturen? Er det normalt, eller er det galt at den skal øke slik? Eventuelt, hvor kan man sette slike grenser? BIOS? Catalyst?

Takker så meget! :)

Lenke til kommentar

Vel..

Nå prøvde jeg Dead Island, men spilte litt i "Window Mode", slik at jeg kunne ha Open Hardware Monitor ved siden av for å kikke litt på hva som skjedde..

Synes CPU temperaturene holdt seg flotte, og var på en 50 grader, eller noe.. Var i hvert fall ingen temperaturer som jeg kikket på som jeg syntes hadde noen unormale verdier i forhold til når jeg begynte. Men GPU lå på noe over 70.. Så maks var ca 75 grader, men lå på 74 ca.. Så, hadde jeg spillet mitt i bakgrunnen, mens jeg kikket på disse sidene, og da slo den seg plutselig av igjen.. antar at den MAKS kunne ha vært på 75 grader..

Men, da var jeg IDLE i spillet, så vet ikke hva greia er.. kan kanskje ikke ha vært noe feil der da? Feil på systemet mitt? :(

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne raskt anngende Skyrim - ja det er ikke helt uhørt at du får crash to dsektop på det spillet så jeg ville ikke brukt det som feilindikator. Dette problemet kan dog til stor grad rettes ved å enable spillet til å kunne bruke mer enn 2GB minne. Minneallokeringen til programmet er litt dårlig optimisert og kan derfor crashe når dette ikke er enablet selv om den totale mengen RAM som brukes er langt lavere enn 2GB. Uten å fikse dette så økes dette problemet også jo mer mods og andre ting du legger til, så det er greit å ta hånd om.

Letteste fiks er sansynligvis å bruke denne loaderen:

http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=1013

Anngående problemet ditt så er ofte spontan-reboots tegn på hardware feil - og ofte er det indikativt av feil på PSU. PSUen skal nok være mer enn sterk nok, men det er naturligvis mulig at den er defekt likevel. Dette er dog ikke eneste muligheten, men om du har en reserve eller en du kan låne fra en annen maskin for å teste er det noe du gjerne bør sette høyt på listen for å utelukke.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Angående Skyrim så har jeg nok på en måte "slått meg til ro" med at det kun er bug og dårlig optimisering som ødelegger der, da spillet egentlig har fungert utmerket hos meg..

Og huff, er redd for at det er hardware feil.. I en annen PC har jeg disse komponentene (hovedkort og cpu), kan jeg bruke denne CPU-en, eller blir det feil?

Asus P5K Premium/WiFi-AP

Intel Core 2 Duo E6850

Regner ved med at det ikke er samme socket, så a går det vel ikke..

Angående temperaturer, har du noen kommentarer til de? Jeg er ikke så flink med hva som skal være normalt, hva de skal klare, etc..

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Mye tyder på at PSUen feiler her ja, Furmark og Prime95 stresser skjermkort og CPU maksimalt, og en spontanrestart skjer ikke om skjermkortet feiler. Hvis din TX750 drar på årene kan det hende kondensatorene er slitne, mest sannsynlig grunnet en produksjonsfeil, TX750 skal klare å kjøre riggen din x2 til informasjon.

Et 6950 vil takle alt opp til 95C glatt. Temperaturene er ikke farlige, men du kan prøve å se om det hjelper å sette viftehastigheten i AMD Catalyst Overdrive til 100% mens du kjører Furmark.

Eneste måte å finne ut av slikt på er å prøve reservekomponenter på et vis.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Angående Skyrim så har jeg nok på en måte "slått meg til ro" med at det kun er bug og dårlig optimisering som ødelegger der, da spillet egentlig har fungert utmerket hos meg..

Og huff, er redd for at det er hardware feil.. I en annen PC har jeg disse komponentene (hovedkort og cpu), kan jeg bruke denne CPU-en, eller blir det feil?

Asus P5K Premium/WiFi-AP

Intel Core 2 Duo E6850

Regner ved med at det ikke er samme socket, så a går det vel ikke..

Angående temperaturer, har du noen kommentarer til de? Jeg er ikke så flink med hva som skal være normalt, hva de skal klare, etc..

Takk igjen!

Blander du sammen PSU (strømforsyning) og CPU (prosessor) nå? Hvis ikke så ser jeg ikke helt penget med å bytte over en annen prosessor? Prosessorer blir veldig skjeldent defekte over tid. De har en tendens til å enten være helt defekt ved levering (skjeldent) eller å fortsette å fungere minst i flere ti-år når de først fungerer. Jeghar aldri sett en prosessor dø "av seg selv" uten åpenbar feilhåndtering under installasjon eller forsøk på ekstrem overklokking.

Om du har en annen maskin så ville jeg heller osm sagt lånt strømforsyningen dens (hvis den er rimelig innenfor det som kreves av hovedmaskinen din sin hardware) og sett om det da løser problemet - i hvilket tilfelle du kan rimelig si at strømforsyningen var feilårsaken.

Hvis du har 400watt eller så på den andre strømforsyningen (ca 33amp tilgjengelig på 12volt) eller bedre så burde det holde rikelig. Dette er bare røfft estimert i hoderegning dog. Du kan estimere bedre hva du trenger med en online kalkulator dersom strømforsyningen er litt på grensen av hva vi regner med vi trenger for den maskinen.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Men, bare få spørre.. Er det noen spesiell grunn til at en spontanrestart ikke skyldes skjermkortet, men mest sannsynlig cpu-en? Er det en "lov", eller bare det som er mest sannsynlig? Prøver å lære litt samtidig, hehe..

Og, psu-en er noen år, men ikke SÅ gammel, tror jeg.. tror ca tre år, kanskje..?! Ikke mer..

Takk!

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Men, bare få spørre.. Er det noen spesiell grunn til at en spontanrestart ikke skyldes skjermkortet, men mest sannsynlig cpu-en? Er det en "lov", eller bare det som er mest sannsynlig? Prøver å lære litt samtidig, hehe..

Og, psu-en er noen år, men ikke SÅ gammel, tror jeg.. tror ca tre år, kanskje..?! Ikke mer..

Takk!

Det er ikke umulig - men det er mer sansynig at du enten vil få bluescreen eller (ved mindre alvorlige feil) en feilbeskjed om GPU recovery + crash til desktop.

spontan-reboot er derimot et erketypisk tegn på PSU feil. Som sagt er dette ikke det eneste som kan forårsake slik feil - men det er bare veldig typisk. Ergo er det ofte det første man bør utelukke ved et slikt symptom. Som en lege som diagnoserer en sykdom der det ikke finnes en direkte test så må man bare feilsøke seg frem i et slikt tilfelle - og da er det naturlig å utelukke den mest typiske feilkilden for symptomet først :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Tror ikke det er PSU - men faktum at han har samme hovedkort som meg . Og likeledes med flere andre opplevet akkurat det samme.

ASUS P8Z68-V PRO default overklokker både det ene og det andre med default cmos settings takket være ai-tweaker/TPU/TurboV i auto mode.

Har skrevet i et par andre poster om akkurat dette greiene.

Slå det av og prøv med P8Z68-V Pro med stock oppsatt.

Lenke til kommentar

Ja, blander nok sammen.. Eller, vet forskjellen, men jeg leste cpu og ikke psu! Jeg har en 680w corsair også som jeg kan prøve! :)

Det bør holde rikelig og lenge...

Jeg regnet fort over med kalkulator - og med ditt setup (+ antatt 1 HDD og en CD-leser) så hvanet jeg på ca 313watt minimum (minst 26ampere på 12volt altså bør man regne med da 12volt er det som brukes absolutt mest)

Du kan regne over mer nøyaktig selv da du vet alt av hardware du har i maskinen - men jeg anntar en 680w corsair er over dobbelt så mye som du trenger så det er nesten garantert å fungere for å teste problemet med.

http://extreme.outervision.com/PSUEngine

-Stigma

Lenke til kommentar

Tror ikke det er PSU - men faktum at han har samme hovedkort som meg . Og likeledes med flere andre opplevet akkurat det samme.

ASUS P8Z68-V PRO default overklokker både det ene og det andre med default cmos settings takket være ai-tweaker/TPU/TurboV i auto mode.

Har skrevet i et par andre poster om akkurat dette greiene.

Slå det av og prøv med P8Z68-V Pro med stock oppsatt.

Jeg har også dette kortet - men har ikke opplevd det du nevner. Det eneste problemet jeg har hatt medP8Z68 Pro er det kjennte problemet at med auto-overklokking så har den en stygg tendenes til å ville starte opp 2 ganger før den fortsetter inn i windows (et midnre irritasjonsmoment).

Det sagt så er det selvfølgleig en god ting å teste på helt stock settings. Kanskje er det lurt å teste dette først siden det tross alt ikke involverer noe fysisk arbeid og dermed er raskt å sjekke.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hallo ! Jeg har helt identisk oppsett

2500K

P8Z68V-Pro

2 Disker ( 1 SSD + 1 HDD)

AMD HD 6950 2GB ASUS DCII

Dette funket knirkefritt med en Mist 500W i flere måneder , frem til jeg skiftet den ut , men da "kun" grunnet et superweekend PSU tilbud hos Komplett.

Så det PSU greiene dere nå diskuterer må dere dra lengre ut på landet med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...