Gå til innhold

Selger kamera - sendes i posten - Gjøre det sikkert

Anbefalte innlegg

Hei

Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette emnet på forumet, men det er snakk om foto.no som folk her ihvertfall har erfaring med.

Selger et kamera på foto.no. Jeg har fått en kjøper som bor på en side av landet hvor kameraet må sendes i posten. Er det mulig å gjøre dette på en trygg måte?

Prisen på overkant av 2000kr så postoppkrav blir relativt dyrt, i forhold til prisen.

Han ville at jeg skulle sende det, og så betaler han når han får det. Noe som gjør meg veldig skeptisk. Spesielt når jeg leser på profilen hans på foto.no "Medlem siden igår".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare send det for all del med sporing. Da har du i hvert fall forsikring til en viss sum om det skulle gå tapt på veien. Er jo bare å forklare situasjonen din for posten, de kan garantert svare på det. De har både esker i ulike varianter og kun porto.

Lenke til kommentar

Hmm. Forhåndsbetaling hadde jo vært det beste for min del. Er det noen måte HAN har trygghet på denne måten, for å overbevise han om at dette er veien å gå. Jeg har en epost adresse som skaper en hvis trygghet, "fornavn"@"etternavn".no.

(dot)no domene får du kun igjennom registrerte firmaer som dere kanskje vet.

Endret av Spenul
Lenke til kommentar

Han ville at jeg skulle sende det, og så betaler han når han får det. Noe som gjør meg veldig skeptisk. Spesielt når jeg leser på profilen hans på foto.no "Medlem siden igår".

Hadde jeg aldri gjort.

Forhåndsbetaling eller så får kjøper (eller bekjente av kjøper) hente det. Alle kostnadder ved frakt tilfaller kjøper.

Det er min praksis. Orker ikke mye styr ved salg av ting med relativt lav verdi.

Oppkrav er greit nok, men om mottager ikke henter tar det vinter og vår før det kommer tilbake og du går glipp av andre kunder. Kostnadden sitter du igjen med også som svartePer.

Også problem for deg om posten roter bort pakken.

Tar mye tid og innsats om noe går galt.

Min mening :)

Endret av sap_2000
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Som det han over sa.

Når jeg har solgt diverse mopeddeler (som eksospotter, forgassere osv) så har jeg alltid fått forhåndsbetaling for enten postoppkrav eller for hele pakken. Dette gjelder dog dem som har få innlegg eller kjøp fra før, har de mange kjøp eller godt rykte så kan jeg gå først.

Lenke til kommentar

Krev forhåndsbetaling ellers må han betale oppkravsgebyret og porto på forskudd for å sikre deg mot at h*n driter i å hente pakken og lar deg i stikken med porto/oppkravsgebyret. Noe annet enn det er uaktuellt når jeg selger på internett. Henting er ok da ;)

Det luker som regel ut de useriøse.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Har du ikke godfølelsen så har du ikke den, ville aldri sendt noe uten å være 100% sikker på at jeg får pengene, spesielt siden politiet aldri vil ta tak i en sådan sak.

Jeg forlanger bestandig forskuddsbetaling, og vil ikke kjøper gjøre det så må kjøper betale utgiftene angående postoppkrav på forhånd, selv om det overhode ikke er sikkert, siden jeg i begge betalingsmåter kan sende en murstein og få utbetalt pengene :)

Lenke til kommentar

Fult klar over det iforhold til postoppkrav. Tenkte å skrive på den at det er det kameraet oppi pakken for å gjøre det litt mer juridisk.

Har en liten oppdatering. Han addet meg på facebook så og nå har vi avtalt at han sender meg penger til frakt og postoppkrav, og postoppkrav på det resterende beløpet. Fikk mye bedre følelse etter at jeg fikk se facebookprofilen hans. Det skal endel arbeid til for å lage en realistisk fake profil på facebook.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...