Gå til innhold

Skal bygge min første pc! : )

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har tenkt å bygge min egen pc og har dermed gjort noe research i løpet av helgen. Jeg er fortsatt ikke 100% sikker på om de funker sammen og i det hele tatt er gode i det hele tatt.

Her er det jeg har kommet fram til foreløpig:

PC Case Corsair Carbide 400R Midi Tower kr 865,00

Processor Intel® Core i7-2600K Processor kr 2 299,00 12 %

Processor Cooling Fan Cooler Master Hyper TX3 CPU kr 198,00

Motherboard ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 kr 1 249,00 10 %

Memory Modules Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9 kr 310,00

Power Supply Silver Power SP-SS500 500W PSU kr 295,00 50 %

CD-ROM Drive Lite-On DVD±RW Writer IHAS124-19 kr 199,00

SUM kr 5 415,00

Når det gjelder grafikkort og harddisk tenkte jeg å bruke de jeg har på denne pcen og kjøpe et nytt, billig et til denne. Grafikkortet er et ATI Radeon HD 4850 og hardisken er jeg ikke sikker på, men det er 750GB på den.

Passer alt dette sammen? Er det noen deler jeg burde bytte ut?

Takker for alle svar :thumbup:

P.S. Fant ikke en artikkel som passet, så jeg valgte denne. Hvis det er feil, så er det bare å flytte tråden, mods. :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du ikke har planer om å skaffe noe kraftig skjermkort så regner jeg med at du ikke skal spille så mye? :p

hvis det er spilling du skal begi deg ut på så kan du spare 750kr på å kjøpe en i5 2500K

hor mye hadde du tenkt til å bruke på det "billige grafikkortet til den PCen du bruker nå?

du får et ganske solid grafikkort til 1300kr

da mener jeg AMD radeon HD 6870

Lenke til kommentar

Alt skal passe sammen så langt jeg ser ved rask oversikt. Det er ingenting "feil" her, men her er et par forslag:

- Jeg annbefaler egentelig 2500K over 2600K. Prisforskjellen er betydelig, men ytelsesforskjellen er minimal. Ved mindre du bruker spesifikke programmer som tar spesiellt godt utnytte av hyperthreading (diverse tunge arbeidsprogrammer) så er det lite poeng. Bruk heller de pengene noe annet sted.

- Hovedkortet er bra, men det er overkill for de fleste. Sammenlig det kortet der med et "mye for pengene" kort som Asus P67 Pro og se om du faktisk trenger noe av det som ikke følger med dette kortet. Jeg vil tippe at du ikke gjør det - og da sparer du litt penger der. Ytelsesmessig vil de være mer eller mindre identisk.

- Jeg ville sett etter 1666Mhz minne. Ikke det at det er noe betydelig forskjellig i ytelse opp fra 1333Mhz (typisk sett under en prosent på de fleste applikasjoner), men du kan ofte finne det til samme pris som 1333Mhz, og da kan du like godt ta det med om det er samme pris.

- PSUen er mer en godt nok til dette oppsettet - men jeg ville kanskje forslå at du legger litt mer inn i denne for fremtiden. 500watt er nok nå, men det er kjekt å kunne ha litt ekstra for evt. neste maskin eller om du skulle velge å kjøpe et veldig kraftig skjermkortoppsett senere. 700watt-klassen får du veldig mye for pengene i disse dager, og da har du som regel nok til det aller meste av oppgraderinger for den overseelinge fremtid. Det er opp til deg om du vil ha litt mer å kunne "vokse i" fremover eller ikke naturligvis. Den du har på listen nå er jo rimelig nok til at det ikke er noen katastrofe om du må ha en helt ny PSU i fremtiden pga. økte behov.

- Hvis du velger å spare inn på noen av tingene nevnt over så er en liten SSD til OSet alltid et godt sted å investere pengene i. Opplevelsen med og uten SSD i generllt bruk er som natt og dag, og det er vanskelig å ikke annbefale å ha en liten 64-128GB til OSet - så kan du heller lagre alle de store datamengdene på den tradisjonelle disken med mye plass.

- Grafikk-kortet du har skal passe inn - men det vil nok ligge på et nivå under restn av maskinvaren og dermed være en flaskehals på akkurat spill - ved mindre du ikke er særig kresen på detaljnivået du spiller spill på. Om det er verdt å kjøpe nytt er naturligvis helt opp til hvor mye du spiller. Du kan jo teste med det du har først og oppgradere senere ved behov naturigvis om du er i tvil.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Altså, saken er den, at pcen jeg sitter på nå skal flyttes ned i kjellerstua og brukes mer til mediapc, så jeg trenger ikke et så kraftig skjermkort.

Og jeg tenkte å kjøpe en prosessor som holder. Hvorfor ikke bare kjøpe i7 først som sist? Grafikkortet har jeg tenkt å bytte ut etter ei stund igjen.

Skal bruke nypcen til gaming ja og har hørt at grafikkortet skal være greit til det.

EDIT:

Det var det jeg hadde tenkt til, å se om kortet holder mål foreløpig og kanskje bytte det ut senere.

Og er dette en god harddisk for OS?

Og top om du kunne foreslått en bra PSU, da jeg egentlig ikke har så mye greie på det :p

Endret av phykix
Lenke til kommentar

Altså, saken er den, at pcen jeg sitter på nå skal flyttes ned i kjellerstua og brukes mer til mediapc, så jeg trenger ikke et så kraftig skjermkort.

Og jeg tenkte å kjøpe en prosessor som holder. Hvorfor ikke bare kjøpe i7 først som sist? Grafikkortet har jeg tenkt å bytte ut etter ei stund igjen.

Skal bruke nypcen til gaming ja og har hørt at grafikkortet skal være greit til det.

grunnen til at du burde kjøpe i5 2500K er at den er like god i gaming som i7 2600K, grunnen til at i7 2600k er dyrere er at den har hyperthreading. den øker ytelsen i heavy 3D animering og sånne ting

vel når det kommer til grafikkortet, nå vet ikke jeg hva du skal spille, men hvis du skal spille bf3 så kan du bare drømme videre

grunne til at jeg spurte om grafikkortet du skulle ha til PCen du bruker nå er at hvis du skulle bruke 550kr på det så kunne du bruke penga du sparte på prosessor til å kjøpe et 6870..

Edit:

det er den best OS disken du får i skrivende stund.

Denne skal være en god strømforsyning, og på 50% rabatt også :)

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Og jeg tenkte å kjøpe en prosessor som holder. Hvorfor ikke bare kjøpe i7 først som sist?

Jeg vil bare påstå at 2500K vil "holde" akkurat like lenge som 2600K. Forskjellen mellom dem er nemmelig ikke egentlig i ytelse - men i funksjonalitet. Ved mindre du driver med ganske spesifikke tunge arbeidsprogrammer som virkelig kan utnytte hyperthreadingen godt så er de som regel like gode (til generellt bruk, spill mm.) - og da ser jeg ikke helt grunnen til å betale mer penger enn du trenger for den ytelsen du faktisk opplever.

Som sagt så vil du merke mye større forsjell i praktisk bruk om du brukte de sparte pengene på en SSD for eksempel, fremfor å betale mellomlegget på en 2500K opp til 2600K.

Men valget er ditt selvfølgelig...

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm, blir et ørlitte grann høyere i prisrang da altså..

men skal vurdere det.

Edit: besvart.

Edit2: Hva skal jeg ta? Saphire eller XFX ?

Ved mindre et av kortene er fabrikkoverklokket (de to er like på frekvens) så er de så og si identiske.

Kjøleren er dog ikke like - og fra det jeg hører har dobbelkjølerene med to vifter fordeler over enkeltvifte-kjøleren i forhold til støy og temperatur. Når alt annet er likt så ville jeg heller gått for XFX altså - men det er det eneste kriteriet her jeg ser som er særlig relevant.

-Stigma

Lenke til kommentar

Aha, da tar vi det..

Jeg tror jeg dropper ssden da det sprenger budsjettet, hvis jeg skal kjøper nytt skjermkort. Kan heller kjøpe den senere hvis nødvendig.

Så var det striden mellom de to hovedkortene. Jeg har allerede vært innom disse men valgte Sabertooth da den kan benytte seg av hakket bedre ram enn det andre. Gjorde jeg ikke riktig der? Hvis Sabertooth er bedre, så er det trossalt bare 50 kr i forskjell.

Lenke til kommentar

Aha, da tar vi det..

Jeg tror jeg dropper ssden da det sprenger budsjettet, hvis jeg skal kjøper nytt skjermkort. Kan heller kjøpe den senere hvis nødvendig.

Så var det striden mellom de to hovedkortene. Jeg har allerede vært innom disse men valgte Sabertooth da den kan benytte seg av hakket bedre ram enn det andre. Gjorde jeg ikke riktig der? Hvis Sabertooth er bedre, så er det trossalt bare 50 kr i forskjell.

Jeg trodde prisforskjellen var større - men det er lenge siden jeg sist sjekket så det kan ha endret seg.

Alle hovedkortene støtter forøvrig langt langt raskere RAM enn det spesifikasjonene sier. Det er i praksis ingen begrensning der. Hovedkortene vil kunne benytte så rask RAM du du er i stand til å kjøpe uansett (langt langt over det som er annbefalt i forhold til hva du får for pengene).

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...