SHB Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Hei alle PC fantaster..... Da skal familiens nå helt "utgått på dato" bærbare byttes ut. PC kunnskapene er på et lavt nivå, derfor denne henvendelsen. De få kravene som finnes er: Skal brukes til full HD-video redigering (ikke proff, men bursdager/ferie osv). Lite støy Så rask som budsjettet tillater Ikke Mac Bra sjerm Spiller ikke PC-spill Budsjett: +/- 10 000,- Pluss det det andre som er viktig som dere kan, men ikke jeg kan. Samsung 700Z5A-S01 (et alternativ?) http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=647973 Endret 4. desember 2011 av SHB Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 denne er jo god: Asus Asus N53SV skjermen har større oppløsning en samsungen 1920x1080 mot samsungen sin 1600x900 omtrent samme prosessor (samsungen sin er umerkbart sterkere) (i7 2670qm vs i7 2675qm) litt mindre minne (merker nok ikke det) (6GB vs 8GB) (hvor asusen kan installere opptil 16GB) det var forskjellene grunnen til at jeg valgte en så "billig" PC er at du skrev "så rask som budsjettet tillater" det kan jo tolkes på forskjellige måter, men jeg tolket det med at den skal være rask i for eksempel oppstart av operativsystem og oppstart av programmer. (si ifra hvis du mente noe annet) dette krever litt skruing, men det man kan gjøre er å fjerne det optiske drevet, og legge til en SSD dette er ikke noe alle ville gjort, men det er bare ett forslag. ellers er samsungen ett topp valg Lenke til kommentar
SHB Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) denne er jo god: Asus Asus N53SV skjermen har større oppløsning en samsungen 1920x1080 mot samsungen sin 1600x900 omtrent samme prosessor (samsungen sin er umerkbart sterkere) (i7 2670qm vs i7 2675qm) litt mindre minne (merker nok ikke det) (6GB vs 8GB) (hvor asusen kan installere opptil 16GB) det var forskjellene grunnen til at jeg valgte en så "billig" PC er at du skrev "så rask som budsjettet tillater" det kan jo tolkes på forskjellige måter, men jeg tolket det med at den skal være rask i for eksempel oppstart av operativsystem og oppstart av programmer. (si ifra hvis du mente noe annet) dette krever litt skruing, men det man kan gjøre er å fjerne det optiske drevet, og legge til en SSD dette er ikke noe alle ville gjort, men det er bare ett forslag. ellers er samsungen ett topp valg Takk for godt og utfyllende svar. Jo "rask" var ment som rask i oppstarten av oppstart av programmer. En annen forskjell er vel 5400rmp mot 7200rmp, hva dette vil ha å si veit ikke jeg? Selv om PC-kunnskapene mine begrenser seg til dokumentskriving og internett daglig, har jeg forstått er SDD er tingen. Innenfor mine budsjettrammer (10 000,-), trodde jeg ikke dette var mulig. Derfor ble ikke dette satt opp på ønskelisten. Vedrørende skruing/innstallering av SDD disk, så tror jeg vi kan si at dette er "no no" i mitt tilfelle. Samsungen får jo skryt her ialllefall: http://www.tu.no/forbruker/article293974.ece Men som ialle andre tilefeller finner man det man vil på nettet, nok av de som er skeptiske til Samsungen også. Kan man få noenlunde det samme (den du linket til) til lavere pris, ja da sier vel fornuften at man bør kjøpe den istedet. Endret 4. desember 2011 av SHB Lenke til kommentar
SHB Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Hva med denne? Too much? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647357&cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87 Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Hva med denne? Too much? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647357&cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87 det er en spillmaskin, omtrent lik som den jeg linket til istad. den har større skjerm (ikke større oppløsning) mye tyngre (ca. 4KG) omtrent ikke batteri tid kraftigere grafikkort (som brukes kun i gaming) ett pluss er at den har dedikert plass til ekstra harddisk/SSD, men innvolverer fortsatt skruing. (og på denne er det ganske kompleks, på dan endre er det 2 skruer og dra ut det optiske drevet, her er det skru av tastatur og touchpad) (skulle kanskje ikke hengt meg opp i det, du sa jo du ikke ville skru) Endret 4. desember 2011 av olestokk Lenke til kommentar
SHB Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Hva med forskjellen mellom Asus`n og Samsungen vedrørende: 5400rmp mot 7200rmp, er dette en avgjørende faktor? Er det Samsungen du mener er relativt enkel å putte SSD inn i? Endret 4. desember 2011 av SHB Lenke til kommentar
SHB Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 Noen flere kloke hoder der ute? Kom med dine synspunkter............ Lenke til kommentar
SHB Skrevet 14. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2011 Flere som vil hjelpe??? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Som nevnt så har du ikke behov for noe supert grafikkort men det må støtte OpenGL 2.0. Men det gjør vel strengt tatt de aller fleste kort inklusive integrerte løsninger som Intel HD Graphics 3000 som er den integrerte grafikkchippen på Sandy Bridge cpuene. Dell Vostro 17", priser fra 4740kr. Vostro er en bedriftsmodell med matt, lyssterk skjerm noe som er en fordel ved normal bruk. Jeg vet ikke om den kan leveres med mer enn 4gb minne noe som strengt tatt kan være en showstopper siden du egentlig kan dra nytte av mer til videoredigering. Bortsett fra det så er det en knallmaskin. Et annet alternativ er ASUS X53E 15.6" HD Core i7-2670QM, 6GB RAM, 640GB HDD, DVD±RW, kamera, BT, W7 Home, pris 5290kr. God maskin som har fått glimrende tester(det samme har Vostro). Ulempen er at den har glossy skjerm, men det gjelder for majoriteten av bærbare da det er en motegreie. Samsung har også noen gode modeller men jeg synes strengt tatt de er veldig overpriset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå