Gå til innhold

Spørsmål om snarveier til programmer/mapper

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en minnepenn og har en rekke snarveier som peker til mapper som ligger på usbpennen. F.eks:

X:\Bilder\Ferie 2011 (Snarvei til Ferie 2011)

X:\Programmer\FreeCommander (Snarvei til Freecommander)

X:\Docs\Excel\Regnskap 2011.xls (Snarvei til Regnskap 2011)

X er stasjonen til minnepennen. La oss si at stasjonen var E: når jeg lagde snarveiene. Det jeg ikke forstår er hvorfor når minnepennen får en ny stasjonsbokstav så er det noen av snarveiene som automatisk oppdaterer "target"/"mål" mens andre gjør det ikke...... Opplever at f.eks ferie 2011 oppdaterer seg automatisk til f.eks stasjon G: når jeg setter i minnepennen og det samme med "freecommander" og dermed fungerer når jeg klikker på dem mens f.eks "Regnskap 2011" fortsatter å peke til E: og dermed ikke fungerer......

Jeg bruker XP pro. Noen av snarveiene ligger på roten og andre befinner seg i mapper og undermapper men fortsatt så er det slik at noen på roten og i mapper og undermapper oppdaterer seg og andre ikke.

X.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være noen snarveier som har ugyldige mmål?

Kan det være at noen snarveier peker til filer på samme stasjon (dvs samme minepenna)?

Har du snarveier med egendefinerte ikoner på?

Har du gjort deg opp en mening om det er visse filtyper som dette skjer hyppigere for en andre (f.ex exe-filer)?

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Jeg har en minnepenn og har en rekke snarveier som peker til mapper som ligger på usbpennen. F.eks:

X:\Bilder\Ferie 2011 (Snarvei til Ferie 2011)

X:\Programmer\FreeCommander (Snarvei til Freecommander)

X:\Docs\Excel\Regnskap 2011.xls (Snarvei til Regnskap 2011)

X er stasjonen til minnepennen. La oss si at stasjonen var E: når jeg lagde snarveiene. Det jeg ikke forstår er hvorfor når minnepennen får en ny stasjonsbokstav så er det noen av snarveiene som automatisk oppdaterer "target"/"mål" mens andre gjør det ikke......

Det er ikke så rart, for noen snarveier peker til fil- og mappeobjekter som skal åpnes direkte av Explorer, mens andre er filer som skal åpnes av applikasjoner. Explorer kan foreta et søk hvis snarveien peker til et ikke-eksisterende objekt, mens applikasjonene får en direkte referanse som de enten finner eller ikke.

Eksempel 1: Du klikker på snarveien til "X:\Bilder\Ferie 2011". Dette er en lnk-fil, så Windows starter en Explorer-prosess som skal. Explorer finner ut at snarveiens mål ikke finnes, og prøver å søke etter en lignende mappe. Hvis den finner en slik, åpnes den.

Eksempel 2: Du klikker på snarveien til FreeCommander, og igjen er det Explorer som får jobben. Den ser at det er snakk om en exe-fil som skal kjøres, men ser også at den ikke ligger på angitt sted. Den søker så i systemmappen og Programfiler-mappen (og muligens andre steder) etter noe som ligner.

Eksempel 3: Du klikker på en link til et regneark. Explorer ser at linken peker til en XLS-fil, og at denne filtypen skal håndteres av Excel. Explorer starter da Excel, og sender filbanen i snarveien som parameter. Excel prøver å åpne den aktuelle filen, men den finnes ikke på angitt sted, og resultatet blir en feilmelding.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...