Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan senke hastighet på et blinkerelé?

RuneON

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vil ha et blinkerelé til å gå av og på ca hvert 4 sek. Funker det med en motstand på, som senker spenningen på styrestrømkretsen?

Noe annet jeg kan gjøre? Noen plass å få tak i relé med justerbar intervall?

Reléet skal kontrollere noen vifter, så hovedstrømmspenningen kan ikke senkes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, et relé på reléet vil vel ikke utgjøre noen forskjell, tror jeg?

Jeg skal ikke bruke det i det hele tatt, men en venn trenger det til et kunstprosjekt :)

Edit: Grunnen til at jeg poster her, er at det skal være på 12V og jeg regner med at hvis jeg skal få svar på dette, så blir det hos bilfolk :)

Hvis ikke det finnes noen måte å senke tempoet på, så tenker jeg å lage en motor som går sent rund og fysisk slår på og av en vippebryter, men det hadde jo vært greiere med ett enkelt relé :p

Endret av RuneON
Lenke til kommentar

Nei, det går ikke an. Blinklysreleer består av en chip som er forhåndsprogrammert for å blinke på en bestemt frekvens. Det finnes nok variasjoner, men de fleste består nok ganske enkelt av en chip, en resistor for å måle om pærene virker og et relè som slår inn og ut fra chippen.

Lenke til kommentar

Gode gamle blinklys-releer for biler var jo i hvertfall sånn at blinklys blinket ca dobbelt så fort hvis en pære i kretsen var gått, så altså jo mer belastning, jo saktere blinket det og omvendt. Mulig du kan utnytte dette?

Men om dette fortsatt er relevant informasjon, eller får meg til å høres ut som farmor da hun fortalte hvordan ting fungerte under krigen, det vet jeg ikke. Har ikke fulgt så godt med i blinklys-utviklingen, så bare et tips... :D

En annen mulighet er å kjøpe eller lage en enkel timer-krets, feks fra butikker som ELFA som kan gjøre jobben for deg.

Eller du kan ta en tur i elektronikk-delen av forumet. De vet ingenting om biler der borte, men 12 Volt klarer de nok likevel å forholde seg til! Og uten at jeg husker akkurat hvordan, så skal det ikke så mye til å lage en justerbar vippe/timer-krets, feks med NE555 timer-chip, eller kanskje noe enda enklere. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Gode gamle blinklys-releer for biler var jo i hvertfall sånn at blinklys blinket ca dobbelt så fort hvis en pære i kretsen var gått, så altså jo mer belastning, jo saktere blinket det og omvendt. Mulig du kan utnytte dette?

Det er ganske lenge siden blinklysreleer var mekanisk, men overgangen er ikke særlig merkbar fordi de elektronisk styrte releene har innebygd funksjon som oppdager når det bare er èn pære som lyser, og dobler da frekvensen, slik at man skal oppdage at en blinklyspære er deffekt. De erstatter de mekaniske med samme kobling eksternt, men er styrt via en elektronisk chip.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takk for den oppklaringen. Det ante meg vel at disse bi-metall sakene var faset ut.

Har forresten sett at bla Biltema selger blink-releer som ser old-style ut og er for Amazon og Duet og dermed rett tidsepoke. Men aner ikke hva som er inni, og om de elektroniske vil variere blink-hastighet lineært med belastning, eller om det er to pre-satte hastigheter for funksjonen du nevner.

Selv ville jeg nok uansett heller gått for en timer-krets. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...