Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lover for publisering av arbeidsplan ved skiftarbeid

-Jørgen-

Anbefalte innlegg

Jobben min er alltid sein med å lage ny arbeidsplan for skiftarbeidet. Jeg jobber deltid, og har derfor ikke faste dager og tider jeg jobber. Altså er jeg avhengig av å se arbeidsplanen fra jobben for å planlegge fritiden min. De er som sagt alltid sein med å lage ny plan, planen som er gjeldende nå går eksempelvis ut om 10 dager.

Jeg har leitet litt etter lover og regler angående hvor seint arbeidsgiver kan publisere arbeidsplanen. Eneste jeg finner er dette fra arbeidsmiljøloven.

§ 10-3. Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

Jeg er ingen jurist og lurer på om noen kan bekrefte/avkrefte at jeg kan tolke det slik at en arbeidsplan skal være offentlig gjort senest to uker får iverksettelse. Eller blir det feil? Evt andre lover/regler som sier noe om dette?

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, den skal ikke være offentliggjort senest to uker før iverksettelse. Toukersfristen gjelder når arbeidsplanen som helhet skal være drøftet med arbeidstakernes tillitsvalgte, ikke når den skal være ferdig.

Siste punktum i bestemmelsen om at arbeidsplanen "skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne" kan forstås slik at det skal være lett å planlegge sin arbeidshverdag - altså at planen må være tilgjengelig en viss tid i forkant. Dette er dog ikke meningen - bestemmelsen er en videreføring av en tidligere bestemmelse om at arbeidsplanen skal være oppslått på arbeidsplassen, og det handler derfor om den fysiske, ikke kronologiske, tilgjengelighet.

Det er ingen allmenngyldige lovbestemmelser om dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...