Gå til innhold

Spørsmål om befalskole og skoleplass.

bkf_94

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå er det vell halvannet år til jeg skal i Forsvaret og har bestemt meg for å ta befalskole men har noen spørsmål rundt den.

Sånn som jeg forstår det så må jeg på FOS og være der i et par uker og drive på med masse tester. Så når de ukene er over så får jeg vite om jeg blir tildelt skoleplass eller ikke. Har jeg forstått det riktig?

Noen som har noen eksempler på tester som jeg kan forvente meg?

Jeg fikk med meg at i år var det 1250 stk som møtte på FOS men bare 630 e.l fikk tildelt skoleplass. Hva er grunnen til at så mange faller av? Blir de fjernet av befalet underveis fordi de ikke har lederegenskaper? eller fordi de ikke var psykisk god nok?

Jeg er nærsynt. Dersom jeg blir akseptert og får starte FOS, kan det være en grunn til å fjerne meg fra opptaket?

Tusen takk for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste du kan forbedre deg på er det fysiske resten er bare masse greier du gjør i skogen, desto bedre form du er i desto bedre utsikter for en skoleplass, og ja du får beskjed om du har fått skole plass iløpet av de siste dagene ;)

De fleste prøvene er caser som da følgebefal og andre observatører sjekker hvordan man mestrer det er ikke noe spess du kan forbedre deg på. Etter 2-3 dager i skogen uten så mye av det meste vil de som er i god form kunne holde ut lenger og tenke bedre enn de i dårligere form, selvsagt er det generelt og god fysisk form er ikke alt som kan få deg inn, men det er en god start.

Lenke til kommentar

En annen grunn til at folk faller av er jo pga antall skoleplasser. Kan godt hende at alle de 1250 hadde vært "gode nok" (tviler), men hvis det er kun 630 ledige plasser så er det bare de 630 beste som får plass.

Men dersom jeg og en annen slåss for en skoleplass og vi er like gode på alle punkter men jeg er nærsynt, vil de da hive meg vekk istedenfor han?

Lenke til kommentar

En annen grunn til at folk faller av er jo pga antall skoleplasser. Kan godt hende at alle de 1250 hadde vært "gode nok" (tviler), men hvis det er kun 630 ledige plasser så er det bare de 630 beste som får plass.

Men dersom jeg og en annen slåss for en skoleplass og vi er like gode på alle punkter men jeg er nærsynt, vil de da hive meg vekk istedenfor han?

Ja, de velger det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...