Gå til innhold

Andre uke som Linux-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CD ripping er innebygget i KDE, så jeg mener vel windows er vesentlig dårligere rustet.

 

Neinei, håper vi kan kommer forbi gratis OS argumentet. Linux har kvaliteter som gjør at jeg ville foretrukket det uavhengig av pris.

Endret av Del
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som standard er KDE satt opp med feilretting fra libparanoia. Du må gå inn i System Settings og disable det for å få burst-mode.

 

Ok, da ble jeg lurt av videoen, den snakket om 3 minutters rippetid, det rekker man ikke man ikke leser burst-mode (evt med C2-korreksjon), mulig han snakket om tiden det tar for ett spor.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vil ikke se det som juks, heller en dyd av nødvendighet. Kjører selv Win 7 i Virtualbox men bruker det vel maks. et par tre ganger i løpet av året og da fordi jeg mottar filer jeg ikke kan behandle på annen måte. MS Office 2007 kjøres via CrossOver med godt resultat de få gangene jeg bruker det, de fleste dokumenter bruker jeg Google Docs til og da er OSet uten betydning.

 

Som påpekt av andre burde dere ha valgt en maskin hvor Ubuntu kjøres problemfritt. Selv undersøker jeg dette nøye før innkjøp av maskinvare, det har alt å si for brukeropplevelsen.

 

Lykke til videre med prosjektet, men det er vel ganske tydelig allerede nå at du neppe ender opp som en daglig Ubuntu-bruker ;-)

Lenke til kommentar

Hvilken versjon snakker vi her?

Siste. 11.10 x64. Sist jeg brukte (K)ubuntu, så funket alt, dog på en annen PC enn den jeg brukte nå, en Samsung 700Z5A. Men sist jeg brukte Ubuntu så var KDE 4 akkurat kommet, det var vel 9.10 sist.

 

Foretrekker for å være ærlig Fedora og OpenSuSE.

Var nysgjerrig om det var KDE3 du hadde, for da hadde du måttet se etter Konquerer.

 

Jeg har aldri sett en KDE-install uten Dolphin.

Nei det var ikke KDE3. Dog, jeg ssavner Konq, det var kjekt å ha en og samme browser for filer og nettet :p

 

Jeg vet som sagt ikke hva som skjedde, men jeg har gitt opp det, Fedora funker fjell!

Lenke til kommentar

Tilbake til temaet for ukens issue:

 

Sleng dere på lasset og last ned Gimp 2.7.3 unstable. For alle Ubuntu-brukere er det bare å kjøre denne kommandoen om du har Gimp allerede installert:

 

sudo apt-add-repository ppa:matthaeus123/mrw-gimp-svn && sudo apt-get  update && sudo apt-get upgrade 

 

Og denne om du ikke har det installert:

 

sudo apt-add-repository ppa:matthaeus123/mrw-gimp-svn && sudo apt-get  update && sudo apt-get install gimp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konqueror kan fortsatt brukes til filer og nett. :)

Siste svar innen dette: Ja, det var det jeg måtte gjøre, men som filutforsker oppfører Konq seg som det skulle vært en ftp-server, altså en liste med mapper og filer nedover, thats it. Ikke som før.

 

Men nå installerer jeg OS X på PCen, får se om det funker på denne laptopen :O

 

Off-topic done!

Lenke til kommentar

Angående virtualisering vil jeg si det er opp til brukeren (artikkelforfatteren) selv å vurdere om det er riktig løsning. Selv har jeg en virtuell maskin med xp liggende for de få oppgavene jeg trenger den til. De oppgavene har dog blitt færre og færre den tiden jeg har brukt Ubuntu. I starten brukte jeg den f.eks til noe oppgaver relatert til musikk-organisering og ripping med MediaMonkey og EAC. Dette har jeg etterhvert funnet andre verktøy til som jeg har vendt meg til å bruke. De gangene jeg starter opp xp nå er stort sett når jeg skal legge inn kart på og ta backup av min nokia 5800. Noe som, såvidt jeg har lest meg til, er klin umulig å gjøre i linux.

 

Til tross for at jeg i noen få tilfeller er avhenggig av å kjøre windows-programvare så kjører jeg linux så mye jeg kan fordi jeg på mange punkter foretrekker det og mener det er overlegent for min bruk. Hadde jeg ikke hatt så kjedelig maskinvare og kunne virtualisert litt lettere, skal man ikke se bort ifra at jeg ville brukt Dreamweaver mye lenger før jeg satte meg inn i Geany også. Jeg mener ikke jeg er mindre linux-bruker av å ha en virtuell xp-installasjon i bakhånd når jeg trenger den. Jeg har tatt et bevist valg når det gjelder systemet jeg kjører, men jeg har også innsett realiteten og forholder meg til den på den, for meg, mest effektive måten. Når OS-et er et arbeidsverktøy og ikke rent leketøy mener jeg det er den eneste fornuftige tilnærmingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående virtualisering vil jeg si det er opp til brukeren (artikkelforfatteren) selv å vurdere om det er riktig løsning. Selv har jeg en virtuell maskin med xp liggende for de få oppgavene jeg trenger den til. De oppgavene har dog blitt færre og færre den tiden jeg har brukt Ubuntu. I starten brukte jeg den f.eks til noe oppgaver relatert til musikk-organisering og ripping med MediaMonkey og EAC. Dette har jeg etterhvert funnet andre verktøy til som jeg har vendt meg til å bruke. De gangene jeg starter opp xp nå er stort sett når jeg skal legge inn kart på og ta backup av min nokia 5800. Noe som, såvidt jeg har lest meg til, er klin umulig å gjøre i linux.

 

Til tross for at jeg i noen få tilfeller er avhenggig av å kjøre windows-programvare så kjører jeg linux så mye jeg kan fordi jeg på mange punkter foretrekker det og mener det er overlegent for min bruk. Hadde jeg ikke hatt så kjedelig maskinvare og kunne virtualisert litt lettere, skal man ikke se bort ifra at jeg ville brukt Dreamweaver mye lenger før jeg satte meg inn i Geany også. Jeg mener ikke jeg er mindre linux-bruker av å ha en virtuell xp-installasjon i bakhånd når jeg trenger den. Jeg har tatt et bevist valg når det gjelder systemet jeg kjører, men jeg har også innsett realiteten og forholder meg til den på den, for meg, mest effektive måten. Når OS-et er et arbeidsverktøy og ikke rent leketøy mener jeg det er den eneste fornuftige tilnærmingen.

 

Enig, men artikkelforfatter valgte uansett en voldsomt lettvint løsning: Her var det ikke aktuelt å bruke tid på å lære noe nytt, eller i det minste redusere behovet for Windows i denne testperioden så mye som mulig. Hvis ikke alle programmer oppfører seg som de programmene han allerede kan er det ikke vits i å bruke dem. Jeg tror ingen andre programmer har noe ønske om å være en klone av Photoshop. Det har noe med selvrespekt å gjøre. Og hvem sier at det Gimp gjør er feil? Jeg har liten erfaring i bruk av bildebehandlere, men klarer da å mekke det jeg selv ønsker uten noe knot i Gimp. Her er det åpenbart at artikkelforfatter ikke ønsker å lære noe nytt, og da kan man jo stille spørsmålstegn ved poenget for testen. Hadde jo vært morsomt om testeren i mac-serien installerte Windows 7 i en virtuell maskin, evt dual boot og unngikk å bruke mac-programvaren han ikke kjente til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er vel at han har behov for Photoshop i jobbsammenheng, han er fortsatt en journalist selv om han utfører dette prosjektet. Ergo tid=penger. Og er han effektiviteten selv kan jo PS være et bedre valg.

 

Men dette blir bare spekulering uansett, jeg vet ikke hva journalisten trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...