Gå til innhold

Andre uke som Linux-bruker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle elevene må installere en del forskjellige distroer, og bli kjent med selve installasjonsprosessen og grensesnittene, installere programvare etc. Ellers er det mest på serverfronten at noen utvalgte lærer noe (i prosjekt til fordypning); LAMP, brannmur/DHCP, Webmin etc. Er begrenset hva vi har tid til, har mye de må igjennom på ett år, og bakgrunnen er mildt sagt varierende... Har elever fra restaurant og matfag (RM), bygg og anleggsteknikk (BAT), teknikk og industriell produksjon (TIP), service og samferdsel (SS, de elevene vi egentlig skal ha i følge læreplanen), elektrofag (EL) og helse og sosialfag (HS)... Men vi jobber ganske aktivt nå for at elever med med toppkarakterer skal være mer eller mindre i stand til å ta sertifisering, f.eks. CCENT, MTA eller ITIL Foundation. I år har vi ikke så mange toppelever, men vi jobber selvfølgelig også svært aktivt med rekruttering, og håper vi ser resultater av det neste skoleår :-)

Bakgrunnen min er siv.ing. i kommunikasjon og mikroelektronikk, så egentlig ikke spisset mot IT. Men har alltid vært interessert i data, og svært mye av grunnkompetansen jeg lærer bort tilegnet jeg meg på egenhånd da jeg gikk på vgs for 10-12 år siden, utenom skolen så klart :-) Regner med å ta en del sertifisering de par årene, bare for å dokumentere en del av kompetansen min...

Takk for utfyllende svar. Jeg forstår at det er en krevende oppgave, og skulle gjerne diskutert denne biten mye mer. Dessverre blir det for OT her, men vurder å hive deg med i GNU/Linux delen av forumet. Mye morsomt som diskuteres der.

Det er ikke tull å la elever bruke Photoshop så lenge resten av verden krever kompetanse i det. Skyld heller på markedet som ønsker Adobe-pakken, ikke skolen og elevene. Hadde jeg lært meg Gimp hadde jeg vært ubrukelig for arbeidsgiver sålenge han bruker Adobe. Og vise versa, men vise versa er et såpass sjeldent syn at det er ikke noe å tenke på.

Det er ikke slik det foregår. Om arbeidsgiver får det samme produktet eller bedre uten å måtte bla opp for Adobe suiten, så er arbeidsgiver meget godt fornøyd. Hvor mange av MK elevene tror du ender opp med en jobb hvor de får sitte med Adobe stuiten?
Lenke til kommentar

Vær nå litt realistisk da. Det er snakk om _ett_ program her, altså Photoshop. Alle standard funksjoner i et OS er latterlig mye bedre i Linux, også i Ubuntu.

Dette er nå en smaks sak.

Det gjør ikke saken bedre at linux er kjent for et os som til tross for forskjellen ligner moe på DOS.

Det er jo også kjent for et system man må knote mye med på kommando linjenivå ( uten å vite hva man gjør ) for å få tingen til å fungere slik man ønsker.

Da er det ikke for hvem som helst.

et program ja . Nå er det da forslått alternativer til det

Lenke til kommentar
AD-støtten også? Moahaha!!! ;-)

Jaggu, windows har jo ingen støtte for gruppekontroll. Du må kjøre ekstern server som en med IKT bakgrunn må sette opp på en egen boks som gjennomsnittlig koster drøyt NOK 100.000 for å få funksjonalitet som har vært innebygget på alle *nix klienter siden tidenes morgen :thumbup:

OOps, glemte nesten å føye til at AD ytelsen er omtrent 100 ganger dårligere enn OpenLDAP. Hvordan i h**vete har microsoft klart å programmere den så råttent.

Endret av Del
  • Liker 2
Lenke til kommentar

LDAP yo.

Vel, det er ikke AD, og har sysadmin Windows-servere er du stort sett stuck, i hvert fall om sysadmin ikke gidder å legge ting til rette...

Neida, skal ikke fyre mer oppunder dette bålet, men greia er at Linux er ikke svaret for aboslutt alle, og selv om mange kunne klart seg fint opplever også mange problemer, slik artikkelforfatteren har gjort.

Personlig har jeg svært lite problemer med Windows - og siden CS5 fungerer knirkefritt også blir jeg der - rent personlig... :-)

Lenke til kommentar

Det er ikke tull å la elever bruke Photoshop så lenge resten av verden krever kompetanse i det. Skyld heller på markedet som ønsker Adobe-pakken, ikke skolen og elevene. Hadde jeg lært meg Gimp hadde jeg vært ubrukelig for arbeidsgiver sålenge han bruker Adobe. Og vise versa, men vise versa er et såpass sjeldent syn at det er ikke noe å tenke på.

Det er ikke slik det foregår. Om arbeidsgiver får det samme produktet eller bedre uten å måtte bla opp for Adobe suiten, så er arbeidsgiver meget godt fornøyd. Hvor mange av MK elevene tror du ender opp med en jobb hvor de får sitte med Adobe stuiten?

Veldig mange. De fleste store og små aktører innen media bruker Adobe (eller tilsvarende for visse ting, som Sony Vegas, Quark Express osv.).

De som går MK fordi det er lettere og en liten interesse ender uansett opp i helt andre markeder, som meg selv som skal gå dataingeniør, og en kompis som går radiograf.

De andre som går lærlingetid, går på Westerdahls, Norges Kreative Fagskole osv., de bruker Adobe.

Sakset fra Grafisk Design, NKF:

Verktøykassen

Maskinvaren vi bruker er hovedsakelig mac, og det er viktig å lære seg å kunne anvende programvarene Adobe, Indesign, Photoshop og Illustrator. Vi har særlig fokus på å vise deg hvordan man løser og lagrer alle elementer i riktig filformat.

Endret av SevenTenSplit
Lenke til kommentar

Ofte ser en at enkelte mennesker har en nærmest fundamentalistisk holdning til operativsystem, og at mange kjører en fullstendig enten eller holdning når det gjelder OS.

Ingen i tråden her som har det. For min egen del er jeg svært pragmatisk her. Jeg mener virkelig at Niklas er best tjent med å frigjøre seg fra ps. Dersom du er uenig setter jeg pris på saklige argumenter fremfor fundamentalist merkelapp.

Har du fulgt forumtrådene til Niklas, det er altså flere tråder i denne serien enn akkurat denne... Jo for meg er det helt klart at enkelte har en fundamentalistisk holdning til Os enten de nå svermer for Linux, windows eller OSX. Og utallige poster i disse trådene bekrefter det - du får nesten bare lese deg opp før du slenger ut tøv.

For avanserte/proffbrukere av photoshop så er ikke alltid GImp et fullgodt alternativ det må vi bare akseptere, og det er ikke noe jeg orker å bruke tid på å argumentere for.

Når det gjelder å fri seg fra windows siden det er litt av kjernen i akkurat denne artikkelserien vet jeg jo av egen erfaring at PS kjører fint i Wine og mener bestemt at Niklas ville fått til det om han var dedikert nok.

Likevel er virtualisering en pragmatisk løsning. Han har ryddet vekk sitt største problem via virtualisering og benytter Linux til alt annet. Så i min verden er det absolutt godkjent.

Lenke til kommentar

Vell jeg linket til en pen artikkel om WINE, og der stod det at CS5 IKKE funket.

Men en eldre versjon funket dog fin fint.

Jeg er ikke Photoshop mann, men jeg bruker eldre programvare fra konkurrenten, altså PaintShop Pro, versjon 9.

Jeg går ikke over da jeg har kommet til konklusjonen at tekstur verkøyene når jeg trenger dette til å redigere teksturer til 3D modeller er lettest tilgjengelig.

Men det er en fin artikkel hvor jeg ser at mitt program er ganske så fullt støttet i Wine, men dette spiller ingen rolle her i huset da det brukes kun på gaming maskinen min som må ha Windows av denne årsaken.

Laptopen min derimot har Linux og vil ALLTID ha Linux, det er ett fullgodt OS og jeg støtter Chris sitt ordtak fra Linux Action Show hvor han sa at det som gjelder er "Riktig verktøy for jobben." og når jeg ser hva laptopen brukes til, så er Linux overlegent verktøy sammenlagt.

Har heller ikke Wine i bruk på den og alt av software bortsett fra noen drivere er OpenSource.

Lenke til kommentar
AD-støtten også? Moahaha!!! ;-)

Jaggu, windows har jo ingen støtte for gruppekontroll. Du må kjøre ekstern server som en med IKT bakgrunn må sette opp på en egen boks som gjennomsnittlig koster drøyt NOK 100.000 for å få funksjonalitet som har vært innebygget på alle *nix klienter siden tidenes morgen :thumbup:

OOps, glemte nesten å føye til at AD ytelsen er omtrent 100 ganger dårligere enn OpenLDAP. Hvordan i h**vete har microsoft klart å programmere den så råttent.

Har ikke sagt noen ting positivt om AD - bare at Windows støtter det langt bedre enn det meste annet - pussig nok... Dessuten er det en hel del i AD som er skikkelig sølete å sette opp for andre OSer, så dersom sysadmin er vrang får du knapt nok brukt systemene.
Lenke til kommentar

Vær nå litt realistisk da. Det er snakk om _ett_ program her, altså Photoshop. Alle standard funksjoner i et OS er latterlig mye bedre i Linux, også i Ubuntu.

Mercedes er bedre enn Opel - er det også en smakssak? ;)

Neida, bare tuller. Men jeg mener ærlig og oppriktig at alle standardfunksjoner som filutforsker, surfing og alt slikt er mye bedre i Linux enn i alternativene. Eneste er at OpenOffice/LibreOffice er elendig i forhold til MS Office, men der bruker jeg Google Docs som er en veldig fin erstatning. Ja, jeg inkluderer slike programmer som hva kan bli sett på som staandardfunksjon da det er noe brorparten av brukere trenger.

Det gjør ikke saken bedre at linux er kjent for et os som til tross for forskjellen ligner moe på DOS.

"Tekst er tekst"? Ærlig talt det her blir bare for dumt.

Det er jo også kjent for et system man må knote mye med på kommando linjenivå ( uten å vite hva man gjør ) for å få tingen til å fungere slik man ønsker.

Hvem knoter i terminalen uten å vite hva de vil gjøre?

Likegodt så handler hele dagens artikkel om et program, og nesten det alene. Jeg finner det deprimerende og skuffende fra HW sin side, hadde forventet noe veldig mye mer.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Mercedes er bedre enn Opel - er det også en smakssak? ;)

Neida, bare tuller. Men jeg mener ærlig og oppriktig at alle standardfunksjoner som filutforsker, surfing og alt slikt er mye bedre i Linux enn i alternativene. Eneste er at OpenOffice/LibreOffice er elendig i forhold til MS Office, men der bruker jeg Google Docs som er en veldig fin erstatning. Ja, jeg inkluderer slike programmer som hva kan bli sett på som staandardfunksjon da det er noe brorparten av brukere trenger.

Likegodt så handler hele dagens artikkel om et program, og nesten det alene. Jeg finner det deprimerende og skuffende fra HW sin side, hadde forventet noe veldig mye mer.

Browsing er såvel ikke bedre i Linux. Hva er forskjellen på Opera, Firefox, Chrome i Windows kontra Linux? Ingenting.

Ang. "Hvem knoter i terminalen uten å vite hva de vil gjøre", så ødelegger jo du flott det fine bildet av linux du vil lage.

For mange drivere må installeres via terminal, går det galt å installere må du knote deg fram uten X (skjermkortdrivere), slette xorg.conf, autoconfig en ny, og begynne fra toppen igjen. Jeg har gjort det så mange ganger at det sitter i fingrene 4 år etter jeg gjorde det sist.

Lenke til kommentar

Det som er for dum er konte mede kommandolinjer for.

Til tross for at linux har GUi så er det forsatt mange som liker kommandolinjen bedre.

diskusjonen om Linux tidliger har git et intrykk av at enekelte ting fungerer ikke uten å bruke kommandolinjen.

De som tar i bruk linux for første gang og ønsker å skreddersy systemet til sine oppgaver.

man får det inntrykket at man må knote en del før alt fungerer.

slik kom det også frem i artikkel av han som skulle forsøke linux en uke

jeg hadde forvente en test om hvor god man kunne klart seg uten å blande inn andre oser .

jeg er heller ikke helt fornøyd med hvordan forsøket er gjennomført

Lenke til kommentar

Browsing er såvel ikke bedre i Linux. Hva er forskjellen på Opera, Firefox, Chrome i Windows kontra Linux? Ingenting.

Ang. "Hvem knoter i terminalen uten å vite hva de vil gjøre", så ødelegger jo du flott det fine bildet av linux du vil lage.

For mange drivere må installeres via terminal, går det galt å installere må du knote deg fram uten X (skjermkortdrivere), slette xorg.conf, autoconfig en ny, og begynne fra toppen igjen. Jeg har gjort det så mange ganger at det sitter i fingrene 4 år etter jeg gjorde det sist.

Ikke ta ting så fælt ut av kontekst er du snill. Det er tydelig hva jeg mener, og om du ikke forstår hva jeg mener med standardfunksjoner og klager over en av tingene som ses på som en del av standardfunksjonene, så får det være så.

Angående terminalbruk og knoting, så skjønner jeg ikke hva du prøver å si her. Ja, jeg liker Linux, men går ikke inn i terminalen og skriver noe man ikke veit hva skal gjøre engang bare for morroskyld, man har en intensjon. Ser på det som meningsløst å kverulere mot noe slikt noe..

Å diskutere driverinstallasjon gidder jeg ikke. Jeg er klar over at det er mangler og problemer, ser ikke på det som noe diskusjonsverdig.

Lenke til kommentar

Ikke ta ting så fælt ut av kontekst er du snill. Det er tydelig hva jeg mener, og om du ikke forstår hva jeg mener med standardfunksjoner og klager over en av tingene som ses på som en del av standardfunksjonene, så får det være så.

Angående terminalbruk og knoting, så skjønner jeg ikke hva du prøver å si her. Ja, jeg liker Linux, men går ikke inn i terminalen og skriver noe man ikke veit hva skal gjøre engang bare for morroskyld, man har en intensjon. Ser på det som meningsløst å kverulere mot noe slikt noe..

Å diskutere driverinstallasjon gidder jeg ikke. Jeg er klar over at det er mangler og problemer, ser ikke på det som noe diskusjonsverdig.

Jeg tok ingenting ut av kontekst. Du sa spesifikt at surfing er bedre i linux. Da spør jeg hvordan, og får et ikke-svar tilbake.

Sålenge det er manglende driverstøtte og tungvinte løsninger så er terminalen eneste utvei, og dermed MÅ du inn dit.

At du ikke ser på det som diskusjonverdig er jo ditt problem, for det er et stort problem for mange i linux, og de som ikke kan nok, eller ikke tør å bruke terminalen, de snur i døra.

Lenke til kommentar

Du har ikke prøvd linux de siste fem årene, har du vel?

Jeg måtte riktignok dra frem terminalen her om dagen. Poden hadde kjøpt Rage, og den ville ikke gi riktig oppløsning med hans skjerm. Måtte ty til nyere driver enn det som er pakket for nvidia. Imponerende i grunnen, at Rage kjører glatt i wine selv om det nettopp er sluppet. Poden har kjørt Steam, Wow og CS på linux greit også. Så jeg har problemer med det meste du sier i denne tråden. Når det er sagt anbefaler jeg aldri linux til noen som spiller. Likevel liker jeg dårlig når villedende informasjon om linux spres.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du har ikke prøvd linux de siste fem årene, har du vel?

Jeg måtte riktignok dra frem terminalen her om dagen. Poden hadde kjøpt Rage, og den ville ikke gi riktig oppløsning med hans skjerm. Måtte ty til nyere driver enn det som er pakket for nvidia. Imponerende i grunnen, at Rage kjører glatt i wine selv om det nettopp er sluppet. Poden har kjørt Steam, Wow og CS på linux greit også. Så jeg har problemer med det meste du sier i denne tråden. Når det er sagt anbefaler jeg aldri linux til noen som spiller. Likevel liker jeg dårlig når villedende informasjon om linux spres.

Ånei du, jeg har brukt linux masse, selv de siste årene. Har du prøvd å eie et 6xxx-kort fra ATi? Støtter ati eller radeon-driverne disse? Nope. Støtter fglrx disse? Ja. Hva må du gjøre for å installere fglrx? Terminalen, å knote med masse. I SuSE:

Since ATI driver release 8.16.20 the ATI installer needs to be used

to create SUSE/Novell RPMs. Download the ATI installer from the ATI

website.

http://www.ati.com --> Support & Drivers --> Download graphics drivers

It is possible to create RPMs for the following SUSE/Novell distros.

This information has been retrieved by using the installer itself:

./ati-driver-installer-11-1-x86.x86_64.run --listpkg

[...]

SuSE Packages:

SuSE/SLE10-IA32

SuSE/SLE10-AMD64

SuSE/SLE11-IA32

SuSE/SLE11-AMD64

SuSE/SUSE111-IA32 (openSUSE 11.1-IA32)

SuSE/SUSE111-AMD64 (openSUSE 11.1-AMD64)

SuSE/SUSE112-IA32 (openSUSE 11.2-IA32)

SuSE/SUSE112-AMD64 (openSUSE 11.2-AMD64)

SuSE/SUSE113-IA32 (openSUSE 11.3-IA32)

SuSE/SUSE113-AMD64 (openSUSE 11.3-AMD64)

SuSE/SUSE-autodetection (autodetect!)

Example:

--------

Create a RPM for SUSE 11.3 (AMD64) by using the installer.

./ati-driver-installer-11-1-x86.x86_64.run --buildpkg SuSE/SUSE113-AMD64

Afterwards install the created RPM by using the rpm command. In the

mentioned example above this would be:

zypper install fglrx64_7_5_0_SUSE113-8.812-1.x86_64.rpm

The postinstall script of this RPM will try to compile the required

kernel module. If this fails, you'll get a message how to proceed.

On openSUSE < 11.3 you still need to configure the driver with SaX2.

Details can be found in /usr/share/doc/packages/fglrx/README.SuSE.

Recompilation of the kernel module will be done automatically during

boot when necessary, e.g. after a kernel (security) update.

Som oftest må du kjøre aticonfig --initial etter dette.

Er du så uheldig at du har en laptop med switchable graphics, som flere og flere har når de først har ATI-kort, så blir du bare aldri å komme i mål, å må dermed ut av X, slette xorg.conf, å leve med VESA-driverne.

I andre distroer må du leve med Intel-kortet og ofte høyt strømforbruk da linux kjører begge skjermkortene samtidig selvom det er kun Intel-kortet som er brukbart (ingen drivere til det andre kortet.

Men generelt sett så er det mye knot med ATI-kort, og siden det er vel 20% av markedet, så er det for lite å si at det funker fint hos meg.

Endret av SevenTenSplit
Lenke til kommentar
Du bør jo skjønne at poenget hans er ikke at det å lære seg Linux er for vanskelig, men at det er komplett bortkastet tid å ressurser, både for lærere og elever, da det har null relevans for elevene senere i arbeidslivet.
Jeg blir skremt av slike holdninger. Stort sett alle de store nye selskapene i verden har slått seg opp med Gnu-stacken. Det er mange bedrifter i Norge i dag som ønsker folk med linux-kompetanse, og skal vi hevde oss på verdensmarkedet bør linuxkompetansen generelt opp.

Jeg pratet om media-elever, som var det diskusjonen dreiet seg om. Ellers er jeg enig i at Linux har en plass i arbeidslivet.

Selv om den plassen ikke er så stor som enkelte ønsker å tro. Var på bedriftspresentasjon med en større databedrift i Norge. Under middag sa en av sjefene som var med "jeg var Linux-gutt hele studietiden, så kom jeg ut i arbeidslivet og møtte virkeligheten". Videre pratet han om hvordan det man sparte i lisens ofte tapte seg i tid. Mye av det skyldes jo vaner, at folk må læres opp på ny osv., noe som er synd, men likefullt et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...