Gå til innhold

Saldo, disponibelt beløp og reserverte beløp?


hean

Anbefalte innlegg

Litt unødvendig å ta opp en halvannet år gammel tråd. Men mens jeg er her, kan jeg svare på opprinnelig diskusjon om det skulle være til hjelp for andre. Tiden mellom reservert kjøp og bokført kjøp (når selger blir debitert) er noe som kalles "float". Banken sitter bevisst på pengene en dag ekstra og får renteinntekter på samme summen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det har med rentedato. Hvis du betaler en regning lørdag blir beløpet overført mandag. Altså får banken selv rentene da "ingen" har disse pengene lørdagen. Totalt sett er dette snakk om milloner/milliarder i løpet av et år for bankene. Tilsvarende blir det nok med reserverte beløp.

 

Hvis du betaler en regning på lørdagen, så trekkes den ikke før natt til mandag(med mindre det er innenfor samme bank), og du har rentene frem til og med søndag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt unødvendig å ta opp en halvannet år gammel tråd. Men mens jeg er her, kan jeg svare på opprinnelig diskusjon om det skulle være til hjelp for andre. Tiden mellom reservert kjøp og bokført kjøp (når selger blir debitert) er noe som kalles "float". Banken sitter bevisst på pengene en dag ekstra og får renteinntekter på samme summen.

 

Så lenge beløpet bare er reservert på din konto, så får du fortsatt rentene.

Nøyaktig hvorfor det gjerne går tregt med bokføringen når du betaler i butikker, det vet jeg ikke, men antar at riktig adressat er Nets.

 

En annen beslektet og egentlig veldig rar ting er når du f.eks. bestiller flybilletter. De registrerer kortet ditt, OK, men du blir ofte ikke trukket for selve beløpet før du har kommet hjem og glemt hele turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...