Gå til innhold

Har glemt alt og tyr til auto..

Anbefalte innlegg

jeg innrømmer det med det samme, innstillingene ender oftere og oftere på auto.. var ikke det som skulle skje, men mye av det jeg har lært er gått i glemmeboken, og jeg tyr til lettvint løsning når jeg ikke får det til!

Jeg har gått på kurs, brukt manuelle innstillinger og fått fine resultater. For det meste fotagrafering ute, men alikevel litt fornøyd :)

Men så ble jeg syk og kameraet lå i skuffen ca ett år. Alå glemt. Nå har jeg en liten jente på 3 mnd og jeg tar bare bilder på auto!

Et lite klageinnlegg dette, men dersom noen har noen tips til hvordan jeg kan ta fine bilder av min lille datter som har fektende armer og må helst knipse når øyeblikket er der så blir jeg glad.

Har Nikon D3000 og et 18-55 og 70-300 objektiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekstern blits som rettes i tak og vegger vil gjøre underverker for innebilder - kan være en god idé.

For innebilder av liten datter skal du enten veldig høyt opp i ISO med lyssterk optikk eller tilføre mer lys - tror en ekstern Nikon-blits kan være en god investering for bedre bilder. Monter blitsen på kameraet, rett den i taket og skyt ivei.

Ellers - sett kameraet vekk fra grønn firkant og over i "A", hvor du selv velger blender og kameraet velger lukkertid. Så kan du velge dybdeskarpheten (lite tall = stor blender = liten dybdeskarphet) og kameraet velge lukkertid.

For en liten (gjen-)innføring i hva blender, lukkertid og ISO er, kan du lese denne fine guiden. :)

Lenke til kommentar

takk for tips om ekstern blits. Det må jeg vurdere. Flott den kan festes på kamera. Må ikke bli for avansert, da blir det ikke brukt! :)

Tar som regel bilde like ved et vindu for å få masse lys. Om kvelden bruker jeg spottene i taket.

Syntes jeg får veldig kornete bilder på A. Iso på 800.

Lenke til kommentar

Det er da ingenting galt med Auto så lenge du er fornøyd med resultatet. Det gir deg riktignok begrenset kontroll over sluttresultatet utover at du får et riktig eksponert bilde.

Et bittelitt bedre valg enn Auto kan være P. Det gjør mye av det samme som Auto, men du kan overstyre de valgene kamera velger.

For øvrig er det gode tips du allerede har fått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...