Gå til innhold

Bra oppsett til prisen? [12K] [HD7970]

Anbefalte innlegg

Japp, jeg har tenkt å bygge en gaming pc i neste år. Mest sannsynlig når AMD kortene kommer. Da blir det HD7970 som skal kjøpes inn, men vet ikke hva prisen blir på den. Noen som har peiling?

Men her er oppsettet, og si hva dere syns. Hva bør jeg bytte eller noen kommentarer

CPU : https://www.dustinhome.no/intel-core-i5-2500k-330ghz-6mb-s-1155/product/5010544370[1599,-]

GPU : HD7970 [????]

PSU : CORSAIR TX 850W M MODULAR PSU ATX12V[949,-]

CASE : FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 BLACK[749,-]

SDD : OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC[1299,-]

RAM : CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 x2 [798,-]

HK : ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX[1369,-]

CPU FAN : NOCTUA NH-D14 S-1155/1156/1366/AM3[649,-]

TASTATUR : RAZER ANANSI KEYBOARD USB[739,-]

MUS : ROCCAT KONE+ 6000DPI USB[549,-]

HEADSET : CORSAIR VENGEANCE 1300 ANALOG GAMING HEADSET[636,-]

SUM : 9 335 kr [uTEN SKJERMKORT]

Så .. Hva syns dere? :thumbup:

Edit :

Har HDD og skjerm liggende hjemme

Endret av TomKorawit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger du virkelig 850W har du råd til en av bedre kvalitet. HD 7970 skal bruke mindre strøm enn 6970, og 6970 CFX går fint på en 750W, overklokking tatt i betraktning ja. HD 7970 skal koste ~3500kr ved lansering etter ryktene.

8GB RAM er rimelig overkill allerede, så å spare 400 kr på dette er ikke dumt.

Ellers vil jeg bare fraråde å kjøpe fra Razer og sine overprisede produkter med dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar

Trenger du virkelig 850W har du råd til en av bedre kvalitet. HD 7970 skal bruke mindre strøm enn 6970, og 6970 CFX går fint på en 750W, overklokking tatt i betraktning ja. HD 7970 skal koste ~3500kr ved lansering etter ryktene.

8GB RAM er rimelig overkill allerede, så å spare 400 kr på dette er ikke dumt.

Ellers vil jeg bare fraråde å kjøpe fra Razer og sine overprisede produkter med dårlig kvalitet.

okydok, da bytter jeg strømforsyningen til denne

Huff, det var en skremmende pris. Trudde virkelig at det skulle bli samme pris som nåværende generasjon. :ohmy: Menmen, får nå bli sånn.

Det med tastaturet, hva anbefaler du da? Beste for prisen?

Takk!

Lenke til kommentar

Personlig er alle "gummitastaturer" de samme for meg. Mekaniske tastaturer som K60, 7G og MK-80 er av en annen verden.

Logitech, Microsoft, Roccat, Corsair, Qpad og Steelseries har alle gode tastaturer av forskjellig utseende, kvalitet og tastetype.

Angående pris på 7970, så kommer nok dette av at Nvidia ikke ser ut til å lansere noen kort som kan konkurrere i løpet av en gooood stund. AMD har altså monopol, og ingen grunn til å ta mindre for sitt kort enn Nvidia tar for GTX 580, særlig når 28nm er en relativt dyr prosess å lage kort på enda.

Lenke til kommentar

Trenger du virkelig 850W har du råd til en av bedre kvalitet.

Så Corsair er dårlig kvalitet?

Nei, men du har råd til noe med bedre garanti/komponenter innvendig. Det er en grunn til at TX-serien ikke koster like mye som Antecs HCP-serie, Thermaltake Grand, NZXT HALE90 etc.

Har hatt både TX650 og TX750 og begge har fungert glimrende. Ikke støyer de stort heller. De har hvertfall bare en 12v rail som ikke var så vanlig på det tidspunktet jeg kjøpte de. Heldigvis er dette mer vanlig i dag.

Lenke til kommentar

Har hatt både TX650 og TX750 og begge har fungert glimrende. Ikke støyer de stort heller. De har hvertfall bare en 12v rail som ikke var så vanlig på det tidspunktet jeg kjøpte de. Heldigvis er dette mer vanlig i dag.

Du kan ikke alvorlig mene at multi-rail har ulemper?

Det er det beste argumentet du klarte å komme med? At jeg alvorlig mener at multi-rail PSUer har ulemper?

Jeg kan nevne en fordel jeg kan tenke på med multi-rail og det er renere strøm pga mindre belastning per rail.

Single-rail fordeler er at man slipper å holde orden på hvilken rail man kobler utstyret på og spesielt ved overklokking når man trenger mye strøm gjennom en kontakt.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Det er det beste argumentet du klarte å komme med? At jeg alvorlig mener at multi-rail PSUer har ulemper? Jeg kan nevne en fordel jeg kan tenke på med multi-rail og det er renere strøm pga mindre belastning per rail.

Single-rail fordeler er at man slipper å holde orden på hvilken rail man kobler utstyret på og spesielt ved overklokking når man trenger mye strøm gjennom en kontakt.

Jeg kunne dratt frem at TX ikke er i nærheten av like god på overload, spenningsregulering og rippel som en HALE90, High Current Pro, Corsair HX/AX, Seasonic M12D/X.

I dag er multirail distribuert slik at hver rail har overstrømsvern på 30A eller mer, da er det ikke et særlig problem. High Current Pro 1200W har for eksempel 8x 12V-rails på 30A per stykk, som totalt skal kunne levere 1188W (den har klart å levere over 1500W effekt i praksis.) Seasonic M12D 750W hadde 2x 12V-rails på 38A per stykk (456W), det er 2/3 av maks effekt og langt mer enn noe som kan være bekymringsverdig på noen måte.

Mitt argument er at for å ha nytte av en 850W PSU må du sitte på hardware til en samlet prislapp der for 300 kr ekstra for en skikkelig PSU med overlegne overload-egenskaper og langt mer stabil spenningsregulering er som en dråpe i havet. En PSU burde ha ca 10% av budsjettet på en fremtidsrettet PC, og da skal ikke målet være å presse flest mulig watt inn.

Kjøper man 2x 580, i7-2600k, Maximus IV Extreme Z og vannkjøler hele sulamitten er det mulig man kommer opp i 800W teoretisk peak load under overklokking, men etter at Nvidia har gått bananas med sin nedklokking under stresstesting er det håpløst å komme i nærheten av dette i praksis. Uansett er 850W overkill før du ser på vannkjøling med to skjermkort, tre skjermkort, LGA2011 med to skjermkort (da sitter du på godt over 12K for bare HK,CPU,RAM og 2x GPU).

Lenke til kommentar

Nå sa jeg aldri at TX-serien til Corsair var best. Jeg sa bare at jeg har hatt god erfaring med den. Og ja jeg er enig at overspenningsvern og overstrømsvern er kjekt å ha, men jeg kjøper fortsatt en 650-850W med single-rail fremfor multi-rail som har 4 rails med 15A per rail, som faktisk gjør strømforsyningen ubrukelig da den ikke kan drive alt utstyr.

Du begynner å nevne 1200W strømforsyninger, da begynner poenget med sammenligning å gå noe bort da det er snakk om så mye strøm per rail at det ikke ville hatt noe å si. Jeg ser poenget ditt, men ser du mitt? For du lister opp single-rail til å ha 0 fordeler og i praksis være så dårlig som det overhodet kan bli. Ja, nærmest fraråde folk i å kjøpe det, selv om du selv anbefalte en strømforsyning som har bare en rail og faktisk eier denne selv om jeg ikke husker feil.

Og til TS, jeg ville ha valgt en annen SSD enn en som er basert på en SandForce kontroller. F.eks Samsung 830 eller Crucial M4 er kjent for å være langt mer stabile SSDer.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Nå sa jeg aldri at TX-serien til Corsair var best. Jeg sa bare at jeg har hatt god erfaring med den. Og ja jeg er enig at overspenningsvern og overstrømsvern er kjekt å ha, men jeg kjøper fortsatt en 650-850W med single-rail fremfor multi-rail som har 4 rails med 15A per rail, som faktisk gjør strømforsyningen ubrukelig da den ikke kan drive alt utstyr.

Du begynner å nevne 1200W strømforsyninger, da begynner poenget med sammenligning å gå noe bort da det er snakk om så mye strøm per rail at det ikke ville hatt noe å si. Jeg ser poenget ditt, men ser du mitt? For du lister opp single-rail til å ha 0 fordeler og i praksis være så dårlig som det overhodet kan bli. Ja, nærmest fraråde folk i å kjøpe det, selv om du selv anbefalte en strømforsyning som har bare en rail og faktisk eier denne selv om jeg ikke husker feil.

Og til TS, jeg ville ha valgt en annen SSD enn en som er basert på en SandForce kontroller. F.eks Samsung 830 eller Crucial M4 er kjent for å være langt mer stabile SSDer.

Jeg poengterer jo at nyere strømforsyninger med multi-rail ikke har problematikken som disse eldre modellene med 4x 12V @ 15A. Denne begrensningen kom av at ATX-standarden ikke tillot mer enn 18A tror jeg det var per 12V rail.

Single rail har en ulempe: tregere overstrøm- og -spenningsvern jo høyere effekt. Ellers er det ingen forskjell.

Uansett har du ikke svart på det viktigste: hvorfor kjøpe en 850W av middels kvalitet når man kan kjøpe en 750W av bedre kvalitet og varighet for samme prisen?

Lenke til kommentar

Jeg poengterer jo at nyere strømforsyninger med multi-rail ikke har problematikken som disse eldre modellene med 4x 12V @ 15A. Denne begrensningen kom av at ATX-standarden ikke tillot mer enn 18A tror jeg det var per 12V rail.

Single rail har en ulempe: tregere overstrøm- og -spenningsvern jo høyere effekt. Ellers er det ingen forskjell.

Uansett har du ikke svart på det viktigste: hvorfor kjøpe en 850W av middels kvalitet når man kan kjøpe en 750W av bedre kvalitet og varighet for samme prisen?

Sorry, det spørsmålet ble litt borte inne i alt det der. Har hatt TX750 i 4 år nå uten at det har vært et problem med varighet. Selv ville jeg nok kjøpt TX850 fremfor f.eks HX750 i skrivende øyeblikk da den gir mer strøm selv med effektiviteten av strømforsyningen tatt i betrakning. Og av den enkle grunn at TX850 har gjort det bra i tester, så er det bra nok for meg.

Sier ikke at HX750 har gjort det dårlig, men for meg går grensen et visst sted når det gjelder pris på strømforsyning. 10% av totale kjøpsum av maskinen burde da vært godt nok. Skulle jeg hatt en full modulær strømforsyning så hadde jo valget måtte blitt et annet.

Er ikke sikkert dette gir mening for deg, men slik er hvertfall tanekgangen min.

Lenke til kommentar

Sorry, det spørsmålet ble litt borte inne i alt det der. Har hatt TX750 i 4 år nå uten at det har vært et problem med varighet. Selv ville jeg nok kjøpt TX850 fremfor f.eks HX750 i skrivende øyeblikk da den gir mer strøm selv med effektiviteten av strømforsyningen tatt i betrakning. Og av den enkle grunn at TX850 har gjort det bra i tester, så er det bra nok for meg.

Sier ikke at HX750 har gjort det dårlig, men for meg går grensen et visst sted når det gjelder pris på strømforsyning. 10% av totale kjøpsum av maskinen burde da vært godt nok. Skulle jeg hatt en full modulær strømforsyning så hadde jo valget måtte blitt et annet.

Er ikke sikkert dette gir mening for deg, men slik er hvertfall tanekgangen min.

For å klare opp i noen småting:

•  
  • En PSU merket 750W skal klare å levere 750W til datamaskinen, uansett om den er 30% effektiv eller 99% effektiv.
  • For å klare å utnytte 850W må du ha 6x PCIe-kabler tilgjengelig der minst 3 av disse er 8-pins.
  • En bedre strømforsyning vil levere bedre strømkvalitet over lengre tid, din TX750 klarer helt sikkert fortsatt å levere 750W, men om den klarer det med like god kvalitet på strømmen tviler jeg på.

XFX XXX 750W er en helt enkelt bedre strømforsyning enn TX 850 M: støymessig, rippelkvalitetsmessig, byggekvalitetsmessig, effektivitetsmessig, og spenningsreguleringen er bedre. I tillegg er den billigere.

Corsair er på mange måter en flott distributør av PSUer fra CWT og Seasonic, men det finnes mange gode alternativer som er verdt å støtte opp.

EDIT:

Nei, dine begrunnelser gir ikke særlig mye mening for meg.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

For å klare opp i noen småting:

•  
  • En PSU merket 750W skal klare å levere 750W til datamaskinen, uansett om den er 30% effektiv eller 99% effektiv.
  • For å klare å utnytte 850W må du ha 6x PCIe-kabler tilgjengelig der minst 3 av disse er 8-pins.
  • En bedre strømforsyning vil levere bedre strømkvalitet over lengre tid, din TX750 klarer helt sikkert fortsatt å levere 750W, men om den klarer det med like god kvalitet på strømmen tviler jeg på.

XFX XXX 750W er en helt enkelt bedre strømforsyning enn TX 850 M: støymessig, rippelkvalitetsmessig, byggekvalitetsmessig, effektivitetsmessig, og spenningsreguleringen er bedre. I tillegg er den billigere.

Corsair er på mange måter en flott distributør av PSUer fra CWT og Seasonic, men det finnes mange gode alternativer som er verdt å støtte opp.

EDIT:

Nei, dine begrunnelser gir ikke særlig mye mening for meg.

I følge hva jeg kan se i tester så er ikke Antec HCP-750 noe nevneverdig bedre enn Corsair TX750/850 på annet enn effektivitet. Jeg forstår jo det at store endringer i spenning ikke er bra for maskinvare hvis det viser seg å variere mye, men dette er ikke hva tester gjengir fra TX-serien til Corsair.

Jeg mener det at forskjellen mellom en 850W av god kvalitet til 950kr og en 750W av svært god kvalitet til 1300kr, ikke er verdt pengene da ripple, støy og regulering av spenningen ikke så dårlig at det forårsaker noen skade eller innvirkning på min daglige bruk av datamaskinen.

Om valget var en dårlig 850W til 950kr vs en 750W av god kvalitet til 950kr, da blir det noe annet.

Har man en strømsulten CPU + et strømsultent skjermkort, eller 2 + overklokking, da burde man ha en strømforsyning som kan levere mye strøm. Kjøper heller en spreker PSU enn å kjøre en svakere PSU på grensa så vifta suser og går på maks hele tiden.

Har ikke kikket så mye på XFX sine strømforsyninger, men det kan jo bli aktuelt hvis den er bra som du sier.

EDIT:

Kikket på de modulære XFX PSUene nå. De virker svært interessante. Og ikke overpriset heller. Tror nesten jeg går for en slik neste PC jeg kjøper.

Da er kanskje det et godt valg for Trådstarter også da?

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Om valget var en dårlig 850W til 950kr vs en 750W av god kvalitet til 950kr, da blir det noe annet.

Har man en strømsulten CPU + et strømsultent skjermkort, eller 2 + overklokking, da burde man ha en strømforsyning som kan levere mye strøm. Kjøper heller en spreker PSU enn å kjøre en svakere PSU på grensa så vifta suser og går på maks hele tiden.

Har ikke kikket så mye på XFX sine strømforsyninger, men det kan jo bli aktuelt hvis den er bra som du sier.

EDIT:

Kikket på de modulære XFX PSUene nå. De virker svært interessante. Og ikke overpriset heller. Tror nesten jeg går for en slik neste PC jeg kjøper.

Da er kanskje det et godt valg for Trådstarter også da?

Selv en FX-8150 overklokket + 2x 6970 vil ikke klare å tappe en 750W PSU. Si meg hva som er problemet ved å velge en bedre 750W? Hvis du lurer på hvor mye strømforsyning du trenger kan du bruke PSU Calc i signaturen min.

Selvfølgelig er den nevnte strømforsyningen et godt valg for trådstarter ja, målet var jo nettopp det å finne et bedre alternativ.

Lenke til kommentar

Si meg hva som er problemet ved å velge en bedre 750W?

Og skulle en PSU koset 1500kr for 750W, så mener jeg det ikke er verdt pengene, hvis det var det du lurte på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...