klingtai Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Tro nå ikke allt som står i lærebøkene heller da! Å tro på noe som vitenskaplig er så ettertrykkelig bevist er klokskap. Alt annet er dårskap. Vi tenker oss at vi er i år 1893.... Flypioneren: Hei der alle Dere Lærde! Jeg tror vi kan få maskiner tyngre enn luft til å fly, ved å bruke viskositeten i luften. Den Fremsynte: En dag i fremtiden vil mennesket fly med lydens hastighet i flyvemaskiner som er større enn hus, og med en komfort som er bedre enn et skip. De Lærde: Nei har du hørt maken til trolling og kjetterier! Det er helt umulig å få gjenstander tyngre enn luft til å fly. Hva, viskositeten i luften!?! Nei nå må du gi deg din Satans disippel, du går utenom VÅR grense for hva som skal være lov å tro, og VÅRE vitenskapelige sannheter. Luft er luft og ferdig med det! Se å få sperret Flypioneren og Den Fremsynte i kasjotten!! Det å sperre muligheter ute gjennom "Vitenskapelige beviser" har gått sjeiss i fortiden. Hvorfor skal vi gjenta dem? Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Det å sperre muligheter ute gjennom "Vitenskapelige beviser" har gått sjeiss i fortiden. Hvorfor skal vi gjenta dem? Og hva skulle dette "motbevise"? Å ha et åpent sinn er noe annet enn å tro på alt. (selv om noen tror det). Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Og hva skulle dette "motbevise"? At allt det du har lært på skolen, ikke er den hele og fulle sannhet om universet og tingenes tilstand. Bare en liten del av den.... Og det er opp til deg om du vil videreutvikle menneskehetens kunnskap, ved å sile ut den kunnskapen du allerede har, til kanskje å tenke noe nytt Å ha et åpent sinn er noe annet enn å tro på alt. (selv om noen tror det). Man skal velge SELV det man vil tro på. "Flypioneren" valgte å tro at han kunne fly med maskiner tyngre enn luft, og det ble virkelighet også. Dermed er det ikke sagt at man skal gå ut å "debunke" andres tro, gjennom å peke på det som står i lærebøkene! Forstod du nå? Jeg TROR ikke du er dum, derfor TROR jeg at du gjør det. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 At allt det du har lært på skolen, ikke er den hele og fulle sannhet om universet og tingenes tilstand. Bare en liten del av den.... Og det er opp til deg om du vil videreutvikle menneskehetens kunnskap, ved å sile ut den kunnskapen du allerede har, til kanskje å tenke noe nytt Det er vel ingen, og da mener jeg ingen som har sagt at man har lært den fulle og hele sannhet om universet og "tingenes" tilstand, som du så fint kaller det. Det er heller ikke en del av poenget. Poenget er at man baserer "videreutviklingen til menneskehetens kunnskap" på noe som er nøye gjennomtenkt, være seg lover eller teorier. Du må gjerne komme her og sile ut kunnskap du har, og hjelpe oss med å videreutvikle vår kunnskap, men da bør du ha et skikkelig fotfeste. Jeg tror du forstår hva jeg mener. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Poenget er at man baserer "videreutviklingen til menneskehetens kunnskap" på noe som er nøye gjennomtenkt, være seg lover eller teorier. Men hva gjør du den dagen det viser seg, at f.eks Einsteins relativitetsteorier ikke stemmer? Vil du fortsatt peke ned i læreboka di da, eller? "Sannhet" er ikke statisk vettu. Du må gjerne komme her og sile ut kunnskap du har, og hjelpe oss med å videreutvikle vår kunnskap, men da bør du ha et skikkelig fotfeste. Jeg tror du forstår hva jeg mener. Men i all verden da?! Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Men hva gjør du den dagen det viser seg, at f.eks Einsteins relativitetsteorier ikke stemmer? Vil du fortsatt peke ned i læreboka di da, eller?Så alt du lærer, det sitter du bare å venter på å få motbevist? Hva da med Bibelen?"Sannhet" er ikke statisk vettu.Er ikke Bibelen statisk? Eller er det et unntak? Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 At allt det du har lært på skolen, ikke er den hele og fulle sannhet om universet og tingenes tilstand. Bare en liten del av den.... Og det er opp til deg om du vil videreutvikle menneskehetens kunnskap, ved å sile ut den kunnskapen du allerede har, til kanskje å tenke noe nytt Må du slutte å våse. Å forkaste godt prøvede teorier fordi teoriene kan i fremtiden vise seg å være feil er det ytterste dumskapen man kan tenke seg. Einsteins teori er ikke feil. Uansett hva du måtte finne på å tro hva som kan skje i fremtiden. At den ikke er fullstendig er noe annet. Det er vel også derfor Einsteins relativitetsteori ikke heter "den generelle relativitetsteorien" som han funderte på etter sine oppdagelser. Man skal velge SELV det man vil tro på. "Flypioneren" valgte å tro at han kunne fly med maskiner tyngre enn luft, og det ble virkelighet også. Dermed er det ikke sagt at man skal gå ut å "debunke" andres tro, gjennom å peke på det som står i lærebøkene! Hypotetisk vås. Å ha åpent sinn for gode og gjennomtenkte ideer er tanken. Hallelujatanker og annet tull bør holdes langt unna meg iallefall. Hva du gjør gir jeg faktisk en meget god beng i. Ikke vet jeg hva du diskuterer siden du tross alt lager argumenter som "skulle" være tilpasset meg slik at de passer din egen argumentasjon. På tide å lese hva andre skriver? Forstod du nå? Jeg TROR ikke du er dum, derfor TROR jeg at du gjør det. Men jeg vet at du er. Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Men hva gjør du den dagen det viser seg, at f.eks Einsteins relativitetsteorier ikke stemmer? Vil du fortsatt peke ned i læreboka di da, eller? Da vil vi forandre den. Er det så vanskelig å forstå? Vil du brenne bibelen da du oppdager at den egentlig er en skrønehistoriefortelling fra en horehusbule i Judea? "Sannhet" er ikke statisk vettu. den er både dynamisk og statisk. Lenke til kommentar
wormw Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Jeg anser selv kristendommen som en psykisk sutteklut for de som ikke klarer å takle livets harde realiteter Det er klart du har rett .. du som sikkert har vært kristen i så mange år at du vet hva du snakker om. Hva skjedde? ble det litt for enkelt, så du følte du trengte litt mere utfordring? (kapitalisme ruler, u-landene har selv skylden i sine egne problemer De jobber ikke så hardt som oss normenn? Hva gjør f.ex du hver dag som gjør at du drar landet oppover og gjør oss alle rike og lykkelige? Halve norge sitter jo på ræva og venter på sosialpengene .. det er OK at det dør sivile under militære operasjoner(Det kalles befolkningskontroll!) Jeg trenger ingen Bibel for å forstå at jeg ikke kan gå rundt og kværke folk!), Så man kan gå rundt å kværke folk .. eller? livet er jævelig, samme hvor trist og leit livet er så er det ingen som bryr seg, .. livet er urettferdig, det vil være til alles beste om du tar selvmord (virkelig! Jorden er overbefolket vettu ;-) ). Rart at det er færre solstråler som deg i u-land .. Burde ikke vi være lykkelige med alle våre penger og vår herlige kappitalisme? ø Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Jeg anser selv kristendommen som en psykisk sutteklut for de som ikke klarer å takle livets harde realiteter Det er klart du har rett .. du som sikkert har vært kristen i så mange år at du vet hva du snakker om. Hva skjedde? ble det litt for enkelt, så du følte du trengte litt mere utfordring? Den skjønte jeg ikke. Jeg har aldri vært kristen, hvis man da ikke skal regne med at jeg ble "tvunget" til å være med på gudstjeneste hvert bidige år i barneskolen... Men såklart er det veldig lett å være relgiøs; hvorfor gidde å bruke ressurser på teknologi, medisin, samfunnsutvikling når man har den allmektige Gud? Dette blit litt for slitsomt for meg, så jeg synes at kirken skal ta makten i landet, drive et blodig diktatur, tvinge alle til å gå i kirken på søndag (dagen Gud var bakfull...), kaste bort tiden på å lese en bok full av obskure skrøner.... Jeg er nemlig en ignorant. jeg (*/de to siste setningene var ikke bokstavelig ment*/) (kapitalisme ruler, u-landene har selv skylden i sine egne problemer De jobber ikke så hardt som oss normenn? Hva gjør f.ex du hver dag som gjør at du drar landet oppover og gjør oss alle rike og lykkelige? Halve norge sitter jo på ræva og venter på sosialpengene .. Ja, fordi sossepartiene (Ap, Sv, "Vænstre") tillater at en strøm med "flyktinger" kommer hit til Norge for å "sitte på ræva, og leve på sossen" (nøkkelord: barnetrygd). Men så har vi de stakkars u-landene, da. "Vi" (igjen "kommunist/sossepartiene") sløser bort ufattelige summer på u-hjelp. Og hva hjelper det for? "Ja, nå kan vi få 15 unger til, og kreve enda mer u-hjelp!" Tjoho! En bedre løsning på problemet (og "vi" slipper billigere unna) er at sossepartiene faktisk kan få det inn i de små musehjernene sine, at Norge ikke er et jordbruksland, og vil aldri bli det! Det er bortkastet å beskytte et jordbruk som uansett er "doomed". Norge vil uansett aldri klare å være selvforsynt! Handel med u-landene hadde hjulpet. Og selv om jeg helst ser at biffen på tallerkenen kommer fra skandinavia, så vil økt konkurranse føre til lavere priser. det er OK at det dør sivile under militære operasjoner(Det kalles befolkningskontroll!) Jeg trenger ingen Bibel for å forstå at jeg ikke kan gå rundt og kværke folk!), Så man kan gå rundt å kværke folk .. eller? Jeg har sagt at jeg ikke trenger en "finnjon" for å fortelle meg hva som er rett og galt. Boken kalles "Norges lover" (eller no' sånt), og ikke "The holy Bible". Resten skulle dekkes av det man kaller normal folkeskikk livet er jævelig, samme hvor trist og leit livet er så er det ingen som bryr seg, .. livet er urettferdig, det vil være til alles beste om du tar selvmord (virkelig! Jorden er overbefolket vettu ;-) ). Rart at det er færre solstråler som deg i u-land .. Burde ikke vi være lykkelige med alle våre penger og vår herlige kappitalisme? Penger er den "drivende" kraften her i verden, beklageligvis kanskje (?), men ikke desto mindre skaper det en orden i samfunnet (kan noen nevne ett eneste land som har lykkes med å innføre et kommunistisk styresett? Uten at landets økonomi har blitt (unnskyld uttrykket) rævkjørt? Cuba, Kina, Sovjet er glimrende eksempler på at kapitalismen er "the hippie way of living" overlegen) . Hva det angår den "tragiske" tonen som dominerte det første innlegget mitt, så var det ment delvis som et angrep på "gudsreligioner", men også med et aldri så lite snev av realisme. Så for å si det på en annen måte: Jorden er overbefolket, og den eneste løsningen på overbefolkningen er at problemet løser seg selv ([hint]u-landene[hint]). Så ganske mange mennesker må dø, men det blir ikke meg :-D edit: syttens quote-tull ;-) Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Jeg anser selv kristendommen som en psykisk sutteklut for de som ikke klarer å takle livets harde realiteter beste beskrivelsen jeg har lest på en stund Me too! Som jeg svaret til historielæreren min en gang når han spurte hvorfor religion eksisterer: "Fordi folk trenger en grunn til at de eksisterer." Hvis man skal "fudge" rundt og si at man ikke skal ta bibelen bokstavelig, etc, etc, og at man skal bare ta meningene fra den og det store bilde, da kan man like godt innrømme at det ikke finnes en Gud i det hele tatt, at det er bare en del av historien noen klokinger diktet opp et par tusen år siden... Budskapet i bibelen er forsåvidt greit, mange deler av det iallefall. Dele, ikke drepe, bla bla. Men så lenge folk tror at det finnes en Gud, så er kristendom noe tull. Hvis den kristne og katolske kirken innrømmet at det ikke finnes en Gud, men fortsatte sine budskap alikevel, da hadde det vært greit. Det er bare alt det Adam/Eva, Gud tullet som er vanskelig for de fleste atheister å svelge, ikke det generelle budskapet som kommer fra religionene. Man skal ikke drikke og svelge gift... Lenke til kommentar
wormw Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Den skjønte jeg ikke. Jeg har aldri vært kristen, (...) Men såklart er det veldig lett å være relgiøs; hvorfor gidde å bruke ressurser på teknologi, medisin, samfunnsutvikling når man har den allmektige Gud? Dette blit litt for slitsomt for meg, så jeg synes at kirken skal ta makten i landet, drive et blodig diktatur, tvinge alle til å gå i kirken på søndag Duh "My point exactly" Du bare antar at det er lett, uten at du har noen egentlig grunn til mene det du mener ..altså, hvis du aldri har vært relgiøs eller kristen, hvordan kan du vite at det er så lett? Du kjenner kanskje mange som er det, og forteller deg hvor lett det er? Ja, fordi sossepartiene (Ap, Sv, "Vænstre") tillater at en strøm med "flyktinger" kommer hit til Norge for å "sitte på ræva, og leve på sossen".(nøkkelord: barnetrygd). hehe, barnetrygden er ikke _så_ stor akkurat. Tror det er flere Nordmenn (også i %) enn flykninger .. Det er jo ganske stor ledighet (i følge mediene), men likevel er det mange ledige jobber. Hvorfor? Fordi de ledige ikke vil ha de jobbene de kan få. Kanskje ikke så rart at de heller vil sitte hjemme å se på tv enn å jobbe på rimi el.l? Men så har vi de stakkars u-landene, da. "Vi" (igjen "kommunist/sossepartiene") sløser bort ufattelige summer på u-hjelp. Og hva hjelper det for? "Ja, nå kan vi få 15 unger til, og kreve enda mer u-hjelp!" Tjoho! Igjen, regner med at du har vært der? Eller har mye kunnskap om emnet?? For du ville vel ikke uttale deg slik hvis du ikke hadde peiling på hva du snakket om En bedre løsning på problemet (og "vi" slipper billigere unna) er at sossepartiene faktisk kan få det inn i de små musehjernene sine, at Norge ikke er et jordbruksland, og vil aldri bli det! Det er bortkastet å beskytte et jordbruk som uansett er "doomed". Norge vil uansett aldri klare å være selvforsynt! So? det er andre grunner til at man burde ha jorbruk .. Handel med u-landene hadde hjulpet. Og selv om jeg helst ser at biffen på tallerkenen kommer fra skandinavia, så vil økt konkurranse føre til lavere priser. Litt lavere priser, så blir alle glade og fornøyde .. hehe Hvis all mat ble gratis, ville alle bare funnet noe annet å syte over. det er OK at det dør sivile under militære operasjoner(Det kalles befolkningskontroll!) Jeg trenger ingen Bibel for å forstå at jeg ikke kan gå rundt og kværke folk!), Så man kan gå rundt å kværke folk .. eller? Jeg har sagt at jeg ikke trenger en "finnjon" for å fortelle meg hva som er rett og galt. Boken kalles "Norges lover" (eller no' sånt), og ikke "The holy Bible". Resten skulle dekkes av det man kaller normal folkeskikk Så du er enig i allt som står i norges lover? (og følger alle slavisk) Normal folkeskikk er relativt. Jeg synes f.eks ikke at det er normal folkeskikk å la en hel haug med folk i et annet land dø mens vi står og ser på. Penger er den "drivende" kraften her i verden, beklageligvis kanskje (?), men ikke desto mindre skaper det en orden i samfunnet (kan noen nevne ett eneste land som har lykkes med å innføre et kommunistisk styresett? Uten at landets økonomi har blitt (unnskyld uttrykket) rævkjørt? Beklageligvis, ja. En kommunist vil si at kommunismen aldri er testa ut .. Jeg er ikke en kommunist, mener det er naivt å tro at det skal funke i praksis. Jorden er overbefolket, og den eneste løsningen på overbefolkningen er at problemet løser seg selv ([hint]u-landene[hint]). Så ganske mange mennesker må dø, men det blir ikke meg :-D Er ikke akurat din fortjeneste at du bor i norge, eller at du er rik .. eller at du lever i det hele tatt Hvis den holdningen skulle vært innført i samfunnet, er det ikke sikkert at du heller hadde kommet så langt .. Regner med at du er ganske rik siden du uttaler deg på denne måten, men jeg skal love deg at det er mange bare i norge, som jobber _mye_ hardere og har _mye_ mindre ... ø ps :: quoting er gøy Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Den skjønte jeg ikke. Jeg har aldri vært kristen, (...) Men såklart er det veldig lett å være relgiøs; hvorfor gidde å bruke ressurser på teknologi, medisin, samfunnsutvikling når man har den allmektige Gud? Dette blit litt for slitsomt for meg, så jeg synes at kirken skal ta makten i landet, drive et blodig diktatur, tvinge alle til å gå i kirken på søndag Duh "My point exactly" Du bare antar at det er lett, uten at du har noen egentlig grunn til mene det du mener ..altså, hvis du aldri har vært relgiøs eller kristen, hvordan kan du vite at det er så lett? Du kjenner kanskje mange som er det, og forteller deg hvor lett det er? Jeg har ikke sagt at det er lett, i fysisk forstand. Men tror du ikke at det er mer slitsomt å måtte dra til kirken på søndagene og andre helligdager, enn det er å sitte hjemme, godt parkert i sofaen, foran TVen? Nei det som gjør det lettere å være religiøs er at man lever på en løgn (som man til slutt vil begynne å tro på), som gjør det lettere å takle motgang. Jeg får nesten dårlig samvittighet når jeg er i en begravelse (er en del som har "parkert tøflene" i denn familien i det siste...), da jeg ikke kan tenke annet enn: Hva skal dette være godt for? Det koster masse penger og bry, og flesteparten av de som sitter og glaner på kista "tror", eller rettere sagt vil tro at vedkommende slapper av i himmelparadiset (eller helvete, alt ettersom). Jeg vet at liket som ligger i kista har tilhørt en person som ikke er i live lenger, og hvis bevissthet er borte. Har du forresten hørt: Kjerringa kryper til Gud når jævelen ikke lenger vil ha henne. Ja, fordi sossepartiene (Ap, Sv, "Vænstre") tillater at en strøm med "flyktinger" kommer hit til Norge for å "sitte på ræva, og leve på sossen".(nøkkelord: barnetrygd). hehe, barnetrygden er ikke _så_ stor akkurat. Tror det er flere Nordmenn (også i %) enn flykninger .. Det er jo ganske stor ledighet (i følge mediene), men likevel er det mange ledige jobber. Hvorfor? Fordi de ledige ikke vil ha de jobbene de kan få. Kanskje ikke så rart at de heller vil sitte hjemme å se på tv enn å jobbe på rimi el.l? Er det en overraskelse at det er flere nordmenn som mottar barnetrygd enn "flyktinger"? Den dagen det skjer så har vår allerede ikke-fullt-så-gode innvandrerpolitikk virkelig skeiet ut! Jeg tviler ikke på at det er tødt å leve på trygden. Spesielt hvs man har barn, men er det noe rart til at jeg får bange anelser når en 17-årig pakistaner brummer rundt i en BMW til 500 000 kr? Når moren "sitter hjemme", og faren jobber hos Sporveiene? Som bilettkontrollør? Fremskrittspartiet ønsker at alle arbeidsledige som mottar arbeidsledighetstrygd, og får tilbyd om jobb, men nekter å ta den imot, skal miste retten til å motta arb. ledighetstrygd med mindre det skyldes medisinske årsaker. Med andre ord ønsker Frp å hjelpe de som faktisk trenger hjelp, og straffer de som utnytter systemet Hvis det viser seg at en som ikke er norsk statsborger har snyltet på trygden, så burde den/de sendes rett ut av landet! [ Men så har vi de stakkars u-landene, da. "Vi" (igjen "kommunist/sossepartiene") sløser bort ufattelige summer på u-hjelp. Og hva hjelper det for? "Ja, nå kan vi få 15 unger til, og kreve enda mer u-hjelp!" Tjoho! Igjen, regner med at du har vært der? Eller har mye kunnskap om emnet?? For du ville vel ikke uttale deg slik hvis du ikke hadde peiling på hva du snakket om Hvilke land er de mest folkerike i verden? U-landene (Kina inkludert, selv om det teknisk sett ikke er et u-land?). Hvis folketallet å en slags magisk måte hadde blitt halvert i f.eks Zimbabwe så ville det være lettere for landet å "komme på bena" igjen. [ En bedre løsning på problemet (og "vi" slipper billigere unna) er at sossepartiene faktisk kan få det inn i de små musehjernene sine, at Norge ikke er et jordbruksland, og vil aldri bli det! Det er bortkastet å beskytte et jordbruk som uansett er "doomed". Norge vil uansett aldri klare å være selvforsynt! So? det er andre grunner til at man burde ha jorbruk .. Og det er? Hvis det blir krig? Jordbruket vil fortsatt ikke kunne fø på hele Norge... [ Handel med u-landene hadde hjulpet. Og selv om jeg helst ser at biffen på tallerkenen kommer fra skandinavia, så vil økt konkurranse føre til lavere priser. Litt lavere priser, så blir alle glade og fornøyde .. hehe Hvis all mat ble gratis, ville alle bare funnet noe annet å syte over. Nå vet jeg ikke om du mente dette sarkastisk, men det ville definitivt tjene u-landene om de fikk muligheten til å handle med f.eks Norge og USA uten at varene deres blir skattet ihjel på grensen. [ det er OK at det dør sivile under militære operasjoner(Det kalles befolkningskontroll!) Jeg trenger ingen Bibel for å forstå at jeg ikke kan gå rundt og kværke folk!), Så man kan gå rundt å kværke folk .. eller? Jeg har sagt at jeg ikke trenger en "finnjon" for å fortelle meg hva som er rett og galt. Boken kalles "Norges lover" (eller no' sånt), og ikke "The holy Bible". Resten skulle dekkes av det man kaller normal folkeskikk Så du er enig i allt som står i norges lover? (og følger alle slavisk) Normal folkeskikk er relativt. Jeg synes f.eks ikke at det er normal folkeskikk å la en hel haug med folk i et annet land dø mens vi står og ser på. Nei, jeg er ikke enig i i alt som står i norges lover, men lovene må likevel følges for at vi skal kunne opprettholde et (relativt) velfungerende og sivilisert samfunn. Men jeg går ut ifra at alle kristne tolker Bibelen bokstavelig, så neste gang jeg støter på en kirkekis som vil at jeg skal ta "Jesus inn i hjertet" skal jeg slå han ned fordi han helt sikkert følger de kristne lovene ;-). Det er ikke folkeskikk å ikke hjelpe en døende mann som du finner på gata (så sant du har muligheten til å hjelpe). Det er noe annet når mannen har skutt seg selv i hodet... Likeså: Det er foreldrene til disse sultende barna som skal stå til ansvar for at barnet sannsynligvis kommer til å dø av sult eller sykdom, ikke Norge. Dessuten så forvaltes u-hjelpen, etter mitt syn, på feil måte. [ Penger er den "drivende" kraften her i verden, beklageligvis kanskje (?), men ikke desto mindre skaper det en orden i samfunnet (kan noen nevne ett eneste land som har lykkes med å innføre et kommunistisk styresett? Uten at landets økonomi har blitt (unnskyld uttrykket) rævkjørt? Beklageligvis, ja. En kommunist vil si at kommunismen aldri er testa ut .. Jeg er ikke en kommunist, mener det er naivt å tro at det skal funke i praksis. Jeg er så enig med deg her (bortsett fra pengespørsmålet. Men det hadde vært fint om du kunne skrive hva alternativet skulle være....). Det har aldri eksistert en eneste ekte kommuniststat, og selv om tanken er god, hvis man skraper på overflaten, er det ikke mulig å gjennomføre. [ Jorden er overbefolket, og den eneste løsningen på overbefolkningen er at problemet løser seg selv ([hint]u-landene[hint]). Så ganske mange mennesker må dø, men det blir ikke meg :-D Er ikke akurat din fortjeneste at du bor i norge, eller at du er rik .. eller at du lever i det hele tatt Hvis den holdningen skulle vært innført i samfunnet, er det ikke sikkert at du heller hadde kommet så langt .. Regner med at du er ganske rik siden du uttaler deg på denne måten, men jeg skal love deg at det er mange bare i norge, som jobber _mye_ hardere og har _mye_ mindre ... ø ps :: quoting er gøy Jeg vet ikke hva som får deg til å tro at jeg er så veldig rik, men jeg står fortsatt fast ved at overbefolkning er det største globale problemet, og at i dette tilfellet er det ikke i-landene som har skylden (uten at vi skal diskutere hvilke tiltak man burde gjennomføre i u-landene). Og det er garantert mange som jobber hardere enn meg, men likevel har mindre. Men som jeg har skrevet tidligere så er ikke verden rettferdig :-) Jeg tror ikke at vi noen gang kan bli enige på alle disse punktene vi har diskutert i de siste postene, spesielt med tanke på at dette er et *veldig* bredt tema :-) Lenke til kommentar
Pusern Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Må bare få si at Darwins evulosjonsteori aldri er blitt bevist. Forskere sliter fortsatt den dag i dag for og finne "the missing link". Dette gjelder både mennesker og dyr. Mange sier at neandertalerne er en slags missing link, men det er bevist at det ikke stemmer. Neandertalerne var bare en litt annerledes menneskerase med spesielle særtrekk, slik som foreksempel aborginerne i Australia. Så har vi Lucy da og bla bla, ingen kan bli enige om det var et menneske eller en ape. Orangutangen er jo ikke så ulik mennesker genetisk, men det er vel ikke grisen heller? Det jeg prøver og si er at vi veit ikke dette her med sikkerhet slik som det blir presentert i de fleste lærebøkene. ps. Det er faktisk funnet menneskespor og dinosaurspor side om side som stammer fra samme tidsalder. Who knows Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 [mulig bablig advarsel ] Når man snakker om evulusjon. Hvordan sprer genene seg? La oss si at det er en fisk som ved mutasjon kan puste på land og at siden det er mye fisk i vannet, eller det blir mindre vann, er dette en positiv sak. Hvilke normalfisk ville "gjøre det" med den freak mutant fisken? Hvordan sprer genene seg? Men men, evulusjonsteorien (det er teori ikke fakta) har gått på en smell med oss mennesker. I alle fall i vesten. Her er liv og individets rettigheter så i sentrum at 2 blinde,døve,stumme,krøplinger født uten bein og armer kan få unger. Ikke akkurat "survival of the fittest" Så ettersom overbefolkning blir ett større og større "problem" tror jeg nesten at det neste leddet i evulusjon må bli en liten neger gutt som trekker næring fra sollys/luft/etc og ikke trenger mat. Da sitter nok vesten med sjegget i postkassa Ja, også var det sult problmet i div afrikanske land. La oss si at land X klarer å produsere mat til å fø 1000 mennesker. Så blir det etter mange barnefødsler 1500 mennesker i X. De er selvsagt sultene, lider og dør som fluer. Da tropper vesten inn og deler ut mat. Da kan det plutslig bli 2000 i X, hvorav 1000 gror egen mat og 500 får fra vesten. Fortsatt er det folk som lider så vesten pomper inn mer mat. Kan noen si "ond sirkel"? Løsnigen som gir minst lidelse totalt, men mer akkurat nå, er å ikke gi mat, og la folk dø, men å utvikle jordbruk etc slik at landet kan fø flere mennesker. Enten det eller å innføre ett steriliserings lotteri det 1/3 barn blir gjort sterile ved fødslene Da synkern nok befolkningstallet slik at det blir nok mat til alle. Lenke til kommentar
wormw Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Nei det som gjør det lettere å være religiøs er at man lever på en løgn (som man til slutt vil begynne å tro på), som gjør det lettere å takle motgang. yeah .. right Dette er jo åbenbart fordi ..? Hva skal dette være godt for? Det koster masse penger og bry, og flesteparten av de som sitter og glaner på kista "tror", eller rettere sagt vil tro at vedkommende slapper av i himmelparadiset (eller helvete, alt ettersom). Begravelser er for de som lever, ikke for den døde .. Å tro at noen du kjente godt "slapper av i helvete" er amda en av det som gjør det så enkelt å være relgiøs? Jeg vet at liket som ligger i kista har tilhørt en person som ikke er i live lenger, og hvis bevissthet er borte. Duh .. Har du forresten hørt: Kjerringa kryper til Gud når jævelen ikke lenger vil ha henne. Nei, hvordan det? hehe, barnetrygden er ikke _så_ stor akkurat. Tror det er flere Nordmenn (også i %) enn flykninger .. Er det en overraskelse at det er flere nordmenn som mottar barnetrygd enn "flyktinger"? Den dagen det skjer så har vår allerede ikke-fullt-så-gode innvandrerpolitikk virkelig skeiet ut! Du sier jo at 'alle' flyktninger lever på tryg, er det da ikke rart hvis det er flere nordmenn i prosenter som gjør det? men er det noe rart til at jeg får bange anelser når en 17-årig pakistaner brummer rundt i en BMW til 500 000 kr? Har aldri sett det .. lurer på hvor du bor Når moren "sitter hjemme", og faren jobber hos Sporveiene? Som bilettkontrollør? Så det er noen av "de" som jobber altså? Fremskrittspartiet ønsker at alle arbeidsledige som mottar arbeidsledighetstrygd, og får tilbyd om jobb, men nekter å ta den imot, skal miste retten til å motta arb. ledighetstrygd Dette ville ramme alle de arbeidsledige. Enig i at _noe_ burde gjøres .. Og det er? Hvis det blir krig? Jordbruket vil fortsatt ikke kunne fø på hele Norge... Hvor mange ledige hadde det blitt da? Hvordan kan du være så sikker på at det er billigere at alle bøndene er ledige? det ville definitivt tjene u-landene om de fikk muligheten til å handle med f.eks Norge og USA uten at varene deres blir skattet ihjel på grensen. Vel, du kan jo bare kjøpe mat fra uland .. skatt eller ikke. Men det skaper selvsagt et annet problem, nemmelig at da tjener de norske mindere og staten må støtte de mer osv. Løsningen? Betal mere for maten Slik at de som lager den får mer. Lavere avgifter hjelper ikke alene, de bare søreger for at vi sitter igjen med mere penger :-? Men jeg går ut ifra at alle kristne tolker Bibelen bokstavelig, så neste gang jeg støter på en kirkekis som vil at jeg skal ta "Jesus inn i hjertet" skal jeg slå han ned fordi han helt sikkert følger de kristne lovene ;-). Vel, da bryter du jo Norges lover som du mener er så viktige Det er foreldrene til disse sultende barna som skal stå til ansvar for at barnet sannsynligvis kommer til å dø av sult eller sykdom, ikke Norge. Pfft, poenget er jo at hvis det hadde vært deg, hadde du ikke klart deg noe bedre. Selvsagt finnes det forskjellige folk i alle land, så det finnes vel late folk i afrika og, men de dør. Hvis du tror at du kan sitte på ræva i afrika og vente på nødhjelp som en annen sosial-klient, bør du ta deg en tur .. Dessuten så forvaltes u-hjelpen, etter mitt syn, på feil måte. Det er selvsagt mulig .. Vet ikke hvorfor du tror du har så mye greie på dette. Jeg vet ikke hva som får deg til å tro at jeg er så veldig rik Måten du uttaler deg på.. men jeg står fortsatt fast ved at overbefolkning er det største globale problemet, og at i dette tilfellet er det ikke i-landene som har skylden Tja, til en hvis grad kan det nok være det .. Men som jeg har skrevet tidligere så er ikke verden rettferdig :-) Og det er det? Du synes ikke vi burde prøve å forandre på det? Tipper 'pipa hadde fått en annen låt' hvis du ble født i afrika i ditt 'neste liv' Jeg tror ikke at vi noen gang kan bli enige på alle disse punktene vi har diskutert i de siste postene, spesielt med tanke på at dette er et *veldig* bredt tema :-) Kanskje ikke, men det er ikke så veldig bredt .. Koker ned til: Skal vi bry oss om andre enn oss selv? ø Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Nei det som gjør det lettere å være religiøs er at man lever på en løgn (som man til slutt vil begynne å tro på), som gjør det lettere å takle motgang. yeah .. right Dette er jo åbenbart fordi ..? Er du religiøs? Hvis svaret er ja, trenger jeg ikke å utdype hvorfor jeg mener at Bibelen, Koranen etc. bare er oppspinn, da vi uansett ikke kan bli enige Hva skal dette være godt for? Det koster masse penger og bry, og flesteparten av de som sitter og glaner på kista "tror", eller rettere sagt vil tro at vedkommende slapper av i himmelparadiset (eller helvete, alt ettersom). Begravelser er for de som lever, ikke for den døde .. Å tro at noen du kjente godt "slapper av i helvete" er amda en av det som gjør det så enkelt å være relgiøs? JA! Det er det jeg mener! Begravelser finnes kun fordi folk vil tro at det hjelper den døde i sitt neste liv. Har du forresten hørt: Kjerringa kryper til Gud når jævelen ikke lenger vil ha henne. Nei, hvordan det? Har du noen gang sett på ES-TV (spesielt under de "heale-seremoniene" )? Her ser du stort sett bare pensjonister og tungnarkomane som synger haleluja og plinger på et synthkeyboard. Poenget? Folk "vender" seg til Gud og Jesus når de ikke har et annet valg, som da man f.eks ikke har så lenge igjen å leve... hehe, barnetrygden er ikke _så_ stor akkurat. Tror det er flere Nordmenn (også i %) enn flykninger .. Er det en overraskelse at det er flere nordmenn som mottar barnetrygd enn "flyktinger"? Den dagen det skjer så har vår allerede ikke-fullt-så-gode innvandrerpolitikk virkelig skeiet ut! Du sier jo at 'alle' flyktninger lever på tryg, er det da ikke rart hvis det er flere nordmenn i prosenter som gjør det? Jeg har ikke sagt at 'alle' flyktninger lever på trygden, men mange gjør det, og snevsynte meg får mistanker når jeg ser hvor mye man får for pengene om dagen... men er det noe rart til at jeg får bange anelser når en 17-årig pakistaner brummer rundt i en BMW til 500 000 kr? Har aldri sett det .. lurer på hvor du bor En halv million var kanskje litt overdrevent, men at de i det hele tatt har råd til å kjøre rundt i en "bra" bil (visste du virkelig ikke at BMW er et statussymbol hos pakistanere, i tillegg til parabolantenner? Jo flere jo bedre ), mens en vanlig student ikke engang har råd til en WW Golf. Når moren "sitter hjemme", og faren jobber hos Sporveiene? Som bilettkontrollør? Så det er noen av "de" som jobber altså? Jeg skulle tro at flesteparten av mennene jobber. Kjerringa har dem parkert på kjøkkenet ;-) Fremskrittspartiet ønsker at alle arbeidsledige som mottar arbeidsledighetstrygd, og får tilbyd om jobb, men nekter å ta den imot, skal miste retten til å motta arb. ledighetstrygd Dette ville ramme alle de arbeidsledige. Enig i at _noe_ burde gjøres .. Så hvordan skal dette ellers løses? Uansett hvilken ordning man velger for å gardere seg mot trygdesnytere, så vil det alltid ramme noen av de "ærlige". Og det er? Hvis det blir krig? Jordbruket vil fortsatt ikke kunne fø på hele Norge... Hvor mange ledige hadde det blitt da? Hvordan kan du være så sikker på at det er billigere at alle bøndene er ledige? Jeg tror ikke at jordbruket sysselsetter altfor mange i lille Norge, men jeg har ingen tall på hvor mange i Norge som utelukkende lever på det åkeren gir dem. Jordbruket kan ikke avskaffes på dagen, men jeg er overbevist om at vi kan avskaffe jordbruket over et lengre tidsperspektiv, slik at det fører til færrest mulige ulemper for bøndene. det ville definitivt tjene u-landene om de fikk muligheten til å handle med f.eks Norge og USA uten at varene deres blir skattet ihjel på grensen. Vel, du kan jo bare kjøpe mat fra uland .. skatt eller ikke. Men det skaper selvsagt et annet problem, nemmelig at da tjener de norske mindere og staten må støtte de mer osv. Løsningen? Betal mere for maten Slik at de som lager den får mer. Lavere avgifter hjelper ikke alene, de bare søreger for at vi sitter igjen med mere penger :-? Så du mener at det slettes ikke hemmer handlekapasiteten til u-landene når land som USA skattlegger importerte matvarer slik at de blir dyrere enn de som kommer fra "moderlandet"? "Problemet" er mer synlig her i Norge pga. veldig lav produksjon av matvarer, mens USA er totalt uavhengige av å importere mat fra resten av verden pga. landets dimensjoner. Men jeg går ut ifra at alle kristne tolker Bibelen bokstavelig, så neste gang jeg støter på en kirkekis som vil at jeg skal ta "Jesus inn i hjertet" skal jeg slå han ned fordi han helt sikkert følger de kristne lovene ;-). Vel, da bryter du jo Norges lover som du mener er så viktige Jeg kom med et tåpelig svar på et tåpelig svar på min tidligere påstand Det er foreldrene til disse sultende barna som skal stå til ansvar for at barnet sannsynligvis kommer til å dø av sult eller sykdom, ikke Norge. Pfft, poenget er jo at hvis det hadde vært deg, hadde du ikke klart deg noe bedre. Selvsagt finnes det forskjellige folk i alle land, så det finnes vel late folk i afrika og, men de dør. Hvis du tror at du kan sitte på ræva i afrika og vente på nødhjelp som en annen sosial-klient, bør du ta deg en tur .. Nei, men nå har vi funnet feilkilden... Jeg vil si at hvis 30-40% av befolkningen i u-landene døde av sult, sykdom el., så ville de resterende millionene få det mye bedre (så sant ikke matprogrammene trappes ned tilsvarende...). Det er en sannhet du ikke kan vike bort fra. Dessuten så forvaltes u-hjelpen, etter mitt syn, på feil måte. Det er selvsagt mulig .. Vet ikke hvorfor du tror du har så mye greie på dette. Det er en antakelse. Man trenger sikkert flere år med opplæring "innenfor faget" for å kunne forstå alle faktorene ved u-landsproblematikken. Men det at du sannsynligvis ikke er en politiker hindrer deg ikke i å uttrykke dine politiske meninger, eller? Jeg vet ikke hva som får deg til å tro at jeg er så veldig rik Måten du uttaler deg på.. Javel? Men som jeg har skrevet tidligere så er ikke verden rettferdig :-) Og det er det? Du synes ikke vi burde prøve å forandre på det? Tipper 'pipa hadde fått en annen låt' hvis du ble født i afrika i ditt 'neste liv' Jeg tipper jeg hadde blitt motstander av dødsstraff hvis jeg skulle bli født som en psykotisk øksemorder i mitt neste liv (mens jeg mener at man skal avlive enkelte mennesker.... dyr...). Men hvorfor kaste bort milliarder av kroner når det ikke hjelper? Er det fordi befolkningstallet skal stige med enda et par millioner slik at enda flere kan dø av sult? Jeg tror ikke at vi noen gang kan bli enige på alle disse punktene vi har diskutert i de siste postene, spesielt med tanke på at dette er et *veldig* bredt tema :-) Kanskje ikke, men det er ikke så veldig bredt .. Koker ned til: Skal vi bry oss om andre enn oss selv? Selvfølgelig skal vi bry oss om andre enn oss selv, men vi er uenige om hvordan vi skal hjelpe andre. Etter mitt syn er det best å gi en druknende sjømann en livredningsvest istedenfor en luftflaske som varer en halvtime Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 ps. Det er faktisk funnet menneskespor og dinosaurspor side om side som stammer fra samme tidsalder. Hvor finnes dette/disse sporene. Har du en url, en bok eller annen litteratur ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå