Fjellsame Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Hei.. Jeg sitter og leser litt her og ser mye forskjellige tanker og meninger.. Men så skal jeg slå til med en liten tanke.. Det sies i bibelen att Gud skapte jorda og menneskene på 7 dager? stemmer ikke det? Okey.. Det vil jo si at menneskene var ganske tidlig på denne jorda.. Men så må jeg tenke litt.. De sies også at dinosaurene var mangen 1000 år før menneskene på denne jorda? Hmm.. Det synes jeg er merkelig, men det er kanskje bare meg.. Men dere er vel enige i at det høres merkelig ut at Gud skapte alt på sju dager. Skal jeg vere ærlig så tror jeg mennesker stammer fra apene, og ikke at gud har fått oss til denne jorda på sju dager.. menmen.. dette er bare en liten tanke.. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 blablabla tolkning, blablabla, ikke ordrett, blablabla, Gud sine dager varer mye lenger enn våre dager, blablabla! Lenke til kommentar
WannabeZZ Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Yepp, støtter den evolusjonsteorien. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 blablabla tolkning, blablabla, ikke ordrett, blablabla, Gud sine dager varer mye lenger enn våre dager, blablabla! Word! Man skal ikke ta bibelen bokstavelig, ffs! Dette er elementært. Alt som står i bibelen skal tolkes som et bilde på noe. Dinosauren har aldri spilt en vesentlig rolle, så de er utelatt. Hva Big Bang gjelder, så er skapelsen bare et bilde på dette, Adam sin magiske oppdukning i verden er også et bilde på evolusjonsteorien, og at Eva ble dannet av et ribben er også et bilde på noe. Som med syndefloden, brennende busker, hav som skiller seg, osv. bla bla bla, som Olsen sier. Lenke til kommentar
WannabeZZ Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Det er da fryktelig mange troende som tolker den veldig ordrett. Så åssen er dette egentlig da? JEG tror uansett ikke! Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Han skapte alt på tilsammen seks dager - den syvende hvilte han. En aldri så liten korreksjon. Når det gjelder at dinosaurene levde mange tusen år før menneskene satte sine ben på jorden, kan jo diskuteres. Jeg har selv undret meg over samme ting, men det ender med at jeg velger å følge Bibelen, og da isåfall, tro at menneskene levde på samme tid som dinosaurene. Jeg tviler sterkt på at vi avstammer fra apene, som igjen kom fra noen fisker - helt av seg selv? For min del virker dette enda tåpeligere enn at Gud skal ha skapt verden. Det er iallefall dette jeg finner mest logisk. Det kan jo selvfølgelig være noe annet som har skjedd, men bak alt, står Gud! Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Det er da fryktelig mange troende som tolker den veldig ordrett.Så åssen er dette egentlig da? JEG tror uansett ikke! Respekt til de som gjør det! Seriøst... Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg tviler sterkt på at vi avstammer fra apene, som igjen kom fra noen fisker - helt av seg selv? Eh.. ja Fiskene utvikler seg for å tilpasses et annerledes miljø, i dette eksempelet et miljø på land. Synes det er helt logisk Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg tviler sterkt på at vi avstammer fra apene, som igjen kom fra noen fisker - helt av seg selv? Vi fulgte med i biologitimene skjønner jeg. Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Det er da fryktelig mange troende som tolker den veldig ordrett. Fryktelig mange "ikke-troende" som tolker den ordrett også. Strange, isn't it? Lenke til kommentar
levlex Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg tror, men ikke på kristendommen slik den fremstår idag. Grunnen til at bibelen er skrevet slik den er, er jo fordi den er en forklaringsteori og faktisk et forsøk på å definere meningen med livet. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Jeg tror, men ikke på kristendommen slik den fremstår idag. Grunnen til at bibelen er skrevet slik den er, er jo fordi den er en forklaringsteori og faktisk et forsøk på å definere meningen med livet. Jeg anser selv kristendommen som en psykisk sutteklut for de som ikke klarer å takle livets harde realiteter (kapitalisme ruler, u-landene har selv skylden i sine egne problemer, det er OK at det dør sivile under militære operasjoner(Det kalles befolkningskontroll!), det eneste som skiller menneskene fra bakteriene er hvordan naturen har utstyrt oss for å overleve, det finnes ikke rettferdighet, når du dør er det game over, det spiller ingen rolle hvor "snill" du er i dette livet fordi det finnes hverken en himmel eller et helvete (Jeg trenger ingen Bibel for å forstå at jeg ikke kan gå rundt og kværke folk!), livet er jævelig, samme hvor trist og leit livet er så er det ingen som bryr seg, dør du vil du ikke bry deg om noen begravelse, jeg bryr meg heller lite om hvordan det står til "nerri der", livet er urettferdig, det vil være til alles beste om du tar selvmord (virkelig! Jorden er overbefolket vettu ;-) ). Selvfølgelig har det eksistert dinosaurer! Dessuten så er det "bare" 20 % (eller mindre?) som skiller oss fra de enkleste amøber. Men jeg regner med at treblad innbiller seg at vi alle er prikk like, tenker likt og oppfører oss likt, fordi genetisk mangfold finnes ikke! Dessuten så finnes det bare èn art i apefamilien, insektfamilien osv. :wink: Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Kapitalisme ruler, ja. Dessverre har det nok utartet seg slik i verden. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Jeg tviler sterkt på at vi avstammer fra apene, som igjen kom fra noen fisker - helt av seg selv? Eh.. ja Fiskene utvikler seg for å tilpasses et annerledes miljø, i dette eksempelet et miljø på land. Synes det er helt logisk Vel, for min del synes det meg mer rett at Gud har stått bak. Hvis en fisk blir hevet oppe på strandkanten, klarer den plutselig å puste da? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Treblad: Er du klar over at 98% av genene til dvergsjimpansen (også kalt bonobo) er identisk med menneskenes? Når det gjelder Orangutangen er forskjellen 5% ifra menneskenes. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Jeg anser selv kristendommen som en psykisk sutteklut for de som ikke klarer å takle livets harde realiteter beste beskrivelsen jeg har lest på en stund Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 ...en masse... En god troll! Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Jeg tviler sterkt på at vi avstammer fra apene, som igjen kom fra noen fisker - helt av seg selv? Vi fulgte med i biologitimene skjønner jeg. Tro nå ikke allt som står i lærebøkene heller da! Lenke til kommentar
iDude Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Jeg tviler sterkt på at vi avstammer fra apene, som igjen kom fra noen fisker - helt av seg selv? For min del virker dette enda tåpeligere enn at Gud skal ha skapt verden. Ikke helt av seg selv, men gjennom en lang serie tilfeldigheter. Noen tilfeldigheter gjorde arten dårligere skikket i miljøet dens. Andre tilfeldigheter gjorde arten bedre skikket i miljøet. De som har de beste egenskapene har best mulighet for å overleve. Slik får vi flere spesialiserte arter etter hvert. Derfor er det vi ser i dag er resultatet av en laaaaang sekvens med fordelaktige tilfeldigheter. Jeg synest ikke det virker tåpelig i det hele tatt, faktisk. Om du vil ha en guddommelig vri på det, så tenk deg gud som en Gambler. Og ærlig talt, er der noen grunner for ikke å tenke på en eventuell gud som en gambler? Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Tro nå ikke allt som står i lærebøkene heller da! Å tro på noe som vitenskaplig er så ettertrykkelig bevist er klokskap. Alt annet er dårskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå