Gå til innhold

HDD skadet etter 30 dager. Garanti? Help me.

Loffen^

Anbefalte innlegg

Fikk min nye rigg den 5.11.11. I går så tok plutselig primær HDen kvelden. Hadde gamet BF3 og lukkingen av spillet gikk saktere enn normalt. Så jeg tok en restart siden det virket som Windows hang seg.

Fikk deretter "A disk error has occured" rett etter BIOS/POST.

Har prøvd i ett par timer nå, men til så og si ingen nytte. Klarte å komme inn i windows en jævla gang etter 10 talls med restarts og fikk backet opp det jeg trengte, men har ikke kommet inn igjen etter at jeg prøvde å kjøre CHDISK. Nå kommer heller ikke feilmeldingen opp lengre og disken vises ikke i BIOS. Bare BIOSen etterfulgt av en svart skjerm.

Så gjelder dette på garanti etc? Har aldri hatt problemer med tidligere rigger jeg har hatt, så garanti og returnering av varer har jeg ikke peil på.

Disken er en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627518 bestilt på samme sted.

What to do? Takk. :)

Endret av Loffen^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned denne og sjekk HDD for feil vist du får liv i den igjen..

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTools&vgnextoid=720bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD

Finner du feil ta en skjermdump(få med serienr),opprett RMA og send skjermdump til komplett.

Er du heldig så slipper du sende disken tilbake og får tilsendt ny.

Har brukt denne fremgangsmåten 2 ganger ovenfor dustinhome og fikk ny HDD begge gangene og beskjed om å kaste den gamle..

Lenke til kommentar

Disken kom opp i BIOS på den gamle. Prøvde å sette den som Boot, men jeg fikk en blåskjerm ved W7 logo loaden. Den var oppe i ett halvt sekund så jeg så ikke hva feilmeldingen var.

@taz: Får vel teste dette også. BRB.

Du må ikke sette den som boot i en annen pc. Det er jo å be om problemer. Alt er jo nytt da, hovedkort, alt av drivere osv.

Sett den som en ekstra disk i den andre pcen og start den opp som vanlig. Se da om du kommer inn på disken som er ødelagt, kjør igjennom med testprogrammer osv. Virker den fint nå er det noe annet som er feilen.

Lenke til kommentar

^ LOL, tenkte på det istad. Små trøtt og en smule frustrert...

Disken kommer opp i Windows nå som en ekstra (På den gamle). Kan browse disken uten noe betydning til feil egentlig. Prøvde deretter å kjøre Seatools, men det kommer ikke opp noe disk der. Er det noen andre tester jeg bør kjøre?

Endret av Loffen^
Lenke til kommentar

Om du sender disken tilbake til komplett så sørg for at dei sender ny harddisk tilbake og ikkje gir deg pengane tilbake. Prisane på harddisker har stege vanvittig i det siste og nokre nettbutikkar er slu og gir deg heller pengane tilbake istadenfor ny harddisk.

Lenke til kommentar

Disken kom opp i BIOS på den gamle. Prøvde å sette den som Boot, men jeg fikk en blåskjerm ved W7 logo loaden. Den var oppe i ett halvt sekund så jeg så ikke hva feilmeldingen var.

@taz: Får vel teste dette også. BRB.

Du må ikke sette den som boot i en annen pc. Det er jo å be om problemer. Alt er jo nytt da, hovedkort, alt av drivere osv.

Sett den som en ekstra disk i den andre pcen og start den opp som vanlig. Se da om du kommer inn på disken som er ødelagt, kjør igjennom med testprogrammer osv. Virker den fint nå er det noe annet som er feilen.

Det skal ikke ha noe serlig og si. Windows 7 laster nye drivere under oppstart slik at det skal kunne gå mer eller mindre smertefritt. Selvfølgelig kan det gjøre maskinen noe ustabil. Men nå skjer det ikke akkurat noe spesielt alvorlig når man gjør dette heller.

En ting jeg har market at om man bytter fra en produsents sokkel til en annen produsents sokkel. Feks fra Intel 775 til AMD AM3 kan det gi større kjangs for feil enn om det er et bytte innenfor samme produsent.

Selv annbefaler jeg en clean install uansett hvor mye man bruker maskinen. Men i omtrent alle tilfeller av HW bytte jeg har opplevd i W7 uten og reinstallere. Så har det ikke vært noen store problemer til nå.

Som et eksempel så har jeg brukt en maskin med AM2 socket i snart 1 1/2 år, som jeg byttet HK på (Asus m2n-vm DVI til Asus m2r-fmv). Hovedkortene har ganske ulike chipset fra to forskjellige produsenter.

Jeg kan si at fram til ganske nylig fungerte maskinen veldig bra. Ikke noe ustabilitet utenom et par bluescreens under oppstart en skjelden gang i blandt.

Men av de få problemene jeg har hatt, så kan problemene ha kommet av at jeg blandet RAM.

Men desverre fikk jeg en stygg feil i registeret nylig og jeg måtte reformatere.

Lenke til kommentar

Vel. Formaterte den skadede disken mens jeg hadde den i den gamle riggen. Tok deretter en fresh W7 install. Kom halveis i W7 installen (Som tok forever, btw. Å expande filene tok rundt en time...) Når man skal ha den første restarten under installasjonen så nektet den å gå videre. Black screen etter BIOS delen.

Den kan vel returneres nå?

Lenke til kommentar

Nja, treg windows installasjon kan komme av mye rart. Først og fremst vil jeg annbefale og fjerne alt ekstra utstyr som bruker usb og ta ut sata kontakten på alle ekstra harddisker.

Om det ikke funker så kan du prøve og ta ut alle rambrikker utenom 1.

Men du har sjekket disken i noe software som kan lese av S.M.A.R.T data? Feks: CrystalDiskInfo

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel. Formaterte den skadede disken mens jeg hadde den i den gamle riggen. Tok deretter en fresh W7 install. Kom halveis i W7 installen (Som tok forever, btw. Å expande filene tok rundt en time...) Når man skal ha den første restarten under installasjonen så nektet den å gå videre. Black screen etter BIOS delen.

Den kan vel returneres nå?

Nei! Det er mere sannsynlig at du har et problem med ditt hovedkort / sata kontroller /BIOS oppsett / etc - enn at det er noe med harddisken.

Du har jo friskemeldt den ved test i annen PC.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...