Gå til innhold

Trenger tips!

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg er 15 år gammel, ca. 180cm høy, og veier 71,5kg og treningsprogrammet mitt ser slik ut:

Oppvarming: 4-6min sykling

Skuldre(maskin): 20kgx12 rep.x3

Bryst(maskin): 25kgx12 rep.x3

Skråbenk: 10kgx12 rep.x3

Ett eller annet apparat der du sitter rett i rykken, og drar to stenger mot

deg, minner om roing med bredt grep, hvis ikke det er det: 50kgx12 rep.x3

Manualer: 8kgx12 rep.x3

Triceps curl tror jeg det heter: 25kgx12 rep.x3

Triceps press: 30kgx12 rep.x3

nedtrekk: 55kgx12 rep.x3

Mage(crunch): 40kgx30 rep.2 + 40kgx20-25 rep.

Vet ikke hva maskinen eller øvelsen heter, men du trener magemusklene på siden: ca.25-30kgx12 rep.x3

Nakke med sånn curl stang eller bølge stang, vet ikke hva den heter. 10kg+stangenx12 rep.x3

Nedtrapping: 10min rask gåing (jeg kan ikke løpe eller jogge fordi jeg har en eller annen kronisk lidelse i bena :/) eller 5min sykling, 30km/t ca.100 rpm. eller 4min roing.

Noe dere mener jeg burde endre på?

Kosrholdet mitt er ikke bra, så jeg skal finne ut av det til uken.

Burde jeg evt. vurdere RYP? Jeg har lest igjennom det men synes at jeg dekker flere muskel grupper enn det gjør, eller tar jeg feil da? har bare trent i 2-3mnd, og før det hadde jeg ikke trent på 3 år..

Skal prøve å få vekk fettet og stramme meg opp litt :p

Takker for svar :)

Endret av sebastifuck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt så tenker jeg å begynne på RYP, men er det noe alternativ til alle disse MealTech og ProZyme osv.?

Min mor er også skeptisk til "dietter", treningsoppleg som har et mål osv. hun sier: "du må tenke kritisk", "De på forumet er ikke utdannede personlige trenere" osv. hva skal jeg si til det? hun tror at fordi jeg er 15, så lever jeg i en boble og det jeg sier kan umulig være like godt som det en voksen sier pga "livserfaring" og blablabla

Endret av sebastifuck
Lenke til kommentar

Vel, hvilken utdanning har de personlige trenerne på senteret ditt? 3 ukers kurs? Og altså, hun er skeptisk til treningsprogram som har et mål? Pussig holdning.

Ellers så kan man åpenbart ikke ha et treningsprogram hvor vektene er faste. Du må ha progresjon, det er jo hele vitsen. Løfter du samme vekta over tid så gjør du noe feil. RYP er ikke et dumt forslag, men jeg anbefaler (som vanlig) å lese e-boka som er lagt ut på www.stronglifts.com. Stronglifts er mer enn et program. Det programmet du har nå er i alle fall svært ugunstig. Alt for mye isolasjonsøvelser. Tren baseøvelser! Hvor er knebøy?

Og hva slags øvelse trener du nakken med?

Hva slags kronisk beinlidelse er det du har?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, hvilken utdanning har de personlige trenerne på senteret ditt? 3 ukers kurs? Og altså, hun er skeptisk til treningsprogram som har et mål? Pussig holdning.

Ellers så kan man åpenbart ikke ha et treningsprogram hvor vektene er faste. Du må ha progresjon, det er jo hele vitsen. Løfter du samme vekta over tid så gjør du noe feil. RYP er ikke et dumt forslag, men jeg anbefaler (som vanlig) å lese e-boka som er lagt ut på www.stronglifts.com. Stronglifts er mer enn et program. Det programmet du har nå er i alle fall svært ugunstig. Alt for mye isolasjonsøvelser. Tren baseøvelser! Hvor er knebøy?

Og hva slags øvelse trener du nakken med?

Hva slags kronisk beinlidelse er det du har?

Vel, har jo økt på de fleste av øvelsene siden jeg startet å trene.

Med nakken er det en sånn curlstang, som jeg holder ved livet, og drar opp mot halsen.

Hva bena angår, så er jeg sykt plattfot, har skjeve hofter, knær og ankler. Tar jævlig lang tid mellom hver gang det blir gjort noe gjennom sykehuset, skal få tak i såler, eller operere slik at det retter seg litt opp, og da kan jeg i teorien begynne å løpe.

Skal se på stronglifts nå ;)

Lenke til kommentar

Drit i maskin på skuldre og bryst. Bytt det ut med vanlig benk / skråbenk og skulderpress.

Som sagt så tenker jeg å begynne på RYP, men er det noe alternativ til alle disse MealTech og ProZyme osv.?

Min mor er også skeptisk til "dietter", treningsoppleg som har et mål osv. hun sier: "du må tenke kritisk", "De på forumet er ikke utdannede personlige trenere" osv. hva skal jeg si til det? hun tror at fordi jeg er 15, så lever jeg i en boble og det jeg sier kan umulig være like godt som det en voksen sier pga "livserfaring" og blablabla

Bra. Ryp er et bra nybegynnerprogram.

Alternativ til Prozyme: Masse mat med masse proteiner og masse kalorier. Evt. MyoProtein.

Drit i din mor, eller finn kilder fra proffer. Personlige trenere har forsåvidt tilnærmet aldri peiling heller, og 75% av de i treningstråden (altså de som er der ofte, og faktisk har peiling) har hentet kunnskap fra geniale folk som Mehdi, B. Fagerli, Rippetoe og lignende. Vi/ de har peiling.

Du trenger egentlig ikke tenke på hva moren din sier. Det du kan gjøre, er å trene, spise nok mat (som sannsynligvis er tre ganger så mye som du tror er nok), riktig mat osv.

Ta opp det hun sier, film dere i en diskusjon f.eks. Bli 20 år, vær stor og sterk, vis henne musklene dine, og videoen av det dere sa for da 5 år siden. Så peker du på henne og ler.

Eventuelt, hvis du ikke vil være så frekk med moren din, spis masse mat og tren, og ikke snakk med henne om trening. Du skal se du får fremgang da også.

Også:

Begynn med mark og knebøy.

Lenke til kommentar

Drit i maskin på skuldre og bryst. Bytt det ut med vanlig benk / skråbenk og skulderpress.

Bra. Ryp er et bra nybegynnerprogram.

Alternativ til Prozyme: Masse mat med masse proteiner og masse kalorier. Evt. MyoProtein.

Drit i din mor, eller finn kilder fra proffer. Personlige trenere har forsåvidt tilnærmet aldri peiling heller, og 75% av de i treningstråden (altså de som er der ofte, og faktisk har peiling) har hentet kunnskap fra geniale folk som Mehdi, B. Fagerli, Rippetoe og lignende. Vi/ de har peiling.

Du trenger egentlig ikke tenke på hva moren din sier. Det du kan gjøre, er å trene, spise nok mat (som sannsynligvis er tre ganger så mye som du tror er nok), riktig mat osv.

Ta opp det hun sier, film dere i en diskusjon f.eks. Bli 20 år, vær stor og sterk, vis henne musklene dine, og videoen av det dere sa for da 5 år siden. Så peker du på henne og ler.

Eventuelt, hvis du ikke vil være så frekk med moren din, spis masse mat og tren, og ikke snakk med henne om trening. Du skal se du får fremgang da også.

Også:

Begynn med mark og knebøy.

Men hva med kosthold da? Det har jeg absolutt INGEN peiling på..

Endret av sebastifuck
Lenke til kommentar

Glad i å lese? Det håper jeg. Her er en god del artikler fra Mehdi:

The StrongLifts Diet: 8 Simple Nutrition Rules

How to Build Muscle: The Definitive Guide to Building Muscle

How to Gain Weight for Skinny Guys (with Weight Gain Diet)

Lose Fat While Gaining Muscle

Artikler fra Børge Fagerli:

Brenn mer fett ved å gjøre det motsatte

Spis karbohydrater til kvelds for bedre resultater

10 tips som vil gi deg bedre resultater NÅ!

Det er søndag, du gjør sikkert ingenting nå uansett. Sett deg ned og les.

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Nat.Fag projekt som skal inn på fredag, må finne lommeboken min, mamma drar meg ut på middagsbesøk, og så skal jeg lese dette?

Hadetbra sekser i naturfag haha :p

Sitter faktisk her og ser på stronglifts fra før :)

Endret av sebastifuck
Lenke til kommentar

Hvilken klasse går du i? Om du går på ungdomsskolen er ikke naturfag så utrolig viktig. "Helt feil Diskutant, dette er en teit innstillig". Ja, kanskje, men jeg har et poeng. Det vet du.

Ta med deg pcen på i middagsbesøket, dere ender sikkert bare opp med å prate i noen timer etter middagen uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det ironiske og flotte når moren din ber deg om å tenke kritisk er at du kan være kritisk til hennes påstander også. :) Altså gjelder det bare å lese seg opp så godt du kan. Selvfølgelig er det viktig å være kritisk, og det er bra hun ønsker å formidle det. Angående de som er her inne på forumet i treningstråden er det svært få av oss som er personlige trenere, men det betyr ikke at vi ikke sitter inne med tilstrekkelig med kunnskap. Du har fått mange gode råd nå, og jeg synes du bør følge dem. Er jo ikke så farlig om du leser de linkene nøyaktig i dag, men i nærmeste fremtid. Ikke er de spesielt lange heller. Kom igjen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...