Scriptgutten Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Jeg har lurt på hvor langt man egentlig kan gå med wifi i fri sikt hvis man bruker skikkelige antenner og god senderstyrke. Tenker da f.eks 2x 24dBi grid-antenner som disse fra ebay: http://www.ebay.com/itm/Pair-2-4GHz-Wlan-WiFi-24dbi-Parabolic-Grid-Antennas-/290499545718?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43a31f4a76#ht_4333wt_1331 kombinert med noen kraftige wifikort, som f.eks 1000mW kortene fra Alfa networks. Er det noen som har prøvd og vet hvor langt man kan gå med fortsatt rimelig stabilitet? Jeg har tidligere hatt dårlig erfaring med billige yagi-antenner og rutere med vanlig senderstyrke (28mW?), og fikk mye packet loss og høy ping på bare 60m, gjennom 2 trevegger. Jeg har ikke noe konkret jeg skal bruke det til, men det er alltid godt å vite hva man kan forvente før man eventuelt går til innkjøp av utstyr for å teste. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Det er vel i praksis så og si ingen grense... Det vil bare være avhengig av antennene du bruker (og evt. forsterkning av signalet). Så lenge det er klar sikt så er det relativt problemfritt å få til flere kilometer ihvertfall, selv med relativt beskjedne antenner. Vi snakker da naturligvis om retningsspesifikke antenner i begge ender av forbindelsen med riktig innsikting. Hvis du IKKE har fri sikt derimot så er situasjonen en helt annen. Det samme utstyret som kan gi deg fullt signal på flere kilometer trenger ikke å fungere i det hele tatt på 100 meter om det er betydelige obstruksjoner i siktlinjen. En vegg - selv en trevegg - vil naturligvis være nettop være et slikt problem. Å få til virkelig lang avstand + å gå gjennom flere vegger (som å sende et signal 1km + å gå gjennom et hus før den når mottakeren) gjør det minst 10 ganger vanskeligere. Dermed så er det nesten alltid bedre å tilrettelegge for at signalet kan gi i fri sikt - og heller bruke tid og penger på å få posisjonert sender og mottaker godt - enn å bruke de pengene på å bare kjøpe større antenner og mer signalforsterkning. Hvis antennene du linket til er noe som helst i nærheten av hva de averteres som så er de ihvertfall mer en god nok for 10 ganger den avstanden du beskriver - men som sagt så er fri siktlinje utrolig viktig (på lengre avstander, og spesiellt med retningbestemte antenner). Når radiosignaler treffer obstruksjoner så vil det begynne å bøye seg og bounce rundt på overflater. Du kommer som sagt veldig kort vei om du prøver å bare bruke rå makt. Det beste er om du beskriver ditt spesifikke scenario så godt du kan - for det er ofte mange faktorer å tenke på. Hvis dette er snakk om noe hus-til-hus så er nesten alltid den beste løsningen å ha en ruter posisjonert slik at en antenne kan stå montert ute med fri sikt mot mottaker. La disse ruterene spre nettet ut lokalt enten med en sekundær sender (som repeater) eller via kabel LAN til resten av et normalt nettverk (evt. inkludert et eget aksesspunkt posisjonert mer sentralt for der brukerene er). Hvis du har prøvd å sende et signal fra midt inni et hus til midt inni et annet hus - så er det som sagt et mareritt å få til. Vet ikke om det er din situasjon - men det høres nesten slik ut. -Stigma Endret 4. desember 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 12. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2011 Hei, skriver dette litt hastig nå for andre gang, fordi jeg kom borti "tilbake"-knappen etter jeg hadde skrevet hele det fine innlegget mitt Beklager at jeg ikke har vært innom på en stund. Jeg er fullt klar over at det ikke er helt ideelt å plassere antennene bak 2 vegger, men jeg tenkte den gangen at det ville fungere ok til et midlertidig oppsett for å låne internett til fritidsboligen vår fra en nabo, siden det ikke var så langt. Uheldigvis fungerte det ikke så bra som jeg hadde håpet, og vi endte opp med en kabel med 3 skjøter over marken. Etter det ble jeg litt nysgjerrig på hvor langt man egentlig kan gå med litt mer skikkelig utstyr. Som sagt så har jeg ikke noe spesifikt scenario jeg skal bruke det til her og nå, men spør bare av ren nysgjerrighet, da det er greit å vite hvilke muligheter man har. Kanskje det en gang kan bli aktuelt å dele internettlinje med en kompis som bor noen kilometer unna? ^^ Av utstyr så tenker jeg ikke for dyrt, ikke for billig, som de 1000mW kortene, og grid antennene jeg linket til, montert skikkelig utendørs uten hindringer. Det burde gi bra ytelse for pengene. Har du noe estimat på hvor langt du tror dette kan gå? tenker da.. 500m? 1000m? 5000m? 10000m? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. desember 2011 Del Skrevet 12. desember 2011 5-10km burde være innenfor rekkevidde med de to antennene i første post. Fri sikt er alfa-omega på slike linker. Lenke til kommentar
GizmoRonimo Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 +1 på LOS (LineOfSight) Ingen hindringer er best... Har en link på 3km med billige 18db direksjonelle antenner. + 2 stk Linksys WRT54g På disse routerne kan du faktisk justere opp sendestyrken en god del med DD-WRT firmware. Sendestyrke er ikke ALT...innstillingene er 80% av oppnådd resultat.... Sliter dog av og til med dårlig dekning i kjelleren min...(AKA bunkersen).... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå