Gå til innhold

Skeptisk om Windows 8

Anbefalte innlegg

Windows for meg er en fryd, jeg elsker operativsystemet.

Jeg er en strålende fornøyd Windows 7 bruker som gledet meg til Windows 8. Men alt jeg sitter igjen med er en følelse av et operativsystem som er skreddersydd for nettbrett og PC er ikke lengre topprioritert, og mindre avansert. Har et par ting til men blir litt sent nå på natten.

Det er mitt inntrykk. Er det noen som sitter med samme følelsen som meg? Som ikke ser vitsen med å oppgradere til Windows 8?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er akkurat det jeg også er redd for Nator. Dem velger å forenkle det fremfor funksjonalitet, noe som gjør meg skeptisk og redd med tanke på at Windows er enkelt å bruke, finne ting og navigere seg fra før av. Hvorfor da forenkle det enda mer?

Lenke til kommentar

Det har du helt rett i Fusion.

Men er ikke hele Microsoft's mening med Windows å markedsføre produktet og gjøre det attraktivt for meg og andre? Å ha et operativsystem som er bedre enn det jeg har fra før av? Å få mer funksjonalitet enn før?

Om du tenker sånn kommer ikke teknologi noen steder for oss forbrukere.

Lenke til kommentar

Det jeg har sett av UI-forandringer i Windows 8 foreløpig, er at ting har blitt forenklet. Det kan være bra for noen, men kanskje ikke så bra for folk som faktisk er vant med å bruke operativsystemet Windows på en profesjonell måte.

Færre klikk for å komme til en gitt plass er alltid bra, men det burde også gjelde avanserte funksjoner. Det blir dumt hvis man må begynne å bruke CMD-kommandoer eller klikke seg gjennom enda flere menyer for å finne frem avanserte menyer i Windows.

Lenke til kommentar

Vel, alt det nye med metro er jo valgfritt - og om du ikke liker den biten så trenger du jo ikke å bruke det. Det betyr jo dog at om du sitter i en situasjon der du må betale fullpris for en evt. oppgradering så er det kanskje ikke verdt det. Det er nok en del nye features som ikke bare har med Metro å gjøre - men om de er viktige nok til å oppgradere er vel en personig vurderingssak. Du har nok et poeng sånn sett.

Det er sikkert ingen krise å fortsette å bruke windows7 da det vil fortsettes å støttes lenge - og jeg er rimelig sikker at windows8 vil være kompatibelt på de aller fleste måter med windows7 også - så da er det ikke så mange ulemper med å bare fortsette med det du har. For Microsoft sin del så er det nok integreringen mot nettbrett som er #1 prioriteten ved denne kommende versjonen. Jeg tror ikke nødvendigivs at de regner med at dette er noe som alle desktop brukere kommer til å oppgradere til med en gang slik som var tilfellet for win7.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det har lekket informasjon fra en IDC-rapport som også er skeptisk til Windows 8. Ut fra det jeg har fått med meg skriver man blant annet i rapporten følgende.

Windows 8 will be largely irrelevant to the users of traditional PCs, and we expect effectively no upgrade activity from Windows 7 to Windows 8 in that form factor,

Ikke minst fordi bedriftsmarkedet ser ut til å hoppe over hver andre versjon.

De er også skeptiske til om Windows 8 vil lykkes på nettbrett etc.

Lenke til kommentar

Det har lekket informasjon fra en IDC-rapport som også er skeptisk til Windows 8. Ut fra det jeg har fått med meg skriver man blant annet i rapporten følgende.

Windows 8 will be largely irrelevant to the users of traditional PCs, and we expect effectively no upgrade activity from Windows 7 to Windows 8 in that form factor,

Ikke minst fordi bedriftsmarkedet ser ut til å hoppe over hver andre versjon.

De er også skeptiske til om Windows 8 vil lykkes på nettbrett etc.

Du burde kanskje hatt med kildehenvisning også.

Lenke til kommentar

Ingen som tvinger deg til å bruke Windows 8.

Det er sant, men ett OS som stagnerer over for lang tid er i praksis det samme som å miste OSet...

AtW

Tror ikke Win8 stagnerer fordi noen som ikke har testet Win8 over tid er skeptisk til et nytt OS. Metro er tross alt valgfritt. Ser ikke enkelhet og brukervenlig som en negativ ting. Tror ikke vi skal være bekymret over at avanserte funksjoner blir borte heller. Man finner nok det man trenger.

Lenke til kommentar

Ingen som tvinger deg til å bruke Windows 8.

Det er sant, men ett OS som stagnerer over for lang tid er i praksis det samme som å miste OSet...

AtW

Nja, nå er det jo ikke stagnering akkurat da. Totalt sett er det jo egentlig veldig mange veldig synlige og praktiske nyvinninger (i tillegg til gradivise iterasjoner) i windows8 over win7. De største og beste er bare i en kategori som ikke desktop-brukerene nødvendigvis bryr seg så mye om. Gitt at MS sine planer for win8 som populært OS for nettbrett og lignende enheter faktisk slår gjennom så virker det som en ganske naturlig ting at de valgte å fokusere på dette i denne iterasjonen av OSet.

Å forvente at hver ny versjon har nye must-have funksjoner for alle typer brukere er vel kanskje litt urealistisk. Det hadde vært flott - men da måtte vi ventet 8 år mellom versjonene ;)

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Windows 8 blir vel mer en videreutvikling av windows 7. Mitt generelle intrykk er at det er mindre ressurskrevende, enklere i utseendet/menyer/infoen, og mer innebygget sikkerhet (bl.a innebygget microsoft security essentials). Startknappen med snarveiene skal bort, det samme som minde dokumenter, mine bilder osv som jeg selv uansett aldri har brukt. Det er vel også snakk om en felles oppdateringsløsning for alle programmer på pcen, og at man skal kunne stappe xbox plater inn i pcen og spille xbox spillene sine på pcen. Videre smelter vel xbox, pc og mobil sammen slik at manyer og løsninger går igjen. Det var vel også snakk om at man skulle innstallere samme os på alle enheter, dvs ikke egne versjoner til brett og mobil.

Jeg tror også at det blir slutt på å sortere installasjoner og snarveier slik som jeg og mange andre har gjort. Vi som har lagt spillene i en egen spillmappe osv får nok mindre muligheter til dette og jeg regner med at mer vil bli automatisert, dvs du putter inn en spillplate og hva som skjer frem til du skal spille kan du bare glemme.

Hardwaremessig så er man jo tilbake med hardware som må godkjennes for win 8. Dette ser strengt ut, og forventer masse feil og klager fordi man oppgraderer fra w7 med hardware som ikke er w8 godkjent. Softwaremessig fjernes også støtten for eldre programmer, noe bl.a endel installasjonsprogrammer vil slite med.

En annen spennende utvikling er tilbakestillingsfunksjonene. Er VELDIG skeptisk til slike løsninger. De gangene jeg har forsøkt har det endt i et kaotisk rot og har igrunn formatert uansett for å rydde opp. Såvidt jeg vet så skal man f.eks ved virusangrep kunne gå tilbake og nullstille. Om viruset tukler med registeret, overskriver filer, forandrer innstillinger, åpner bakdører osv så er jeg skeptisk til om det holder å gå litt tilbake. For å være sikker vil vel folk uansett formatere?

Den største grunnen til å oppgradere, tror jeg, vil være at w8 i større grad er skrevet fra bunnen og ikke som en oppdatering. Dette kan gi en mye mer stabil og sikrere maskin enn w7 med x servicepakker og x tusen oppdateringer.

Tror ikke man satser på kun nettbrett, men w8 vil støtte alt like mye, slik at både pc, brett, mobil og xbox vil etterhvert ha samme menyer.

En annen sak vil jo være prispolitikken til microsoft. Skal vi fortsatt ut med 2-6000 for ulike versjoner som ikke er begrenset mot hardwareoppdateringer osv elelr vil vi få familiepakker slik at samme lisens kan brukes på f.eks 3 eller 5 pcer. En familie på 5 er neppe hypp på å svi av 10-15000 på nye oser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...