Gå til innhold

Hvilket språk til webutvikling?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt på og virkelig begynne å fordype meg i webutvikling! Men har noen spørsmål før jeg begynner, slik at jeg ikke begynner i helt feil retning.

1.Hvilket språk ?

Jeg kan allerede en del python, og har sett litt på rammeverket Django, men er dette det rette?

PHP er jo et velkjent språk som mange bruker -i forbindelse med web- har jeg latt merke til, blant annet facebook, hvordan er dette i forhold til python til web? Er dette mer

er tur ut?

Andre språk som dere anbefaler?

Det jeg har lyst til å programmere er i starten bare enkle sider, for å lære om webutvilking, om HTML og CSS. Men sitter med noen ideer som etterhvert kanskje skal få prøvd seg, og da er dette snakk om avanserte sider i likhet med Facebook, Digg, osv osv (skal ikke lage et nytt sosialt media altså, dette var bare eksempler på sider jeg også kunne likt og klart å lage med det språket jeg etthvert lærer meg)

Med dette i bakhodet, hva er det dere anbefaler? Kom gjerne med tips og personlige erfaringer.

Håper på svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer egentlig ann på hva du skal lage for noe. Når det gjelder web så er det i enda større grad enn for vanlig applikasjonsp-programmering store forskjeller i hvor godt egnet forskjellige språk er til forskjellige oppgaver.

Generellt sett så er jeg enig med "HTML, CSS, JavaScript, PHP og MySQL" er en veldig flott base å ha. Det er nesten et must at du har en viss forståelse av PHP synes jeg - ihvertfall nok til basic programmering og å kunne edite mer avanserte ferdige script. Jeg må innrømme at jeg kan ikke nok om python til å si om dette kan erstatte PHP i alle tilfeller eller ikke - men jeg tror ikke du kan gå feil ihvertfall med å gi deg selv en innføring i PHP. Om ingenting annet så er det nødvendig for å kunne lese andre folk sin kode - og PHP er jo fryktelig mye brukt i dag.

PHP ligner forøvrig veldig mye på andre typiske script-språk og er oversiktlig og greit, så hvis du har noen som helst generell programmeringsbakgrunn så bør det være lett å plukke opp. Har du programmert mye før så vil du sansynigvis kunne lese og forstå det meste grunnleggende kode i PHP allerede bar fordi det er såpass enkelt strukturert.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei!

Tusen takk for svar!

Jeg har i hele dag sittet å sett på PHP og dette er faktisk veldig likt python så langt, så tror ikke det blir så stor overgang. Og jeg liker PHP veldig godt hittil! Siden det er som dere sier så mye brukt så kommer jeg nok til å satse på dette:)

Takk for alle tips

Ideer til fine sider og bøker, please let me know;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Pesonlig ville jeg anbefalt å fortsette med python + django. Har utviklet i både python og php, og python er etter min mening et mye bedre språk. Skal mye til før jeg tar i php kode nå til dags.

Jeg er ingen webdev, men jeg ville brukt Python+djange eller Ruby on Rails, kombinert med HTML5/Coffeescript/CSS der det er nødvendig. Til nød js i stedet for coffeescript. (Legg merke til hvordan php glimrer med sitt fravær her.)

Lenke til kommentar

Det er helt kurrant å bruke PHP for webutvikling. I motsetning til mange andre språk er PHP laget for og utviklet i parallell med dagens world wide web.

Blant annet har PHP verdens kjappeste "Hello World!" eksempel.

Hello World!

Mange overser også at det finnes rammeverk til PHP. Her er noen som vil hjelpe deg på vei til bedre kodestandard og mer robuste løsninger. Dette er spesielt nyttig om du ønsker å lage noe mer enn hjemmesider.

http://www.symfony-project.org/

http://codeigniter.com/

http://framework.zend.com/

Sjekk også ut Amazon for bøker om nevnte rammeverk.

La oss ikke glemme at det finnes debuggere og gratis IDE.

http://www.xdebug.org/

http://netbeans.org/features/php/

http://www.eclipse.org/pdt/

Nå er ikke PHP kjent for å være det mest ideelle språket fra ett akademisk ståsted, ei gjør det mye for å stoppe deg i å skrive fæl spagettikode om du ikke vet bedre. Det er heller ikke det kjappeste språket i forhold til prosessering (det er uansett en oppgave som best overlates til databasespørringene). Men utenom det så er det produktivt å jobbe med PHP. Webutvikling handler i de fleste tilfellene om å generere html som vises som flotte nettsider i nettleseren, her spytter PHP ut tekst på en lur måte. Ref. "Hello World!" eksempel.

Lenke til kommentar

Webutvikling handler i de fleste tilfellene om å generere html som vises som flotte nettsider i nettleseren, her spytter PHP ut tekst på en lur måte. Ref. "Hello World!" eksempel.

Webutvikling handler om så mye mer enn å «spytte ut tekst», men jeg er enig med deg i at PHP er et greit valg.

Lenke til kommentar

Webutvikling handler i de fleste tilfellene om å generere html som vises som flotte nettsider i nettleseren, her spytter PHP ut tekst på en lur måte. Ref. "Hello World!" eksempel.

Webutvikling handler om så mye mer enn å «spytte ut tekst», men jeg er enig med deg i at PHP er et greit valg.

Alle webapplikasjoner får en forespørsel (GET, POST) fra nettleser, sjekker en database (eller en annen kilde), generer tekst som sendes tilbake til nettleser. Sluttproduktet er slikt sett ganske enkelt, prosessen for å komme dit (webutvikling) er ikke fullt så enkel. Jeg ordla meg feil. :)

Lenke til kommentar

Alle språk som baserer seg på å "integrere" html og skriptkode har "Hello World!" som "Hello World!" kode... Jeg never i fleng, VBScript (ASP), Razor (ASP.NET MVC), ERB (Ruby) osv.

Ser ingen spesiell grunn til å bytte fra et språk man kan og som det fins mye webdev-ressurser til, til et nytt språk bare for å lage webapps? PHP er ikke "be-all end-all" i webverdenen.

Hvis du har planer om å hjelpe andre med webgjøremål, så kan det være greit å ha basickunnskaper om PHP for å tilpasse evt andre apps.

Har selv laget websider og webapps i 15-16 år uten å pirke borti PHP en eneste gang... Begynte med å lage CGI-moduler i VB6 :D, via Classic ASP (VBScript) og perl, og nå er jeg på ASP.NET plattformen.

-C-

Lenke til kommentar

@christianW: PHP er jo CGI-skripting på steroider, slik sett er det fair og si at "Hello World!" er svært kjapt å demonstrere med PHP. Ingen avhengigheter, bare putt tekst i en php-fil.

Tror også det er lurt å prøve ut forskjellige plattformer og språk, bare ikke la grunnkunnskapene om PHP stoppe ved å slå opp syntaks på php.net. Da går man glipp av alt arbeidet som er nedarbeidet i rammeverk og i å overføre gode konsepter fra andre programmeringsspråk/rammeverk.

@siDDis: Det er ett prinsipp som heter to program into language not in a language.

Når det er sagt er jeg veldig åpen for at Groovy on Grails er bedre. Har ikke prøvd, men skulle gjerne forsket litt på det.

Endret av dahuff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...