picatta Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Kjøpte meg Nikon d7000 her om dagen, mye på grunn av Nikkor-S Auto 55mm f/1.2. Som forresten er en kjempemorsom og krevende linse. Gikk ifra Canon, så har ingen kjennskap til Nikon sine objektiver. Det jeg ønsker meg er en "vidvinkel" linse til gatefoto/intimfoto. Elsker å være nærme det jeg tar bilder av. 55mm er for meg nærmest maks tele. Jeg har sett på tre brennvidder som alternativ: 20mm - Nikon 20mm , Voigtländer 20mm 24mm - Nikon 24mm 30mm - Sigma 30mm Det er uaktuelt med zoomlinser, jeg må ha fast brennvidde. Det jeg synes er negativt er at utenom sigmaen så har de andre linsene så høy største blender, 2.8 og 3.5. Mest av alt ønsker jeg meg en linse i området 20-24mm med blender rundt 1.8. Autofokus eller manuell fokus er ikke så viktig. Finnes ett slikt objektiv i det hele tatt for Nikon? Hvordan virker Nikon og Voigtländer objektivene med D7000? Har lest ett sted at de ikke har autofokus på D5000, men vet ikke om dette gjelder D7000? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Hvor mye ser du for det at dette skal koste? Er du rik kan du jo se på Nikon AF-s 24mm f/1,4. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Nikon 24/1.4 http://imaging.nikon...f_14g/index.htm Her er oversiktslista: http://imaging.nikon...tm#single-focal Endret 3. desember 2011 av Cerwell Lenke til kommentar
picatta Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Hvor mye ser du for det at dette skal koste? Er du rik kan du jo se på Nikon AF-s 24mm f/1,4. Hadde jeg bare vært såpass rik så, men 15.000,- er altfor mye. Tenkte maks 5000kr. Ser ut som beste alternativ da er 24mm 2.8. Har samme filterdiameter som 55mm som jeg har. 4mm har vel ikke så mye å si… Fungerer autofokusen på denne mot D7000? Endret 3. desember 2011 av picatta Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Jeg er desverre heller ikke så rik. D7000 har fokusmotor, så det skulle gi autofokus med alle AF-objektiver. Lenke til kommentar
picatta Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Til 24mm kan en kjøpe solblender. Kan en ved dette ha på filtre? På nettsiden står det oppgitt at den går ifra 20-60mm, men 60mm er vel litt for langt for å kunne ha nytte av en så liten solblender. Synd at Nikon ikke har noen billige 20-28mm med blender rundt 2.0. Får bli å spare til blits istedet. Ser at Sigma har en 24mm med blender 1.8, Sigma 24mm f/1.8. Som litt stor ut, noen som har erfaring med dette objektivet? Endret 3. desember 2011 av picatta Lenke til kommentar
picatta Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Ser faktisk at Nikon har laget et lyssterkt objektiv tidligere. Nikon 24mm f/2.0 AIS. Er litt bekymret mtp bokeh og bakgrunn. Av de bildene jeg har sett kan bakgrunnen fort bli rotete ved stor blender.Ellers virker objektivet supert for mitt bruk. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Det er nesten så du skulle vurdert en brukt D700 - så ville du fått større utvalg, og kunne ha gått etter litt videre og et trinn mer lyssvak optikk for samme utsnitt og DOF... Så en Samyang 35/1.4 blir som en 23/0.95 ville vært nå... Endret 4. desember 2011 av Trondster Lenke til kommentar
picatta Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Det er nesten så du skulle vurdert en brukt D700 - så ville du fått større utvalg, og kunne ha gått etter litt videre og et trinn mer lyssvak optikk for samme utsnitt og DOF... Så en Samyang 35/1.4 blir som en 23/0.95 ville vært nå... Fullformat hadde absolutt vært det beste, men har ikke økonomi til det i dag. Liker også størrelsen til D7000, er passe stort og lite. Er så lett å la kameraet bli liggende om det er for stort. Hmmm, virker spennende med Nikkor 24mm f/2.0 AIS. Lenke til kommentar
picatta Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Noen som vet forskjell på AI og AIS objektiver? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Sjekk her. Endret 4. desember 2011 av Må jeg? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 NAI (non-AI) manuell blender (kamera tom. F2 kan lese verdier) AI - manuell blenderindeks til hus via koplingen gjør disse annvendelig for de fleste digitale kamera (fra D200 og opp?) Varianter av AI AID Ombygd NAI til AI AIS Gir hurtigere info ved lukkertidsprioritering, men sies å være billigere bygd AIP AI med cpu (ettermontert?) gir blenderindeks, slik at disse kan benyttes av flere digitale kamera enn AI (som må programeres inn). Klippet ut fra denne tråden. Lenke til kommentar
picatta Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Sjekk her. NAI (non-AI) manuell blender (kamera tom. F2 kan lese verdier) AI - manuell blenderindeks til hus via koplingen gjør disse annvendelig for de fleste digitale kamera (fra D200 og opp?) Varianter av AI AID Ombygd NAI til AI AIS Gir hurtigere info ved lukkertidsprioritering, men sies å være billigere bygd AIP AI med cpu (ettermontert?) gir blenderindeks, slik at disse kan benyttes av flere digitale kamera enn AI (som må programeres inn). Klippet ut fra denne tråden. Takker for svar ッ Har lest mye om AI og AI-S men forstår ikke forskjellen, er det at AI-S kun gir raskere informasjon. Så det er ingen annen forskjell annet enn hastighet? Hva vil det egentlig si i praksis? Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Se her: http://www.cameraquest.com/aidaiais.htm "The current lineup of Nikon AF bodies makes NO distinctions between AI , AIS, or AI'd lenses in terms of features or metering options (the F4 did, but it's discontinued). " Ah, den hadde allerede blitt linket til ja. Sorry. Endret 4. desember 2011 av trygvan Lenke til kommentar
picatta Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Nå har jeg kommet ned til to objektiver, Nikkor 20mm f/2.8 og Nikkor 24mm f/2.0… Noen her som har erfaring med noen av dem? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Har ikke prøvd Nikkor 20/2,8 eller 24/3,5, men jeg har faktisk av alle ting en liten Voigtländer 20/3,5 SL-II. Det er en skikkelig perle! Den er utrolig (!) liten og veldig solid bygd. Veldig behagelig demping på fokusringen, og tydelige og bestemte klikk på blenderringen. Perspektivet den gir på crop-format (jeg bruker den på D7000) er veldig nyttig (tilsvarer 30mm på fullformat), noe jeg finner ideelt for generell bruk, akkopagnert av en Nikkor 105mm 2.5. Savner noe rundt 40-50mm når jeg bare har de to objektivene med meg, men jeg ser at du har en 55/1.2, så du er jo godt dekket der. Jeg har ikke testa den så veldig grundig på fullformat enda, da det eneste jeg har tilgjengelig av slikt for øyeblikket er en Nikon EM med noen ganske betydelige særegenheter (les:feil), men jeg har faktisk kjørt en rull Superia gjennom den med 20mm-en. Kan poste bilder etterpå for moro skyld, men de er preget av at jeg har prøvd å håndholde på sånn ca 1/2s, så det er ikke akkurat det beste materialet for å evaluere skarphet Planen min er forøvrig å kjøpr brukt D700 når D800 lanseres og prisene synker. Kan hende jeg selger unna litt zoomglugger for å finanisere det også. Voigtlanders SL-II-objektiver er forøvrig av en ganske morsom hybrid-type som kalles AI-P. Det er som AI-S, men med en chip som sender info til kameraet, så du drar nytte av alle lysmålingsfunksjoner og de former for AE du måtte ønske, også på billige modeller (som er litt morsomt, for D40 med 20/3,5 blir et flott kompaktkamera). Kompabiliteten med gamle kameraer er også på plass, så den hadde funka flott på feks F2 Jeg er ikke så pixelpeepete av meg, men den tekniske kvaliteten virker i alle fall strålende for meg -- den er optimal fra 5,6 til rundt 8, men 3,5 fungerer også aldeles strålende flott. Siden den er ekstremt liten og ganske rimelig, vil jeg anta at den sammenlignet med større og dyrere objektiver har visse imperfeksjoner, men for mitt bruk er størrelsen og vekten viktigere. Uansett, lite PS -- hvis du ikke har det allerede kan jeg anbefale å bruke mellomringer sammen med vide (~20mm) objektiver, det gir en helt enorm forstørrelse. Et sett med sånne gammeldagse Nikon K-ringer kombinert med Voigtländeren gir en nærgrense som er under 1cm foran frontelementet. Jeg må hoste opp noen bilder som viser hvordan det ser ut, det er veldig fancy EDIT: ser at du spurte om AF, det får man ikke med AI, AI-S, AI'd og AI-P. 20mm har så stor dybdeskarphet at jeg erfarer at det ikke er viktig. Registrerer også at du nevnte Sigma 30/1.4 i den første posten. Det er også en strålende glugge, men perspektivet er veldig annerledes enn 20mm. 20mm er vid, 30mm er normal. Jeg bruker dem gjerne om hverandre. Sigmaen er litt kjedelig i forhold til Voigtländeren, men perspektivet og lysstyrken gjør den jo veldig praktisk. Jeg finner som regel at 20mm er så vidt at det er lett å håndholde med nokså lange lukkertider, og D7000s gode egenskaper på høy ISO hjelper godt på. I de situasjonene hvor den blir for mørk, hadde også 2,8 vært for mørkt, så da må jeg gjerne uansett til med minst 2,0, men i de aller fleste tilfeller 1,4. Endret 5. desember 2011 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
ChristianAa Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Jeg ser at du ikke vil ha zoom... men må bare promotere Tokina 11-16 2.8, jeg liker den veldig godt, lyssterk og relativt lite fortegndende. Jeg bruker oppretting i DxO og får resultater jeg like. Ikke særlig dyr heller. Tokina har flere objektiv det kan være verdt å sjekke ut. Christian Lenke til kommentar
picatta Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 Jeg ser at du ikke vil ha zoom... men må bare promotere Tokina 11-16 2.8, jeg liker den veldig godt, lyssterk og relativt lite fortegndende. Jeg bruker oppretting i DxO og får resultater jeg like. Ikke særlig dyr heller. Tokina har flere objektiv det kan være verdt å sjekke ut. Christian Takker for promotering ッ Ser at det er ett mer marked for zoomlinser i dette området, men jeg ønsker meg fast objektiv av to grunner, 1. de er som oftest mindre og lettere 2. ved zoom er det så lett å heller fokusere på å zoome til riktig zoomvidde istedetfor å fokusere på utsnitt og komposisjon. Men Tokina er ett fint alternativ. Er bare 200g tyngre enn de faste jeg har sett på. Lenke til kommentar
picatta Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 Har ikke prøvd Nikkor 20/2,8 eller 24/3,5, men jeg har faktisk av alle ting en liten Voigtländer 20/3,5 SL-II. Det er en skikkelig perle! Den er utrolig (!) liten og veldig solid bygd. Veldig behagelig demping på fokusringen, og tydelige og bestemte klikk på blenderringen. Perspektivet den gir på crop-format (jeg bruker den på D7000) er veldig nyttig (tilsvarer 30mm på fullformat), noe jeg finner ideelt for generell bruk, akkopagnert av en Nikkor 105mm 2.5. Savner noe rundt 40-50mm når jeg bare har de to objektivene med meg, men jeg ser at du har en 55/1.2, så du er jo godt dekket der. Jeg har ikke testa den så veldig grundig på fullformat enda, da det eneste jeg har tilgjengelig av slikt for øyeblikket er en Nikon EM med noen ganske betydelige særegenheter (les:feil), men jeg har faktisk kjørt en rull Superia gjennom den med 20mm-en. Kan poste bilder etterpå for moro skyld, men de er preget av at jeg har prøvd å håndholde på sånn ca 1/2s, så det er ikke akkurat det beste materialet for å evaluere skarphet Planen min er forøvrig å kjøpr brukt D700 når D800 lanseres og prisene synker. Kan hende jeg selger unna litt zoomglugger for å finanisere det også. Voigtlanders SL-II-objektiver er forøvrig av en ganske morsom hybrid-type som kalles AI-P. Det er som AI-S, men med en chip som sender info til kameraet, så du drar nytte av alle lysmålingsfunksjoner og de former for AE du måtte ønske, også på billige modeller (som er litt morsomt, for D40 med 20/3,5 blir et flott kompaktkamera). Kompabiliteten med gamle kameraer er også på plass, så den hadde funka flott på feks F2 Jeg er ikke så pixelpeepete av meg, men den tekniske kvaliteten virker i alle fall strålende for meg -- den er optimal fra 5,6 til rundt 8, men 3,5 fungerer også aldeles strålende flott. Siden den er ekstremt liten og ganske rimelig, vil jeg anta at den sammenlignet med større og dyrere objektiver har visse imperfeksjoner, men for mitt bruk er størrelsen og vekten viktigere. Uansett, lite PS -- hvis du ikke har det allerede kan jeg anbefale å bruke mellomringer sammen med vide (~20mm) objektiver, det gir en helt enorm forstørrelse. Et sett med sånne gammeldagse Nikon K-ringer kombinert med Voigtländeren gir en nærgrense som er under 1cm foran frontelementet. Jeg må hoste opp noen bilder som viser hvordan det ser ut, det er veldig fancy EDIT: ser at du spurte om AF, det får man ikke med AI, AI-S, AI'd og AI-P. 20mm har så stor dybdeskarphet at jeg erfarer at det ikke er viktig. Registrerer også at du nevnte Sigma 30/1.4 i den første posten. Det er også en strålende glugge, men perspektivet er veldig annerledes enn 20mm. 20mm er vid, 30mm er normal. Jeg bruker dem gjerne om hverandre. Sigmaen er litt kjedelig i forhold til Voigtländeren, men perspektivet og lysstyrken gjør den jo veldig praktisk. Jeg finner som regel at 20mm er så vidt at det er lett å håndholde med nokså lange lukkertider, og D7000s gode egenskaper på høy ISO hjelper godt på. I de situasjonene hvor den blir for mørk, hadde også 2,8 vært for mørkt, så da må jeg gjerne uansett til med minst 2,0, men i de aller fleste tilfeller 1,4. Du må hoste opp dem bildene ja, hadde vært spennende å sett. Autofokus er ikke viktig for meg nei, er mulig jeg formulerte meg litt feil der. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Jeg ser at ingen har nevnt AF-S 35mm f/1.8. Mye optikk for pengene; men muligens ikke vid nok? Sigma har jo en 20mm og 24mm - sistnevnte i f/1.8; husker ikke hva den første er på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå