Gå til innhold

Digital Photo Professional (Unsharp Mask)

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp! Jeg kan ikke finne Unsharp Mask (oppskarping) i mitt Canon DPP program. Har sett igjennom programet flere ganger uten å finne det. Det kan nok være noe som jeg overser. Nå antar jeg at det ikke er den spaken som en stiller skarpheten med. Datakyndig er jeg ikke, så det kan godt være at jeg tar feil. Hvis noen kan hjelpe meg, setter jeg stor pris på det. På forhånd Tusen takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til info. Jeg har klart å oppdatere den ene maskinen en acer til DPP 3.9.2 . Unsharp Mask er oppe og fyngerer nå, det var en oppdatering som måtte til, Takk.

Mac minien som jeg pleier å bruke,den klarer jeg ikke å oppdatere. finner DPP 3.9.2 for mac og laster det ned, men klarer ikke å installere det.

Lenke til kommentar

Til info. Jeg har klart å oppdatere den ene maskinen en acer til DPP 3.9.2 . Unsharp Mask er oppe og fyngerer nå, det var en oppdatering som måtte til, Takk.

Mac minien som jeg pleier å bruke,den klarer jeg ikke å oppdatere. finner DPP 3.9.2 for mac og laster det ned, men klarer ikke å installere det.

Min versjon er 3.10.1.0 (pc). Angående mac vet jeg at endel har hatt problemer med oppgradring dersom det ikke gjøres nøyaktig slik eplegudene har bestemt at du (aller nådigst) får oppgradere 3. parts software.

Angående unsharpen mask og filer fra 7D så vil du der finne ut at du kan trå til ganske mye før du går over grensene, og antagelig vil du i starten få en viss bakoversveis når du ser trolldommen som skjer med detaljene. Vær obs på at standard er satt altfor lavt for filene fra 7D - særlig nedre parameter påvirker mye (dras nedover i tall, typisk 2-3 kan være effektivt, de 2 andre ofte begge rundt 7-8). Men juster først generell skarphet (altså før unsharpen mask) som ofte kan fint ligge i området 7 eller 8.

Støyfjerningsfunksjonen er og forbedret i de siste utgavene, og funker etter min mening meget godt - særlig i kombinasjon med unsharpen mask brukt på korrekt måte etterpå.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar

og antagelig vil du i starten få en viss bakoversveis når du ser trolldommen som skjer med detaljene.

Tor

Tor du som bruker DPP fast, hva med og lage en enkel guide for oss noviser :)

Jeg har dessverre ikke tid til en slik sak pr nå, men DPP er svært enkel å sette seg inn i, man finner kjapt logikken i det åpne landskapet. Men om det er enkelt i bruk, er det en meget bra råfilbehandler for Canonfiler, antagelig den beste etter min vurdering. Man får den som kjent med gratis når man kjøper kamera, og DPP dekker utmerket de aller fleste hobbyfotografers behov. Så man behøver slettes ikke kjøpe en 3.parts programvare som uansett ikke vil gjøre en bedre jobb med Canons råfiler enn DPP gjør, snarere motsatt.

Ellers er det nok slik at de fleste bruker sine personlige preferanser for hvordan man behandler råfilene, men kort er min rekkefølge i de fleste tilfellene omtrent som her:

1. Foreta korreksjoner av objektivfeil (mange Canonobjektiver ligger inne i programmet).

2. Støybehandling.

3. Justere skarphet - både generell og på detaljnivå som nevnt i kommentaren over.

4. Kontrast (normalt er pluss 1-2 nok - overdriver man der må man ned på skarpheten etterpå).

5. Lys-justering (generell/hoved)

6. Høylys (som ikke uvanlig bør på minussiden)

7. Lys i skygger, som ofte justeres til plusstall 1-3.

8. Fargetoner (generell tone + saturation) Her blir det svært ofte inviduelle preferanser.

Det hele er kjapt gjort og som nevnt oversiktelig, og alle justeringer skjer selvsagt i sanntid i bildet.

I tillegg ligger det inne muligheter for Canons oppsett på forskjellige hvitbalanser samt bildestiler.

Man kan zoome inn i bildet for mer detaljer, noe som er ofte en nødvendighet i oppskarpingsprosessen.

I tillegg finnes det endel verktøy i linja øverst i programmet, og det hele er enkelt å forstå. Man kan og lagre forskjellige oppsett dersom man ønsker.

Tor

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vil bare legge til for DPP brukere å huske og trykke på RGB tab'n av og til.

Da åpner deg seg et helt ekstra menysystem for justeringer. Faktisk flere muligheter en under RAW tab'n som er default.

Tja - etter min mening egentlig ikke hvis man bruker sRGB, da blir det helst dobbelt opp og unødvendig. Man bør og absolutt unngå å skarpe opp i RGB i tillegg til i RAW for da blir det overskarping med en gang. Velger man det utradisjonelle å skarpe opp i RGB fremfor i RAW blir resultatene ikke like bra siden RGB ikke har unsharpen mask.

Men for all del, noen bruker sikkert andre fremgangsmåter enn jeg gjør, man velger det som man føler gir ønsket resultat til slutt.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja - etter min mening egentlig ikke hvis man bruker sRGB, da blir det helst dobbelt opp og unødvendig. Man bør og absolutt unngå å skarpe opp i RGB i tillegg til i RAW for da blir det overskarping med en gang. Velger man det utradisjonelle å skarpe opp i RGB fremfor i RAW blir resultatene ikke like bra siden RGB ikke har unsharpen mask.

Jeg vil si at RGB fanen inneholder en del gode verktøy (f.eks. kurveverktøyet) som er nyttig enten man bruker sRGB eller ikke. Mitt største problem med DPP var at kontrollene på første faneblad er rimelig grove.

Men er enig i at man kun skarper opp et sted.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...