Gå til innhold

Excel spørsmål

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg spør her siden jeg ikke klarte å finne så lett frem i selve Excel:

Jeg har en kolonne med ca 5000 celler. Denne inneholder måledata. Alle måledata som er utenfor et visst måleområde (0,001-10) skal betraktes som feilmålinger og slettes. De feile verdiene skal altså "filtreres ut" og erstattes med en tom celle. Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du bare skal filtrere bort rader innenfor de gitte verdiene kan du bruke Autofilter og sette Min/Max verdier for hva som skal vises.

Ønsker å beholde linjene og bare skal "blanke" cellen (ikke fjerne innholdet!) kan du bruke en betinget formatering som gjør cellefargen/skriftfargen = bakgrunnsfargen for verdier innenfor deine min/max verdier.

Om du også vil fjerne verdien i cellen, og denne ikke allerede er en formel men en faktisk verdi, forslår jeg at du heller lager en ekstra kolonne med en "if" formel som bare viser verdier fra referansecellen/kolonnen dersom de tilfredstiller min/max verdiene. Deretter kan du ev. skjule kolonnen som inneholder alle verdiene.

Lenke til kommentar

Gjør som sagt over og lag en ny kolonner der du setter inn følgende formel :

=HVIS(OG(A1>=0,001; A1<=10);A1;0)

Forutsetter her at datene dine ligger i kolonne A. Formelen tester her at

verdien legger mellom øvere og nedre grense. Gjør den det teturnerer den verdien av kolonne a, hvis ikke legger den inn 0.

Hvis du ønsker å legge inn en blang verdi benytter du "" istedet for 0.

Yoda

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...