Gå til innhold

PCIe16x kort i PCIe8x port? (Dell PowerEdge T310)

Stagga89

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

I går fikk jeg en Dell PowerEdge T310 som skulle skrotes på grunn av en liten bulk i kabinettet.

Denne har jeg lagt inn Win7Ult. på og har tenkt å bruke den som hjemmepc/litt spilling.

Fra før av sto det et Nvidia Quadro NVS 295 og dette har jeg tenkt å bytte ut med et bedre skjermkort som kan brukes til litt spilling.

Så til hovedspørsmål: den porten Quadro-kortet står i er en 8x port(se bilde i spoiler), går det an å bruke et helt vanlig 16x kort her?

Har 2x400W PSU, men jeg tror ikke det går an å kjøre de paralellt (de står nå som redundant hotswap), er det noen begrensninger på hvilke kort jeg kan sette i?

oppfølgingsspørsmål:

har også et lite plassproblem(bilde i spoiler) det som er plassert over quadrokortet i dag er en RAID kontroller som jeg må ha, men kan jeg flytte den til plassen under skjermkortet uten problemer?

Takk for all hjelp dere kan komme med :)

post-191504-0-08024300-1322947024_thumb.jpg dagens oppsett

post-191504-0-57277000-1322947080_thumb.jpg uten skjermkort (kun RAID kontroller)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går helt fint å bruke et vanlig skjermkort i et 8x pci express port.

Du mister ca 1-2% ytelse som ikke er merkbart.

Helt ned til 4x så mister du ikke mer en 5% ytelse.

Ang PSU så er det vel gjort slik at dem starter samtidig når du trykker på powerknappen ?

Viss ja så går dette helt fint. Da kobler du feks den ene av dem til skjermkortet å den andre tar seg av hk og cpu o.l :)

Lenke til kommentar

*snipp*

Takk for kjapt svar :)

innser nå at jeg er litt mer noob på dette enn jeg trodde. PSUen min ser nok ut til å oppføre seg som en 1X400W med en backup i tilfelle den andre svikter (dette er jo egentlig en servermaskin tross alt)

i tillegg finner jeg ikke noe logisk støpsel som er ledig til å koble på et skjermkort, kanskje jeg er begrenset til et kort som får nok effekt fra PCIe-porten?

PS: noen formening om jeg kan flytte RAID-kontrolleren ned til porten under skjermkortet(porten er like stor som den den står i nå)?

Se bilde av PSU under:

post-191504-0-07935800-1322949298_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du kan ikke plugge ett x16 kort i den x8 porten du har der...

Årsak? Det vil IKKE passe, en 8x fysisk vil ikke kunne ta ett x16 kort når den IKKE er åpen i bakkant.

Men du har en x16 på toppen så bruk den, når det gjelder PCI-E og andre enheter, så er PCI Express PCI Express, det vil si at du kan plugge hva pokkern du vil inn i uansett port på hovedkortet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...