GGB.PaD Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Hei folkens. Har tenkt å kjøpe en del PCer for gaming, men desverre er jeg ikke en PC-guru. Derfor trenger jeg hjelp av godtfolket her! Jeg vil at PC-ene skal vare i ca. 2-3 før de må oppdateres (jeg forstår at RAM, grafikk kort og kanskje PCU er begrenset tid på)... derfor vil jeg at mesteparten av budsjettet skal gå til mer "tidløse" komponenter (som kabinett, PSU, vifter, hovedkort). Budsjettet er mellom 8 - 9'000 kr, og skal i hovedsak brukes til gaming. Jeg vil helst ikke overklokke. HDD kan være både SSD eller den "gamle" typen, men husk på prisen; jeg vil installere en del spill på den så det vil være behov for en del plass (kanskje 1-2T pr PC). (Kanskje SSD kan være kun for OS, mens 'vanlig' disk kan være for spill? Hmm.) Hadde gjerne gjort dette om til en "konkurranse"; men det blir vanskelig å velge EN oppbygging. Men om jeg velger å ta din PC som utgangspunkt, så kan vi sikkert ordne noe Takk for hjelpen! Endret 3. desember 2011 av Padden Lenke til kommentar
GGB.PaD Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 Mer info: Dette skal kjøpes rundt i februar, så om dere har peiling på det som kommer rundt i januar så kan dere gjerne ta det med! Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) måtte bare spørre først: skal du kjøpe flere like PCer til 9K hver? ----------------------------------------------------------------------------------------- Edit: nå har jeg lagt til et forslag i bildet her: ett problem med å lage et oppsett for noe som skal kjøpes om 2 måneder er at prisene garantert kommer til å endre seg (spesielt siden det er noen ting på juletilbud nå) men jeg kan jo si litt om delene da hovedkortet er av god kvalitet, og støtter fremtidens skjermkort og neste generasjon prosessorer fra intel, da mener jeg at det støtter PCI express 3.0 og har støtte for ivy bridge fra intel som kommer rundt April-mai SSDen er den mest stabile på markedet i dag, og treg er den heller ikke kabinettet er av fineste kvalitet og er omtrent lydløst på grunn av lydisoleringen, det har også ganske god lufting prosessoren er det beste du kan få for gaming pr. dags dato. Edit 2: var glemsk nok til å glemme optisk drev, det koster 200kr i tillegg glemte jeg å skrive om grafikkort, AMD kommer med 7800 serien sin nyåret en gang, starten av februar kanskje. det var satt av 1500kr til dette. jeg ble "EID" av Arni90... Endret 3. desember 2011 av olestokk 1 Lenke til kommentar
GGB.PaD Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 måtte bare spørre først: skal du kjøpe flere like PCer til 9K hver? Det er riktig tusen takk for forslaget! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Med tanke på de latterlig høye HDD-prisene nå tviler jeg på at det er en god investering å legge inn mer enn 1TB (1200++ kr) HDD på disse. Da tenker jeg sånn ca på prisene: 1400 i5-2320 0800 Hovedkort, H67 0700 PSU på 650W 0800 Kabinett 0800 SSD 1200 HDD 0350 RAM 2500 Skjermkort For et bygg som kan vare så lenge som 3 år skulle du ideelt hatt et skjermkort av neste generasjon, problemet er at disse kortene lanseres i januar og da er det kun et kort til ~3500 kr som kommer ut. Det som kan skje er at prisene går litt ned for de svakere kortene, men du får mest sannsynlig ikke nok ytelse til å vare 3 hele år med god gaming-ytelse uten å stille lavere krav til oppløsning rundt 1280x720. 1 Lenke til kommentar
GGB.PaD Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) For et bygg som kan vare så lenge som 3 år skulle du ideelt hatt et skjermkort av neste generasjon, problemet er at disse kortene lanseres i januar og da er det kun et kort til ~3500 kr som kommer ut. Det som kan skje er at prisene går litt ned for de svakere kortene, men du får mest sannsynlig ikke nok ytelse til å vare 3 hele år med god gaming-ytelse uten å stille lavere krav til oppløsning rundt 1280x720. Da er det gunstig å ha et relativt "rimelig" kort som kan byttes om 2 år. Uansett så er vel 1280x720 ikke så dårlig oppløsning? Endret 3. desember 2011 av Padden Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Da er det gunstig å ha et relativt "rimelig" kort som kan byttes om 2 år. Uansett så er vel 1280x720 ikke så dårlig oppløsning? Standard i dag er 1920x1080, 1080p er 2.25x større enn 720p som resulterer i en halvering av ytelse på 1080p, og det ser betydelig dårligere ut i 720p. Et rimelig kort som HD 6870 er definitivt det beste kjøpet du kan gjøre i dag, og det er ikke så skrekkelig mye dårligere (rundt 80%) enn det du får til 2500 til tross for at prisen er nesten halvert. Saken er helt enkelt at det vil komme ut spill i 2013 og 2014 som vil være i stand til å knekke de heftigste SLI-oppsettene i dag uten problemer. 2 Lenke til kommentar
GGB.PaD Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Da er det gunstig å ha et relativt "rimelig" kort som kan byttes om 2 år. Uansett så er vel 1280x720 ikke så dårlig oppløsning? Standard i dag er 1920x1080, 1080p er 2.25x større enn 720p som resulterer i en halvering av ytelse på 1080p, og det ser betydelig dårligere ut i 720p. Et rimelig kort som HD 6870 er definitivt det beste kjøpet du kan gjøre i dag, og det er ikke så skrekkelig mye dårligere (rundt 80%) enn det du får til 2500 til tross for at prisen er nesten halvert. Saken er helt enkelt at det vil komme ut spill i 2013 og 2014 som vil være i stand til å knekke de heftigste SLI-oppsettene i dag uten problemer. Takk for dette her. Jeg leser gjennom guidene dine også, takk for hjelpen. var glemsk nok til å glemme optisk drev, det koster 200kr i tillegg glemte jeg å skrive om grafikkort, AMD kommer med 7800 serien sin nyåret en gang, starten av februar kanskje. det var satt av 1500kr til dette. jeg ble "EID" av Arni90... Ble ikke eid, bare "rettet". Hehe, jo flere innlegg jo bedre. Endret 3. desember 2011 av Padden Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Da er det gunstig å ha et relativt "rimelig" kort som kan byttes om 2 år. Uansett så er vel 1280x720 ikke så dårlig oppløsning? Standard i dag er 1920x1080, 1080p er 2.25x større enn 720p som resulterer i en halvering av ytelse på 1080p, og det ser betydelig dårligere ut i 720p. Et rimelig kort som HD 6870 er definitivt det beste kjøpet du kan gjøre i dag, og det er ikke så skrekkelig mye dårligere (rundt 80%) enn det du får til 2500 til tross for at prisen er nesten halvert. Saken er helt enkelt at det vil komme ut spill i 2013 og 2014 som vil være i stand til å knekke de heftigste SLI-oppsettene i dag uten problemer. I dag er "mest bang for the buck" noe ala Nvidia Geforce 560 ti, eller ATI's Radeon 6950. (Godt mulig folk er uenige her). "Quick fix" oppgradering om 1-2 år kan da være å oppgradere halvparten av pc-poolen med nye "mest for pengene" skjermkort, mens resten får de skjermkortene som byttes ut - i SLI/Crossfire oppsett. Og som Arni90 skriver, du kommer sannsynligvis ikke til å kunne kjøre full spiker på grafikken i alle spill, men hvis du firer litt på kravene skal du ikke se bort i fra å kunne kjøre det meste på en blanding mellom medium og high settings. Hvor mange PC'er er det snakk om i realiteten? 1 Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Du nevner kjøp av flere PCer, er det da å forstå at de skal brukes som noen form for compo-PCer? Lenke til kommentar
GGB.PaD Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Du nevner kjøp av flere PCer, er det da å forstå at de skal brukes som noen form for compo-PCer? Forstår dere blir nysgjerrig. Vel, har et prosjekt i gang hvor jeg vil lage et sted for gamere å henge, så vil trenge en del PC-er for det. Konsoller blir også på sin plass. Uansett, så vil jeg ikke markedsføre pga forum-regler, men jeg vil gjerne ha hjelp/ input fra dere så jeg kan få et bra produkt frem. Om det er noen som er skilled i IT/programmer som vil ha innblikk og vil hjelpe til med dette her så er det bare å sende PM... selvom det ikke blir mye å gjøre før januar/februar så kan vi få i gang en dialog Endret 4. desember 2011 av Padden Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 (endret) Grunnen til at jeg spør er at ytterst få av de av oss som spiller spill kompetitivt som bruker andre innstillinger enn det som gir best sikt, flest fordeler etc. I de fleste tilfeller vil det si lavest på mer eller mindre alt, aka ikke store utfordringene for et skjermkort. Avhengig av hva dere er ute etter å drive, så forandrer prioriteringen av hardware seg. Dersom dere vil kjøre konkurranser i Quake, CS eller lignende så er det viktigere for de som spiller at de klarer å kjøre 120 FPS på en 120Hz skjerm enn at de kan kjøre alt på fult med 50 fps eller lignende. Dersom det er meningen at folk bare skal komme å spille uten mål og mening, så sitter du igjen med mer normale prioriteringer. Endret 4. desember 2011 av SWAT dude... Lenke til kommentar
GGB.PaD Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Grunnen til at jeg spør er at ytterst få av de av oss som spiller spill kompetitivt som bruker andre innstillinger enn det som gir best sikt, flest fordeler etc. I de fleste tilfeller vil det si lavest på mer eller mindre alt, aka ikke store utfordringene for et skjermkort. Avhengig av hva dere er ute etter å drive, så forandrer prioriteringen av hardware seg. Dersom dere vil kjøre konkurranser i Quake, CS eller lignende så er det viktigere for de som spiller at de klarer å kjøre 120 FPS på en 120Hz skjerm enn at de kan kjøre alt på fult med 50 fps eller lignende. Dersom det er meningen at folk bare skal komme å spille uten mål og mening, så sitter du igjen med mer normale prioriteringer. Har satt meg inn i hva folk "ønsker" sånn sett, og å ha greie maskiner er en grunn til at folk velger å gå ut av huset og inn i et annet lokale for å game. Blir noe a la Cyberzone som var i Oslo for noen år tilbake. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Grunnen til at jeg spør er at ytterst få av de av oss som spiller spill kompetitivt som bruker andre innstillinger enn det som gir best sikt, flest fordeler etc. I de fleste tilfeller vil det si lavest på mer eller mindre alt, aka ikke store utfordringene for et skjermkort. Avhengig av hva dere er ute etter å drive, så forandrer prioriteringen av hardware seg. Dersom dere vil kjøre konkurranser i Quake, CS eller lignende så er det viktigere for de som spiller at de klarer å kjøre 120 FPS på en 120Hz skjerm enn at de kan kjøre alt på fult med 50 fps eller lignende. Dersom det er meningen at folk bare skal komme å spille uten mål og mening, så sitter du igjen med mer normale prioriteringer. Har satt meg inn i hva folk "ønsker" sånn sett, og å ha greie maskiner er en grunn til at folk velger å gå ut av huset og inn i et annet lokale for å game. Blir noe a la Cyberzone som var i Oslo for noen år tilbake. kanskje litt off topic men tørr jeg spørre hvor? Lenke til kommentar
GGB.PaD Skrevet 4. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2011 Jeg tør såvidt svare. Planlegger i første omgang å få det i gang i Oslo. Så ser jeg på respons og ser ikke vekk ifra at det kan poppe opp lokaler rundt om i Norge. Vi kan jo ikke la svenskene være mer pro enn oss. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Husk å ta kontakt med flere nettbutikker for rabatt når du skal handle stort. Kanskje ikke mye å spare pr. PC, men hvis du skal ha 10-15 stk... Lenke til kommentar
GGB.PaD Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 Jepp! Takk for tipset, og takk for interessen folkens. Tar gjerne imot flere PC-bygg som kan fungere bra. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Ærlig talt ville jeg ha revurdert behovet mitt om jeg var deg. Harddisker koster akkurat nå uakseptabelt mye til å kjøpe i hopeantall. Å punge ut gjerne 5000 kroner for 5 harddisker som før ville ha kostet deg 1500 kroner blir for drøyt i mine øyne.Om du kan vente et år, så gjør det. Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 http://www.lefdal.com/product/data/harddisk/SG2TBINTBAR/seagate-2-tb-intern-harddisk Her har du en harddisk som kanskje kan være interessant. Selv om lesehastigheten er litt lav så får du mye for pengene i forhold til minne. Legg ved en SSD disk på et par gb så skal det gå lekende lett (tror jeg) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå