Gå til innhold

Ta elektroutdanning som godt voksen - er det mulig?


ostenxx

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er svært interessert i å undersøke muligheten for å ta yrkesrettet utdanning som elektriker som voksen. For øyeblikket er jeg 27 år gammel og har i en periode på to år jobbet som sykepleier.

 

Kort og greit kan jeg oppsummere mitt utdanningsløp med at jeg mellom 2000 - 2003 gikk gymnaset med fokus på allmennfag (matte --> i sin tid 2 & 3MX, fysikk og biologi), deretter "sølte" jeg bort 2 år på biologistudier ved universitetet før jeg fant ut at dette ikke var veien å gå. Ellers har jeg tilbrakt ett år i forsvaret for så å ta sykepleierutdanningen. Sistnevnte utdanning tok jeg mest av alt som følge av mangel på andre idêer til hva jeg skulle studere. Sykepleien er en anvennelig utdanning som gir mye frihet i yrkeslivet samt god tilgang på jobb hvor enn det måtte være.

 

Men jeg har følelsen av at jeg ikke brenner for å jobbe videre som sykepleier resten av yrkeslivet og har derfor sett på mange alternativer. Det jeg synes virker mest interessant er yrkesrettet utdanning som elektriker. Men dette er jo en egen retning på videregående, og jeg har IKKE lyst til å sette meg på skolebenken igjen med tanke på at jeg nå er blitt godt integrert i voksenlivet. :!:

 

Så derfor spør jeg dere der ute om det finnes andre veier å gå for å ta elektro? Kan jeg ta fagene som privatist? Er det mange fag jeg må ta igjen mtp. at jeg har allmennfag fra før?

 

Kjekt om noen opplyste kan hjelpe meg litt på vei her.

 

Mvh. ostenxx

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg er svært interessert i å undersøke muligheten for å ta yrkesrettet utdanning som elektriker som voksen. For øyeblikket er jeg 27 år gammel og har i en periode på to år jobbet som sykepleier.

 

Kort og greit kan jeg oppsummere mitt utdanningsløp med at jeg mellom 2000 - 2003 gikk gymnaset med fokus på allmennfag (matte --> i sin tid 2 & 3MX, fysikk og biologi), deretter "sølte" jeg bort 2 år på biologistudier ved universitetet før jeg fant ut at dette ikke var veien å gå. Ellers har jeg tilbrakt ett år i forsvaret for så å ta sykepleierutdanningen. Sistnevnte utdanning tok jeg mest av alt som følge av mangel på andre idêer til hva jeg skulle studere. Sykepleien er en anvennelig utdanning som gir mye frihet i yrkeslivet samt god tilgang på jobb hvorenn det måtte være.

 

Men jeg har følelsen av at jeg ikke brenner for å jobbe videre som sykepleier resten av yrkeslivet og har derfor sett på mange alternativer. Det jeg synes virker mest interessant er yrkesrettet utdanning som elektriker. Men dette er jo en egen retning på videregående, og jeg har IKKE lyst til å sette meg på skolebenken igjen med tanke på at jeg nå er blitt godt integrert i voksenlivet. laugh.gif

 

Så derfor spør jeg dere der ute om det finnes andre veier å gå for å ta elektro? Kan jeg ta fagene som privatist? Er det mange fag jeg må ta igjen mtp. at jeg har allmennfag fra før?

 

Kjekt om noen opplyste kan hjelpe meg litt på vei her.

 

Mvh. ostenxx

 

Ja det må vel være mulig.Jeg tok mine utdanninger 31 år gammel(3 fagbrev)Ville kontaktet Opplæringsnemda i fylket der du bor,og de finner du oss/på Fylkeskontoret.

Jeg hadde praksisen,og gikk da på Grimstad tekniske fagskole 2 ganger i uken i 6mnd.For å rekke pensumet for det minst 6åren skolen ville ha tatt.Paragraf 12 mener jeg det het,og vi var en 20-25 stk;)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er svært interessert i å undersøke muligheten for å ta yrkesrettet utdanning som elektriker som voksen. For øyeblikket er jeg 27 år gammel og har i en periode på to år jobbet som sykepleier.

 

Kort og greit kan jeg oppsummere mitt utdanningsløp med at jeg mellom 2000 - 2003 gikk gymnaset med fokus på allmennfag (matte --> i sin tid 2 & 3MX, fysikk og biologi), deretter "sølte" jeg bort 2 år på biologistudier ved universitetet før jeg fant ut at dette ikke var veien å gå. Ellers har jeg tilbrakt ett år i forsvaret for så å ta sykepleierutdanningen. Sistnevnte utdanning tok jeg mest av alt som følge av mangel på andre idêer til hva jeg skulle studere. Sykepleien er en anvennelig utdanning som gir mye frihet i yrkeslivet samt god tilgang på jobb hvorenn det måtte være.

 

Men jeg har følelsen av at jeg ikke brenner for å jobbe videre som sykepleier resten av yrkeslivet og har derfor sett på mange alternativer. Det jeg synes virker mest interessant er yrkesrettet utdanning som elektriker. Men dette er jo en egen retning på videregående, og jeg har IKKE lyst til å sette meg på skolebenken igjen med tanke på at jeg nå er blitt godt integrert i voksenlivet. laugh.gif

 

Så derfor spør jeg dere der ute om det finnes andre veier å gå for å ta elektro? Kan jeg ta fagene som privatist? Er det mange fag jeg må ta igjen mtp. at jeg har allmennfag fra før?

 

Kjekt om noen opplyste kan hjelpe meg litt på vei her.

 

Mvh. ostenxx

 

Ja det må vel være mulig.Jeg tok mine utdanninger 31 år gammel(3 fagbrev)Ville kontaktet Opplæringsnemda i fylket der du bor,og de finner du oss/på Fylkeskontoret.

Jeg hadde praksisen,og gikk da på Grimstad tekniske fagskole 2 ganger i uken i 6mnd.For å rekke pensumet for det minst 6åren skolen ville ha tatt.Paragraf 12 mener jeg det het,og vi var en 20-25 stk;)

 

Godt å høre at det er flere som har vært "i samme bås" og som har fått gjort tiltak. Jeg tenker jeg tar noen telefoner til uken for å undersøke mulighetene jeg har. Noen mener selvfølgelig at jeg burde vurdere et nytt høgskole - eller universitetsstudie, men jeg har lært meg såpass å kjenne de senere årene at jeg er en praktiker av natur.

 

Håper jeg får til en ordning slik at jeg kan ta utdanningen og bygge videre på den i fremtiden. Jeg trenger den utfordringen.

 

Forøvrig kjekt med videre innspill og tips! :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk også allmen på vgs, men fant ut i en alder av 21 at jeg ville skaffe meg et fagbrev, eller jobbe med noe praktisk. Fikk læreplass i et mekanisk verksted, med utgangspunkt i 3,5 år som lærlng før jeg kunne ta fagbrev i maskinfag. Normalt er det 4 år som lærling om man ikke går yrkesfag på vgs, men siden jeg hadde allmen fikk jeg 6mnd rabatt på læretiden, derav læretid på 3,5år.

 

Etter 4mnd som lærling tok jeg en tverrfaglig eksamen sammen med bla. praksiskandidater og andre i min situasjon, noe som førte til at læretiden ble redusert ned til 2år fra den eksamen var bestått. Jeg jobbet videre som lærling i 2år og tok tilslutt fagprøven. 2år 4mnd fra start til slutt. Nå bygger jeg på fagbrevet med ingeniørutdanning :)

 

Det er nok mange veier som leder til å jobbe som elektriker, men målet er jo å finne den raskeste og mest lønnsomme. 2,5år på lærlinglønn er ikke akkurat gøy som 21-23åring, og garantert ikke noe bedre jo gamlere man er, men det koster å skifte yrke uansett.

 

En annen mulighet er å få jobb som "hjelpearbeider" i et elektrikerfirma, men jeg er litt usikker på hvordan det er med godkjenning av arbeidet som du gjør da det er en del regelverk ang. installering av elektriske anlegg mtp. at div. skal være montert av godkjent installatør etc. Uansett, da kan du jobbe med helt ok lønn i 5 år for så å ta fagbrev på grunnlag av din praksis i faget uten å leve på lærlinglønn.

 

Opplæringskontoret har sikkert en del oppdatert informasjon om dette siden jeg gjorde dette under reform 94, nå er det jo Kunnskapsløftet som gjelder og kanskje er det er kommet noen nye muligheter/veier å gå.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg mistet innlegget, men jeg har restaurert det.

 

Det er fullt mulig for deg å droppe yrkesutdanningen og søke læreplass hos et elektrofirma, men du er ikke attraktiv fordi du må være lærling i 4 år, og firmaet får ikke tilskuddet fra fylkeskommunen ved å ta deg inn.

 

Så jeg vil heller foreslå dette;

 

Du kan ta Elektrofag VG1 og Elenergi VG2 hos NKI Nettstudier. Da får du dekket all teoretisk opplæring, men du får ikke praktisk opplæring.

 

Du kan skaffe deg praktisk opplæring ved å ringe til elektrofirmaer og spørre om å få utplassering i ett par uker. Når du har fått deg ett par utplasseringer da har du lært deg tilstrekkelig praktisk kunnskap slik at du kan da melde deg opp på privatisteksamen i fagene Her. Jeg minner om at alt dette koster penger.

 

Når du har fullført dette da stiller du sterkt, og arbeidserfaringen din fyller opp det manglende statstilskuddet som bedriften får fra fylkeskommunen.

 

Er du ordentlig heldig, så kan du faktisk få læreplass etter at du har fullført noen utplasseringer, dersom bedriften blir imponert av din innsats, hvis du står på og viser initiativ.

 

De allmennfagene kan du ta fritak i, fordi du har allerede fått dem på gymnaset nær millennium. Bare hør med NKI og du får da kursene enda billigere. Kursene inkluderer alle lærebøker osv. De er også lånekassegodkjente, noe som betyr at du har rett på stipend.

 

Dette er en av dine beste sjanser, siden du ikke har lyst til å begynne på VG1 med 16åringer når du selv er 27år gammel.

Lenke til kommentar

Jeg mistet innlegget, men jeg har restaurert det.

 

Det er fullt mulig for deg å droppe yrkesutdanningen og søke læreplass hos et elektrofirma, men du er ikke attraktiv fordi du må være lærling i 4 år, og firmaet får ikke tilskuddet fra fylkeskommunen ved å ta deg inn.

 

Så jeg vil heller foreslå dette;

 

Du kan ta Elektrofag VG1 og Elenergi VG2 hos NKI Nettstudier. Da får du dekket all teoretisk opplæring, men du får ikke praktisk opplæring.

 

Du kan skaffe deg praktisk opplæring ved å ringe til elektrofirmaer og spørre om å få utplassering i ett par uker. Når du har fått deg ett par utplasseringer da har du lært deg tilstrekkelig praktisk kunnskap slik at du kan da melde deg opp på privatisteksamen i fagene Her. Jeg minner om at alt dette koster penger.

 

Når du har fullført dette da stiller du sterkt, og arbeidserfaringen din fyller opp det manglende statstilskuddet som bedriften får fra fylkeskommunen.

 

Er du ordentlig heldig, så kan du faktisk få læreplass etter at du har fullført noen utplasseringer, dersom bedriften blir imponert av din innsats, hvis du står på og viser initiativ.

 

De allmennfagene kan du ta fritak i, fordi du har allerede fått dem på gymnaset nær millennium. Bare hør med NKI og du får da kursene enda billigere. Kursene inkluderer alle lærebøker osv. De er også lånekassegodkjente, noe som betyr at du har rett på stipend.

 

Dette er en av dine beste sjanser, siden du ikke har lyst til å begynne på VG1 med 16åringer når du selv er 27år gammel.

 

Jeg er elektriker og kan avkrefte dine påstander Tricell. Markedet i dag, iallefall på elektrosiden for større selskaper, skriker etter arbeidskraft. Bedriften jeg er ansatt i har flere hjelpearbeidere under opplæring, og slik jeg ser det er de veldig fornøyde med det. Jeg tror mye av grunnen er at hjelpearbeidere pleier å vise mer modenhet og pliktoppfyllelse enn noen av ungene som blir ansatt som lærlinger.

 

Det siste du bør gjøre trådstarter, med mindre du absolutt må, er å ta studiet på NKI eller liknene. Ta heller kontakt med noen bedrifter og hør hva mulighetene er for å få en prøvetid i bedriften over 6 måneder og ta det der i fra. Å bare jobbe noen uker her og der for å få erfaring vil hvis noe skade målet ditt da det ser ut som du blir kastet rundt som en ball av bedrifter som ikke vil ha deg.

Endret av Sisyphus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg er enig med deg Sisyphus, at det beste er å gå rett ut i lære dersom det er mulig. Jeg kan også informere deg om at jeg er rørlegger, og i denne bransjen så får ikke alle lærlinger læreplass, og da står mitt argument grunnsolid. Jeg er rørlegger i et elektrofirma.

 

Bedriftene er selvsagt ute etter de som er mest attraktiv, og det er de lærlingene med ungdomsrett som har gått på yrkesskole, og som søker læreplass, som er de mest attraktive. Lærlinger som mangler ungdomsrett, utdanning, og statstilskudd er de som ikke er attraktive, og disse har ikke en sjanse mot de nevnte i nedgangstider.

 

Jeg anbefaler TS i å forsøke å få læreplass med engang, hvis han ikke får innpass, da må han skaffe seg ansiennitet, og det i form av utdanning. TS har sagt klart ifra om å begynne på en ordinær videregående skole er uaktuelt! Derfor gjenstår eksempelvis NKI igjen.

 

Jeg må også gjenta at det sto skrevet i innlegget at TS skulle stå på og vise initiativ, da kunne TS risikere å få læreplass i bedriften.

 

Jeg tror personlig at en bedrift foretrekker en lærling fremfor en hjelpearbeider, fordi da kan bedriften "forme" og lære opp lærlingen til å følge deres metoder og kvaliteter, og det setter bedriften pris på, fremfor for eksempel slurvete polakker osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...