polljen Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Jeg har en kamerat som har fått en del bilder fra et bryllup. Bildene er i .cr2 (Canon Raw) og gubben har null peiling på fotobehandling. Han ønsker å få konvertert bildene fra raw til jpg, og selv om jeg "kunne" ha tatt jobben så vil han gjerne prøve selv. Når jeg googler så finner jeg diverse program som påstår at de kan gjøre jobben, men jeg gidder ikke å teste "ørten" program for å finne ett som passer til en "foto-dummie" Så hvis dere har et godt forslag til et program (freeware) som kan kjøre batchkonvertering fra raw til jpg, så tar vi gjerne i mot slike forslag. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 En god start er det som følger med kameraet - DPP og Zoombrowser - der kan du såvidt jeg husker batchkonvertere. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Trenger jo ikke ZoomBrowser. Bare DPP, det virker fint alene. Lenke til kommentar
baarsk Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Fram med programmet som fulgte kameraet :-) Der får du gjort det som er nødvendig, tror jeg... Alternativer må være å laste ned demo versjon av Adobe Lightroom, et stykke fantastisk program og det er enkelt å bruke. Tror du få 14 dager testperiode.. Lykke til. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Installer medfølgende programvare og koble opp kameraet, da kommer bildene automatisk inn i Zoom browser, derifra kan han eventuellt åpne de i DPP om han vil forandre hvitbalanse, bildestil, klippe, justere etc. Når han skal eksportere bildene eller noe sånt så blir de automatisk omgjort til JPG "hvis du legger inn korrekte parameteren først". Endret 3. desember 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Hvis kompisen din registrere kameraet hos Canon Norge får han tilgang til CANON iMAGE GATEWAY, der er det mange gode/enkle veiledninger/videoer fra a til å. Edit: hvis ikke Engelsk er et problem finner han mye fint på Canon learning center. Endret 3. desember 2011 av Nautica Lenke til kommentar
polljen Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 Som sagt i første post, han har fått bilder som er i .cr2. Han har ikke selv Canon, og ønsker kun å kjøre en batch-konvertering av filene. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Du kan installere Canons programvare ved å først legge inn registerinformasjon som beskrevet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1224579&view=findpost&p=15578796 1 Lenke til kommentar
polljen Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 Etter å ha testet ett av de "lovende" progammene, og sett hvor lite lovnadene er verdt, så har jeg vel funnet ut det er best å gå noe mer grundigere til verks. Jeg får bruke mine egne Canon-plater og installere softwaren hos han. Jeg bruker de ikke selv, siden jeg kjører kortleser og Lightroom så trenger jeg ikke canons software for å laste ned bilder fra kamera. Nå tror jeg vel ikke at eventuell "enbruker-lisens" er noe problem når det gjelder Canon-softwaren Så saken er vel avsluttet fra min side 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 (endret) Som nevnt - kjør register-innstillingene fra linken min, og så kan nyeste versjon av programvaren lastes ned og installeres fra nettet. Og ellers har DPP noen fordeler - fargene blir det noe spesielt over. Endret 3. desember 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 picasa leser vel cr2? stort enklere får du det ikke. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 picasa leser vel cr2? stort enklere får du det ikke. Problemet er at cr2 blir tolket på en fæl måte, DPP gjør best jobb Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Problemet er at cr2 blir tolket på en fæl måte, DPP gjør best jobb jeg har ikke testet cr2 i picasa, men syns selv at DPP er grusomt å bruke. Kun lightroom her i huset. Jeg installerte picasa til min far (70+). Det skjønner han ihvertfall noe av Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Problemet er at cr2 blir tolket på en fæl måte, DPP gjør best jobb jeg har ikke testet cr2 i picasa, men syns selv at DPP er grusomt å bruke. Kun lightroom her i huset. Jeg installerte picasa til min far (70+). Det skjønner han ihvertfall noe av Bruker kun selv LR og trives med den, men flere påstår at DPP er det programmet som tolker cr2 best, og enkelte påstår også at LR ikke er fullværdig til og tolke raw/cr2. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Har for det meste benyttet bibble. Her justerer man et bilde og kopierer justeringene til lignende bilder. Betalversjonen kostet ikke allverden og kjører i Windows og Linux (koster ekstra) Lenke til kommentar
polljen Skrevet 3. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2011 Som nevnt - kjør register-innstillingene fra linken min, og så kan nyeste versjon av programvaren lastes ned og installeres fra nettet. Og ellers har DPP noen fordeler - fargene blir det noe spesielt over. Takk Trondster! Siden jeg som sagt ikke bruker Canons software til dagen, så ble den ikke installert ved siste formattering av maskin, så jeg kunne teste oppskriften her. Kjørte skriptet, lastet ned og installerte DPP og Canon Raw (d.v.s. Canon raw var innstallert fra før). Kjørte en testbatch-konvertering i DPP, og det fungerte godt og er så enkelt at jeg lett kan forklare gangen på det til min "fotodummie"-kamerat. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 DPP er etter min mening litt grovkornet i justeringen, men du får mer ut av råmaterialet enn i andre konverterere. Selv foretrekker jeg allikevel som regel Adobes ACR. DPP er helt klart å anbefale - veldig godt, og gratis er det også! Ved batch-konvertering - be ham om å batch-konvertere sammen de som har ca samme lys - men juster hvitbalansen etter forskjellige lysforhold for forskjellige grupper. Og fortell for all del om å justere eksponeringen hvis et bilde ble for lyst/mørkt. Og - det er dødsstraff for å slette Raw-bilder fra bryllup. (Med mindre det er av gommen som har seg med en brudepike eller noe - så er det vel heller dødsstraff å beholde det.. ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå