Gå til innhold

Hvilket skjermkort til stille mini-ITX-build

ATWindsor

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en mini-ITX-maskin basert på ett silverstone SG07 kabinett. I dette kabinettet er det litt begrenset plass, kanskje 1,5 korthøyde under PCIe16x-slotten. Noen som har noen tips til skjermkort? Så kraftig som mulig og samtidig stille, hr fått anbefalt MSI twin frozr 3, er dette stille nok? Noen andre alternativer? Noen tredjeparts kjøleløsninger som bygger lite nok? Alle tips mottas med takk.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal maskinen brukes til?

Eventuelt: https://prisguiden.no/produkt/asus-radeon-hd-6670-1gb-silent-149827 stillegående, men neppe noe særlig til spilling ved høy oppløsning eller til overklokking.

Støy er nok i toppklassen.

Spilling og genrell bruk, takk for tips, men tror den blir litt svak.

Atw

Nei, ikke med stock-cooling, men det er rimlig uaktualt, mtp støy.

AtW

asus sin DC II kjøleløsning er er veldig stille

hvis et 5970 får plass i kabinettet, så får du nok plass til Asus GTX 560 Ti DCII (TOP) der også :)

Takk for tips. Sånn ca hva slags ATI tilsvarer den i ytelse? Har sett mest på ATI da de gjerne bruker mindre effekt på samme ytelse...

AtW

Lenke til kommentar

560 Ti @900 MHz tilsvarer HD 6950 stock i ytelse, med litt mer strømforbruk selvfølgelig.

Av det jeg ser av bilder ser det ikke ut som om kjølere som dumper varme i kabinettet vil fungere særlig bra, mest på grunn av den 180mm som blåser nedover, men å snu denne vil ikke akkurat være lurt det heller.

Altså må du finne et kort som jobber med kabinettet, ikke mot det ;)

Sapphire HD 6970

GTX 580

560 Ti

Du finner sikkert flere kort hvis du leter andre steder, jeg bare så på de vanligste modellene.

Lenke til kommentar

Nesten alle kjølere som ikke drar varme ut bak kjører jo varme nedover i kabinettet. Mao så dumpes varmen ut, og ikke inn i kabinettet om man har toppmonterte vifter på en ribbe. Som nevnt, stock cooling er uaktuelt, det bråker for mye.

AtW

Viftene på Twin Frozr, DCU, og alle andre fungerer i "push", ikke "pull" som du mener.

Lenke til kommentar

Mulig jeg har tatt feil om det, men poenget står, skjermkortet er den kritiske støyfaktoren i ett sånt kabinett, stock skjermkort bråker for mye.

AtW

De bråker absolutt, men jeg kan ikke forestille meg at tredjepartsmodeller vil gjøre det "bedre" på noen måte i dette tilfellet. SG-07 er ikke akkurat laget for å støtte opp med luftflyt annet enn "standard"

Det Sapphire 6970-kortet jeg har linket deg bruker samme kjøler som 6950 TOXIC, som har fått god kritikk for støynivå, ytelse og strømforbruk.

Lenke til kommentar

AtW,

Må det se snyggt och rent ut eller kan du tänka dig att göra något själv på kortet?

Jag har ett 4870x2 som kanske är historiens varmaste kort med stock kylare (mitt hade idle på ena kärnan på 90+ grader). Jag tog helt enkelt bort originala kylaren, gjorde rent och satte på ny pasta på alla punkter som behöver det, och satte fast 2 st tysta 92mm med strips i stället för originala kylaren. Resultat: 45 grader idle, 55 med belastning och för mig helt ljudlöst från skärmkortet. Den totala bredden blev i alla fall inte större än original. Dessutom finns det smalare fläktar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...