Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mistet førerkort etter at jeg besvimte

Bernt Gundersen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Morgenen 16.juni hadde jeg frisør time hos den lokale frisøren min.

Midt i timen kjente jeg at jeg fikk tunnelsyn og jeg ble svimmel.

Jeg sa da ifra til hun som klipte meg, ''jeg tror jeg besvimer''

Neste jeg husker er at jeg våkner igjen, dyngsvett og kald, med 3 hysteriske damer midt i tryne.

De spør jo selvsagt om jeg er våken og har det bra.

Det første jeg spør om, er om hun snart er ferdig med å klippe meg.

Etter 5 min er jeg på legekontorer for sjekk. Jeg blir så sendt på st.olavs hospital for vidre sjekk. MR,CT og EEG

Etter 2 dager på st olavs blir jeg utskrevet og jeg får kjøreforbud i 1 år.

De finner ingenting og jeg får egentlig ingen forklaring på hvorfor jeg besvimte.

Så mitt spørsmål er, Når kan jeg få tilbake førerretten?

Jeg er 20 år og har ikke merket en ting etter det hos frisørern.

Mvh

Bernt Kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da de ikke har funnet noen årsak så kan de vel ikke mene å forby deg kjøring i ett helt år?

Synes det høres litt drøyt ut.

Politiet har ikke inndratt førerkortet ditt, så om jeg hadde vært i din situasjon så hadde jeg kjørt bil, men om du en dag opplever det samme igjen må du være rask med å kjøre inntil siden av veien, ellers kan du sette andre og deg selv i fare.

Lenke til kommentar

Da de ikke har funnet noen årsak så kan de vel ikke mene å forby deg kjøring i ett helt år?

Synes det høres litt drøyt ut.

Politiet har ikke inndratt førerkortet ditt, så om jeg hadde vært i din situasjon så hadde jeg kjørt bil, men om du en dag opplever det samme igjen må du være rask med å kjøre inntil siden av veien, ellers kan du sette andre og deg selv i fare.

Fikk jo brev av politet og fylkesmannen at jeg måtte levere inn førerkortet.

Syns selv at det var greit i førsten med tanke på at jeg kunne besvime igjen viss jeg kjørte.

Men nå begynner jeg å bli dritt lei av å ikke kunne kjøre bil.

Bor langt fra sentrum å jeg må bli kjørt overalt.

Men hvordan er loven? kan jeg søke etter et halvt år om dispans?

Lenke til kommentar

Merkelig. Kan det ha vært en kombinasjon av stress/lite søvn og lavt blodsukker? Det pleier jo å skje når man reiser seg fort opp, og ikke mens man sitter, men det kan vel skje.

Jeg mistet bevisstheten når jeg skulle til kjøleskapet og hente meg noe etter å ha reist meg fort opp. Jeg hadde lavt blodsukker, og våknet på gulvet et par sekunder senere..

Lenke til kommentar

Jeg syns du burde prøve å snakke med fastlegen din om dette f. eks. Ta noen tester igjen, bevis at det er ingenting galt med deg og si at du ikke har besvimt siden. Da har du kanskje en sjangse til å få tilbake førerkorttillatelsen din, men å si at du trenger bil tror jeg ikke hjelper, er nok bare papirer til leger som kan hjelpe deg er jeg redd.

Lenke til kommentar

Bestemmelser om helsekrav for bilførere er fastsatt i førerkortforskriftens vedlegg 1. Her § 2 (om klasse B) nummer 3:

3. Anfallsvis opptredende hjernefunksjonsforstyrrelser (herunder epilepsi og bevissthetsforstyrrelser av annen eller usikker årsak) må ikke ha forekommet i løpet av de siste 12 måneder.

Det vil si at 16. juni 2012 kan du igjen kjøre bil som krever førerkort klasse B. Klasse C(1/E) krever 10 år uten anfall og uten medisinbruk for å forebygge anfall. Du vil nå aldri kunne få førerkort i klasse D(1/E).

Oj, såpass ja. Jeg har ikke kunnskap til å uttale meg om dette, desverre.

Da burde du vel egentlig ikke ha uttalt deg. Som du ser av sitatet mitt fra førerkortforskriften er det irrelevant om man ikke finner noen årsak til bevissthetsforstyrrelsen.

EDIT: For ordens skyld: Vedleggets § 6 fastslår at fylkeslegen (fylkesmannens medisinske avdeling) kan dispensere fra kravet hvis det foreligger "særlige grunner". Slike foreligger såvidt jeg kan se ikke, basert på det TS skriver. Fylkesmannen kan også ha fastsatt at du må vedlegge erklæring fra fastlege (om status på anfall) før du kan få igjen førerkortet, jfr. vedleggets § 5 (5) nr 2.

Vedlegget finner du her.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns du burde prøve å snakke med fastlegen din om dette f. eks. Ta noen tester igjen, bevis at det er ingenting galt med deg og si at du ikke har besvimt siden. Da har du kanskje en sjangse til å få tilbake førerkorttillatelsen din, men å si at du trenger bil tror jeg ikke hjelper, er nok bare papirer til leger som kan hjelpe deg er jeg redd.

Enig i den, argumenter for situasjonen din før frisørtimen. Lite søvn, mat, syk, etc.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Noe lignende skjedde meg meg for noen år siden. Jeg var hjemme da, så jeg var ikke til fare for noen. Men jeg tror også det var lavt blodsukker, i mitt tilfelle hadde jeg gått lenge uten mat og hatt fysisk hardt arbeid. Jeg kan bli småsvimmel innimellom, men da roer jeg det ned og spiser litt, så går det over

Lenke til kommentar

Da burde du vel egentlig ikke ha uttalt deg. Som du ser av sitatet mitt fra førerkortforskriften er det irrelevant om man ikke finner noen årsak til bevissthetsforstyrrelsen.

Det var da måte på irettesettelse du skulle komme med.

Jeg var verken påståelig, bedrevitende eller sikker,

jeg brukte sunn fornuft og logisk tankegang i mitt innlegg.

Vennligst les hele innlegget mitt og merk deg spørsmålstegnet der du tydeligvis ser et utropstegn eller noe.

I det minste så skrev jeg at jeg ikke har grunnlag for å komme med noen fakta,

og i de fleste tilfeller holder det med sunn fornuft og logikk.

Over and out.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...