Gå til innhold

Crucial m4 SSD 2,5" 128GB lagrings problemer?

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg merker i det siste at denne SSD disken Crucial m4 SSD 2,5" 128GB, begynner å bli dårlig etter jeg hadde IDE modus i oppstart siden jeg også har windows XP på maskinen på en annen SSD fra intel og der virker det bra, og overklokket maskinen.

Det som har skjedd er etter en reinstallasjon av windows 7 ultimate så brukes det 55 GB lagringsplass, vet ikke av de 32GB så er det borte på en måte, siden normal windows 7 installasjon burde ikke bruke mere en 24 GB SDD plass.

Har noen et tips her? Eller er ssd disken delevis slitt ut?

Ytelsen er ikke noe problem, men hvis kapasiteten faller så rask etter noen måneder, tviler jeg på jeg har denne over 1 år.

Finnes det noe måte å få igjen dataene på elller å sjekke om SSD disken har blitt dårligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar du har installert Windows 7 SP1

1) Kjør i Administrator CMD prompt

dism /online /cleanup-image /spsuperseded

Antar at du ikke har sjekket system restore og shadow copies allokering

2) Kjør i Administrator CMD prompt

vssadmin delete shadows /all

vssadmin resize shadowstorage /On=C: /For=C: /Maxsize=5GB

Dessuten

Dual boote XP og Vista/Win7 krøller opp system restore for hverandre.

Så kan være du har shadows restore points for XP liggende der.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har nå 60 GB SSD plass oppbrukt.

Så kodene hjalp ikke på harddisk plassen.

Angående windows 7/XP er de på forskjellige SSD disker, så jeg velger i bios hva jeg vil starte.

Windows 7 SP1 er på platen så har ikke installert service pack etterpå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har nå 60 GB SSD plass oppbrukt.

Så kodene hjalp ikke på harddisk plassen.

Angående windows 7/XP er de på forskjellige SSD disker, så jeg velger i bios hva jeg vil starte.

De vil uansett lage system restore points for hverandre og det ene OS boot vil ødelegge for det andre og vise versa.

Google it

Jeg har en Acer Laptop med X25M 80GB - Windows 7 Professional 64Bit og Office 2007 + stooor exchange OST mail satt opp og på denne er ca 30GB brukt totalt og over 42GB ledig.

Du får bruke treesize pro e.l for å jakte på GB.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet (erfart selv) er :

Eks i XP er

XP OS disk = SSD-A = C:

Win7 OS disk = SSD-B = X:

I XP er system restore satt opp til å monitorere alle disker (inkl X:)

Det som skjer når man booter Win7 er at alle Win7 sine restore points (for seg selv) er ugyldige ( XP har overskrevet/krøllet dem til)

Eks 2 i XP er:

XP OS disk = SSD-A = C:

Win7 OS disk = SSD-B = X:

I XP er system restore satt opp til å kun monitorere seg selv (C:)

Det som skjer når man booter Win7 er at alle Win7 sine restore points er gone ( XP har slettet dem som Win7 selv "eier")

Det jeg så for meg er at du hadde noen restore points med gale rettigheter på slik at de ble liggende å "ta opp plass" på din Win7 OS disk eller noe slikt.

Faktum er at når det var satt opp slik (uavhengig boot og det andre systemets os disk ikke var hidden) så krøllet de det til seg i mellom.

For å finne GB som du mener du ikke har oversikt over kan jeg anbefale TreeSize Pro kjørt som admin. Lett oversikt med mappe sortering fra mest benyttet MB/GB øverst og kan finne alle allokerte filer enten de er system eide ,skjulte eller what ever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...