Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mister internetten daglig

Anbefalte innlegg

Har nettopp gått vekk fra telenor som kun klarte 3mbit linje (stabilt) til GET som lovet minimum 20mbit linje.

Problemet er det at linja varierer veldig, alt ifra 3 til over 20 (ifølge itavisen sin speedometer). Og flere ganger daglig mister jeg nettet.

Modemet som er koblet til GET boksen er en D-Link DIR-635. Kjører noe tråløst og noe via kabel.

F.eks den bærbare kjører jeg tråløst. Da jeg mister nettet prøver jeg å koble fra, og koble til igjen. Da "nekter" den meg i å koble meg på igjen. Kunne ikke koble til. Etter noen forsøk klarer den å koble til og jeg har nett igjen eller om jeg skrur av og på D-link boksen.

Hvorfor er nettet/internetten min sånn? Har også siste versjon på D-Linken og den er kun 1uke gammel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en D-Link 825 mot altibox, og erfarte også mye rart og ustabilitet etter at jeg tok i bruk boksen. Løsningen for min del var å ikke bruke porten som er merket "Internet". Jeg koblet opp D-Link'en som om det bare var en vanlig switch (altså Lyse boksen koblet jeg rett inn i en av portene under "LAN"). Dog gjør man det på denne måten mister man jo da en del funksjonalitet i boksen (funksjonalitet jeg ikke hadde behov for). Etter det har jeg ikke opplevd noe ustabilitet, og jeg har sågar ikke omstartet boksen en eneste gang.

Liste over problemene jeg hadde:

1. Ustabil trådløs - ble koblet fra med ujevne mellomrom.

2. Svært varierende overføringshastighet både via kablet og trådløs.

3. D-Linken sluttet å respondere, og jeg måtte gjøre en omstart.

Lenke til kommentar

Faller nettet ned for alle pc-ene i huset samtidig?

Alle maskiner, tver, mobiler mister nettet

Jeg har en D-Link 825 mot altibox, og erfarte også mye rart og ustabilitet etter at jeg tok i bruk boksen. Løsningen for min del var å ikke bruke porten som er merket "Internet". Jeg koblet opp D-Link'en som om det bare var en vanlig switch (altså Lyse boksen koblet jeg rett inn i en av portene under "LAN"). Dog gjør man det på denne måten mister man jo da en del funksjonalitet i boksen (funksjonalitet jeg ikke hadde behov for). Etter det har jeg ikke opplevd noe ustabilitet, og jeg har sågar ikke omstartet boksen en eneste gang.

Liste over problemene jeg hadde:

1. Ustabil trådløs - ble koblet fra med ujevne mellomrom.

2. Svært varierende overføringshastighet både via kablet og trådløs.

3. D-Linken sluttet å respondere, og jeg måtte gjøre en omstart.

Så istedenfor å bruke "internett" porten bak på d-lnken så skal jeg bruke en av LAN utgangene? Getboks -> LAN port på dlinken?

Lenke til kommentar

Så istedenfor å bruke "internett" porten bak på d-lnken så skal jeg bruke en av LAN utgangene? Getboks -> LAN port på dlinken?

Japp - det er dog ikke sikkert at det fungerer for deg, for våre problemer, dog lignende kan være forårsaket av ikke-relaterte ting. Men du kan jo prøve å se om det funker for deg.

Lenke til kommentar

Hvis DIR-635 kobler seg ut, så tåler den ikke antall forbindelser som settes opp.

Bittorrent mm kan føre til slike symptomer.

Anbefaler deg å bytte til en kraftigere router.

Eks: Asus RT-N56U eller Linksys E4200. Disse har mere minne og bedre CPU som gjør at de tåler masse last.

Info: http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Japp - det er dog ikke sikkert at det fungerer for deg, for våre problemer, dog lignende kan være forårsaket av ikke-relaterte ting. Men du kan jo prøve å se om det funker for deg.

Spørsmål nr 1 er jo om han har modem eller routermodem.

Et modem vil ikke kunne brukes slik uten videre, man må bl.a. ha 1 ipadresse pr maskin tilkoblet. I tillegg så blir det problemer om man ikke har felles LAN.

Lenke til kommentar

Hvis DIR-635 kobler seg ut, så tåler den ikke antall forbindelser som settes opp.

Bittorrent mm kan føre til slike symptomer.

Anbefaler deg å bytte til en kraftigere router.

Eks: Asus RT-N56U eller Linksys E4200. Disse har mere minne og bedre CPU som gjør at de tåler masse last.

Info: http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Kan nevne at vi har 2 stasjonære, en som er aktivt på nett med torrent. 3 bærbare som bare brukes til vanlig bruk. Har også mobiler som er tilkoblet tråløst, dremboxer, xbox360 og PS3. :blush:

Men om ikke den dlinken er noe tess til "heavy" bruk så skal jeg få levert den tilbake og kjøpe en av de du nevner over her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...